Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

het nut van scherm callibratie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • het nut van scherm callibratie?

    ik heb eens een vraagje,

    ik weet dat het nuttig is om je scherm regelmatig te callibreren en zeker als je zelf uitprint.

    maar is het ook nuttig om je scherm te callibreren als je enkel afdrukt via een afdrukcentrale?
    want zij hebben een ander profiel, ander papier.. ze veranderen hun profiel om de zoveel tijd...

    ik weet dat bij photobox je een callibratie kaartje krijgt maar dat is ook maar natte vinger werk.

    wat zijn jullie ervaringen, meningen hierover?

  • #2
    Re: het nut van scherm callibratie?

    Scherm en print zijn twee aparte zaken, zij het gelinked.
    Een scherm kalibreer je om te zorgen dat je exact dezelfde kleuren en dergelijke ziet als dat je camera ze zag op het moment van afdrukken. (Zodoende is je nabewerking meer correct)
    De printer dan weer om te zorgen dat je afdruk hetzelfde is als op het scherm.
    Met afdruk centrales heb ik geen ervaring, dus kan ik je spijtig genoeg geen goeie verdere info geven.
    Nikon D300˛ met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900˛/SB800˛, R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: het nut van scherm callibratie?

      idd als jezelf prints maakt dan heeft dit idd nut. maar iemad die dit nooit doet die moet mijn inziens niet investeren in een kallibratietoestel.

      ofwel?

      Comment


      • #4
        Re: het nut van scherm callibratie?

        Ik verkies toch om m'n scherm wel te calibreren, zodat ik atijd zeker ben dat het kleurenpallet van m'n camera overeenkomt met die weergegeven op m'n scherm. Zo jaag ik niet nodeloos een bvb groene zweem na op een foto als het eigenlijk m'n scherm is die de kleuren niet correct weergeeft.
        Zo is nabewerken veel makkelijker en indien je dan je foto's op een ander scherm weergeeft sta je niet verrast dat ze plotseling anders lijken.
        Ik heb de investering gedaan om een spyder 3 Elite aan te kopen en heb het me nog niet beklaagd (minder frustraties...Ik werk soms op verschillende systemen en ergerde me dat de kleuren niet dezelfde waren...), maar ik denk dat je ook je scherm kan laten calibreren door derden
        Nikon D300˛ met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900˛/SB800˛, R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
        "Casu Consulto - Modo Fac"

        Comment

        Working...
        X