Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D200 die onderloopt met zout water...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D200 die onderloopt met zout water...

    Folks,

    Vorige week op de Medaseilanden in Spanje pech gehad. Op 27m diepte zie ik dat er water in de behuizing is gelopen. Camera + zoutwater = electronisch afval + zout water. Dus camera naar de knoppen. De O-ring die de behuizing moet dicht houden zat gedraaid. Ik controleer die normaal gezien altijd, maar ik heb er nu overgekeken. Dure fout. Ik zou echter willen weten als de batterij en geheugenkaartje nog goed zijn voor m'n tweede Nikon D200 (die ik enkel boven water gebruik). Ik wil die batterij zo maar niet in de camera stoppen. Alhoewel deze er nog goed uit ziet, wil ik voorzichtig zijn.

    Ik dacht: ik probeer de 8Gb kaartje eens te formateren via een goedkope kaartlezer en zien als ze werkt. Daarna probeer ik de batterij op te laden via de lader (Ik heb er toch drie, want ik heb al één camera verdronken in de rode zee, twee jaar terug). Wat denken jullie?

  • #2
    Re: Nikon D200 die onderloopt met zout water...

    ik weet het niet.. maar als het andere mensen kan helpen: Wat ik ooit gehoord heb van een door-de-wol geverfde fotografieleraar is dat hij dergelijke voorval had meegemaakt en daarna het eerste beste cafe is ingelopen om de hele camera in kraantjeswater te dompelen. Heeft zelfs een waterdichte zak met water gevuld en deze bij thuiskomst afgeleverd bij zijn dealer om terug te fixen.

    Of dit enkel bij analoge cameras geldt?? Als je het niet probeert ben je hem zowiezo kwijt..
    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D200 die onderloopt met zout water...

      Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
      ik weet het niet.. maar als het andere mensen kan helpen: Wat ik ooit gehoord heb van een door-de-wol geverfde fotografieleraar is dat hij dergelijke voorval had meegemaakt en daarna het eerste beste cafe is ingelopen om de hele camera in kraantjeswater te dompelen. Heeft zelfs een waterdichte zak met water gevuld en deze bij thuiskomst afgeleverd bij zijn dealer om terug te fixen.

      Of dit enkel bij analoge cameras geldt?? Als je het niet probeert ben je hem zowiezo kwijt..
      Ik heb dit verhaal ook nog gehoord maar ik zou zekers geen kraantjeswater nemen, zelfs geen gedemineraliseerd , gedestilleerd komt al aardiger in de buurt.
      Maar waar heb je dat zo kort bij de hand ? Regenwater misschien ? En dan eerst koken en afkoelen ? (Zuurstof kan je mijden als de pest)

      Geavanceerde digitale en ook analoge camera's zullen allicht veel gevoeliger zijn aan dit soort grappen, ik kan je uit ondervinding wel verzekeren dat een Nikon F2 vrolijk blijft doorwerken na dit soort watertoestanden. (Het was wel geen zoutwater en op de Vatnajökull zijn niet zo meteen cafés te vinden)


      PaulM

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D200 die onderloopt met zout water...

        Amai, dure hobby heb jij .
        Persoonlijk zou ik de kaart en de batterij ook afschrijven, er kan immers zoutafzetting in achtergebleven zijn die op termijn de werking of zelfs de nieuwe camera waarin je ze gebruikt, kunnen schaden.

        T

        Comment

        Working...
        X