Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

reportageflitsers vs studioflitsers

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: reportageflitsers vs studioflitsers

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
    tja, maar als ik dan kijk op sommige strobistensites en wat voor portretten daar voorbij komen. pfff moeilijk hoor
    Volg je gevoel
    www.fotofolio.be

Comment

indien je over voldoende budget beschikt, dan volg ik Lieven

indien je moet kiezen tussen de twee, dan moet je voor jezelf uitmaken wat je het leifst/meest zal doen.

in studio heb ik liefst mijn studio-flitsers (goedkoop jinbei-spul)
      op locatie liever mijn strobist-kitje (sb's en cactus dingen)

simpel toch

Greetz,
      TravelToy
      www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
        Met reportageflitsers in de studio is prutsen.
        Dit vind ik geen correcte stelling

Ok, voor belangrijke en meestal betaalde shoots, huur ik een pro-studio met het betere materiaal.
        Dan heb ik inderdaad alles onder controle.

(PS : tegen dat je de prijs van een deftige studioset heb uitgegeven aan het huren van een degelijke studio, ben je wel enkele jaren zoet, en je moet voor een deftige studio ook VEEEEEL plaats hebben).

Dus op dat vlak heeft Lieven gelijk.

Maar om nu te zeggen dat strobist licht gebruiken prutsen is, dat vind ik er zwaar over.

Soms maak ik shots in mijn garage met een fleece achtergronddoek, 1 sb-800 en 2 sb-28 met doorschijnplu's reflectieplu en cactustriggers.

Resultaat is dikwijls heel mooi.

Strobist is inderdaad meer experimenteren dan studiolicht, maar experimenteren staat NIET gelijk aan prutsen.

Trouwens ik gebruik bij die setting ook steeds een lichtmeter, dan heb je toch al een goed idee hoor.

Verder vind ik het super dat ik die dingen overal mee kan naartoe sleuren zonder dat ik een camionette moet gaan huren...

Ik zou wel weten wat te kopen...
        www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

Comment

Al ben ik ook overtuigt dat studioflitsers beter zijn toch was mijn keuze vlug gemaakt. Ik heb geen plaats om studioflitsers op te laten staan. Het voordeel van de mobiliteit en opberggemak kwam dus op de eerste plaats, vandaar reportage flitsers.
          Groetjes Steco

Comment

Ik heb nog maar weinig ervaring met studiowerk maar ik ben aardig geschrokken (en aangenaam verrast) van de kwaliteit die je haalt met studioflitsers. Van verschillende merken weet ik ook niet veel, bij ons op de academie hebben ze Broncolor, ongelooflijke kwaliteit, prachtig voor portretten.

Als je meer studiowerk doet en slechts sporadisch op locatie zou ik niet twijfelen. Maar zoals gezegd, je hebt al wat studioruimte nodig om de lampen te plaatsen en te experimenteren.

Comment

Lieven lens had een opmerking over scherpstellen in een duistere studio. Je hebt natuurlijk de lamp van je studioflitsters. Maar hoe los je dit op als je met reportageflitsers in een studio zit ?(zonder dat dit invloed heeft op je uiteindelijke foto)
              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                Lieven lens had een opmerking over scherpstellen in een duistere studio. Je hebt natuurlijk de lamp van je studioflitsters. Maar hoe los je dit op als je met reportageflitsers in een studio zit ?(zonder dat dit invloed heeft op je uiteindelijke foto)
                Scherpstellampje op je toestel ?
                Manueel focussen ?

En een beetje licht is niet erg hoor, btw met een dslr met een lichtsterk objectief kan je vrij lang focussen hoor.

Als je gaat strobisten moet je toch wel een beetje creatief blijven he.
                Voor bijna alles is een oplossing

Greetz rich
                D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                  Scherpstellampje op je toestel ?
                  Manueel focussen ?

En een beetje licht is niet erg hoor, btw met een dslr met een lichtsterk objectief kan je vrij lang focussen hoor.

Als je gaat strobisten moet je toch wel een beetje creatief blijven he.
                  Voor bijna alles is een oplossing

Greetz rich
                  In een totaal verduisterde studio komt je niet toe met het scherpstellampje om scherp te stellen. In mijn geval zeker niet omdat er een joekel van een lens schaduw maakt op de plaats waar ik wil scherpstellen.

Als je geen pilootlamp hebt zie je geen kl... en in een verduisterde studio, dus ook niet om manueel scherp te stellen... Zelfs al heb je nog een beetje licht van hier of daar dan zal het nog niet lukken om manueel scherp te stellen.
                  Studiowerk zonder studioflitsers = prutsen ( je mag het draaien en keren en soms zal je wel eens een goeie foto maken, maar het blijft prutsen ).

Als strobist MOET je creatief blijven/zijn.
                  Maar soms is het vissen in een vijver zonder vis.

Daarom zeg ik
                  Studio = Studioflitsers
                  Locatie = Studioflitsers of gewone flitsers.
                  Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Working...
                  X