Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eenbeens statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eenbeens statief

    Ik zou graag een één-poot-statief kopen om tijdens het werken met zware lens de bewegingsonscherpte te reduceren.
    Nu zie ik statiefjes van 20 Euro, maar ik vermoed dat een borstelsteel dan beter is.
    Enig advies is dus gewenst. Ik luister.....
    Greetzzzzzzzzzzzz......
    Wonnie
    www.spectare.be

  • #2
    Re: Eenbeens statief

    Manfrotto 681B : super monopod (±60€)

    en dan nog een kop erbovenop


    En er zijn er nog vele anderen in verschillende prijsklassen


    Mvg

    Steven
    1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

    Comment


    • #3
      Re: Eenbeens statief

      Inderdaad deze is prijs/kwaliteit een goede éénpoot statief
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

      Comment


      • #4
        Re: Eenbeens statief

        Manfrotto 680B Voldoet hier perfect inc. 484rc2 en/of 486rc2.

        Greetz rich
        D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

        Comment


        • #5
          Re: Eenbeens statief

          http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=217411
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: Eenbeens statief

            Kijk voornamelijk naar de stabilitiet / rigiditeit van de poot. Het is een item die jaren meegaat dus zelfs een ietje duurdere versie is geen slechte investering. 20€ zou ik nu niet betrouwen qua kwaliteit.
            Je gaat die voornamelijk gebruiken in situaties waar je zelf de lenscombinatie niet superstabiel kan houden uit de hand, zoals extreme zoom/tele, winderige plaatsen,...etc en je kan er makkelijker weg mee op plaatsen waar een tripod geen optie is, is ook sneller bruikbaar. Zorg dat je monopod dan ook niet teveel meegeeft, wiebelt of meezinderd in de wind, moet een valabel alternatief zijn voor een tripod
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

            Comment


            • #7
              Re: Eenbeens statief

              Ik zelf heb een 681b + 234rc. Werkt erg prettig!
              http://www.avdmnatuurfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Re: Eenbeens statief

                Ik heb de Manfrotto 680B en een "simpele tilthead" Manfrotto 234RC.

                Misschien wel een van de beste aankopen die ik ooit gedaan heb. Toch verbaast het me telkens weer hoe weinig (fotografen met) monopods je tegenkomt. En hoe mensen soms kijken als je vanop monopod schiet.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                Comment


                • #9
                  Re: Eenbeens statief

                  ik zoek ook een monopod,
                  blijkbaar is deze zeer populair;
                  Manfrotto 680B/681B en een Manfrotto 234RC

                  ik heb ergens gelezen dat deze combo het niet mogelijk maakt om je camera in portrait-stand te zetten.
                  met welke combo ( met de 680B/681B) is dat wel mogelijk?
                  Photography helps people to see
                  -Berenice Abbott-
                  BD1050BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eenbeens statief

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
                    ik zoek ook een monopod,
                    blijkbaar is deze zeer populair;
                    Manfrotto 680B/681B en een Manfrotto 234RC

                    ik heb ergens gelezen dat deze combo het niet mogelijk maakt om je camera in portrait-stand te zetten.
                    met welke combo ( met de 680B/681B) is dat wel mogelijk?
                    Dat klopt inderdaad. De manfrotto 234RC is een eenvoudige kop waarmee je de camera alleen omhoog/ naar beneden kunt laten wijzen. Dit hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. De lenzen die je gebruikt met een monopod zijn meestal de wat zwaardere of langere types. Over 't algemeen hebben die wel een statiefring. Je kunt de lens voor portraitshots dan draaien in de statiefring.

                    Als alternatief voor de 234RC zou je misschien het beste een balhoofd kunnen plaatsen. Een geschikte hiervoor is de Manfrotto 486RC2.
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eenbeens statief

                      Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                      De lenzen die je gebruikt met een monopod zijn meestal de wat zwaardere of langere types. Over 't algemeen hebben die wel een statiefring. Je kunt de lens voor portraitshots dan draaien in de statiefring.
                      vr mij zou het vooral vr mijn D300 in combo met mijn 80-200mm af-s zijn.
                      maar ik zou wel graag deze in portraitstand ook willen gebruiken..
                      wat zijn +punten van een balhoofd op zich?
                      Photography helps people to see
                      -Berenice Abbott-
                      BD1050BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eenbeens statief

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
                        vr mij zou het vooral vr mijn D300 in combo met mijn 80-200mm af-s zijn.
                        maar ik zou wel graag deze in portraitstand ook willen gebruiken..
                        wat zijn +punten van een balhoofd op zich?
                        Het zeer snel kunnen verstellen van de lenspositie.
                        Ga gewoon naar een grotere fotoboer die verschillende modellen monopod's en balhoofden heeft.
                        En probeer uit, dan alleen kun je zien wat voor jou het beste werkt.
                        Zo'n 234RC vind ik persoonlijk veel te onhandig werken, je hebt icm een statiefring 2 handelingen nodig om naar portretstand te gaan en voorover of achterover te kantelen.
                        Met een balhoofd is het 1 knop los en je kan je toestel alle kanten op bewegen.

                        Greetz rich
                        D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eenbeens statief

                          Met mijn Manfrotto 680B en de "simpele tilthead" Manfrotto 234RC kan ik perfect in portrait werken. Misschien zijn er betere oplossingen (ik ben absoluut geen expert op gebied van balhoofden), maar dit werkt helemaal voor mij!

                          Sinds ik de monopod heb, maak ik minder en minder foto's "uit de losse hand". Alleen als ik een tele gebruik om bijvoorbeeld overvliegende vogels te schieten, dan laat ik de monopod achterwege, maar als ik ook maar even de kans zie (b.v. voor vogels die aan een opgehangen zakje nootjes zitten te pikken), dan heb ik die monopod van doen!
                          Veel minder "bewogen" foto's dan voordien.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eenbeens statief

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Met mijn Manfrotto 680B en de "simpele tilthead" Manfrotto 234RC kan ik perfect in portrait werken. Misschien zijn er betere oplossingen (ik ben absoluut geen expert op gebied van balhoofden), maar dit werkt helemaal voor mij!

                            Sinds ik de monopod heb, maak ik minder en minder foto's "uit de losse hand". Alleen als ik een tele gebruik om bijvoorbeeld overvliegende vogels te schieten, dan laat ik de monopod achterwege, maar als ik ook maar even de kans zie (b.v. voor vogels die aan een opgehangen zakje nootjes zitten te pikken), dan heb ik die monopod van doen!
                            Veel minder "bewogen" foto's dan voordien.
                            Als dit voor jou perfect werkt dan zou ik dat gewoon blijven gebruiken
                            Gelukkig zijn er zoveel verschilende modellen van alles dat er voor iedereen wel het juiste is te vinden.

                            Ik vraag me alleen af hoe je voorover/achterover en tegelijk lanschap of portretstand kunt realiseren zonder statiefring.

                            Mijn 80-200 af-s heeft wel zo'n ring maar met mijn 486rc2 heb ik mn complete handel 20x veranderd van portret naar landschap tegenover de statiefring 1x.

                            Greetz rich
                            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eenbeens statief

                              Kun je die Manfrotto 681B wat compacter maken ?
                              Hoe lang is die in compactste stand???

                              Thanks,
                              Innovator

                              Comment

                              Working...
                              X