Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Urgent hulp gevraagd bij dansfoto's (+flitser)!!!!!!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Urgent hulp gevraagd bij dansfoto's (+flitser)!!!!!!!

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
    Ik kan je dan ook helaas alleen een tip geven zoals ik het met de Nikon doe.
    Ik zet mijn camera op M stand, ISO 200, spotmeting 1/200sec en f5,6 en de flitser op DDL.
    Ik moet Momentopname toch bijtreden, bij de instellingen die jij geeft krijg je een direct belichte flitsfoto op het object en een zeer donkere achtergrond, iets wat ik persoonlijk niet graag zie. Ik zou dus ook alles opengooien, afhankelijk van het toestel en lens in mijn handen, en ISO 800-1600 gebruiken, diafragma helemaal open, ... en pas als mijn sluitertijden onvoldoende zijn, overschakelen op flitsen. Of een gulden middenweg. Hoge ISO (640-800) en groot diafragma zodat achtergrond ook zichtbaar is, en zacht flitsen op danser(s) zodat ze toch wat geďsoleerd zijn. Het is dat evenwicht en die keuze van sfeerfoto versus actie bevriezen die dit genre foto's zo moeilijk maakt..

Zoals ik al zei, dat is gemakkelijker gezegd met een D3 dan met een D70 natuurlijk... waar bijvoorbeeld het ruis op respectievelijk ISO 3200 en 400 vergelijkbaar is

Comment

Had hetzelfde voor gisteren, ik moest naar een dans optreden gaan van mijn petekind.

Zat op eerste verdiep, vrij donker ongeveer 20 a 25 meter van podium.
      Op M of AV stand gezet, Iso met ruisonderdrukking op 3200 gezet, overbelicht
      Flitsen mocht niet.

En mijn lens had nog steeds problemen voor mooie sluitersnelheden te halen.
      Je hebt toch ongeveer 1/250 nodig voor beetje scherp te gaan.

Ik haalde maar 1/30 a 1/90 wat echt slecht is voor bewegende dansen ( hiphop ) enz te fotograferen. Zelf IS doet geen wonderen bij zo'n sluitertijden.

Wat kan je hier aan doen ? ( dichter bij podium gaan zitten, 2.8 lenzen nemen ).
      Canon Eos 40D, EFS 18-55 IS, EFS 55-250 IS, Lowepro Slingshot 200AW, EX580 II

Comment

2.8 lenzen of nog lichtsterker zijn dan noodzakelijk. hoge iso's zijn dan ook noodzakelijk, als je mag fitsen kan je met de flits de beweging nog een beetje extra bevriezen. Low light actiefotografie is een disipline die veel vraagt van je materiaal en van de fotograaf .. (alhoewel dat nu met de D3 al een pak makkelijker is geworden .. maar ik veronderstel dat je niet effe een D3 gaat kopen om de foto's van je petekind te maken? )

neem gewoon een goede videocamera mee .. die kunnen vaak nog een leuke herinnering maken met het aanwezig licht als de foto's toch mislukken: door de beweging kan je met lagere sluitertijden in video toch nog behoorlijk resultaat boeken)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Deefke Bekijk bericht
          Had hetzelfde voor gisteren, ik moest naar een dans optreden gaan van mijn petekind.

Zat op eerste verdiep, vrij donker ongeveer 20 a 25 meter van podium.
          Op M of AV stand gezet, Iso met ruisonderdrukking op 3200 gezet, overbelicht
          Flitsen mocht niet.

En mijn lens had nog steeds problemen voor mooie sluitersnelheden te halen.
          Je hebt toch ongeveer 1/250 nodig voor beetje scherp te gaan.

Ik haalde maar 1/30 a 1/90 wat echt slecht is voor bewegende dansen ( hiphop ) enz te fotograferen. Zelf IS doet geen wonderen bij zo'n sluitertijden.

Wat kan je hier aan doen ? ( dichter bij podium gaan zitten, 2.8 lenzen nemen ).
          Onder andere ja, maar je moet je ook kunnen neerleggen bij het feit dat er een plafond is, een limiet tot waar je met je uitrusting kan gaan, zonder te flitsen. Dansers in halve duisternis fotograferen, zonder flits... doe je misschien alleen met een D3 op ISO 6400 en 200mm f2 lens of 28mm f1.4 (of Canon equivalent)

Je kan anders op S-voorkeur foto's nemen en je sluitertijd op 1/200s vastpinnen, en hopelijk achteraf nog deftige foto's halen uit de onderbelichte beelden.. (RAW gebruiken misschien best...)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
            Onder andere ja, maar je moet je ook kunnen neerleggen bij het feit dat er een plafond is, een limiet tot waar je met je uitrusting kan gaan, zonder te flitsen. Dansers in halve duisternis fotograferen, zonder flits... doe je misschien alleen met een D3 op ISO 6400 en 200mm f2 lens of 28mm f1.4 (of Canon equivalent)

Je kan anders op S-voorkeur foto's nemen en je sluitertijd op 1/200s vastpinnen, en hopelijk achteraf nog deftige foto's halen uit de onderbelichte beelden.. (RAW gebruiken misschien best...)
            Ja dat plafond heb ik nu ook ondervonden, er moet een limiet zijn van een toestel.

Het enigste wat ik nu heb op mijn foto's, zijn bewegings ontscherpte en Ruis wat logisch is op 3200.

De afstand was mijn grootste probleem denk ik voor die donkerheid te overbruggen.

Volgende keer dichterbij gaan zitten en hopen op betere foto's.

Thanks voor de info anyway
            Canon Eos 40D, EFS 18-55 IS, EFS 55-250 IS, Lowepro Slingshot 200AW, EX580 II

Comment

Met een 30D dan zou ik zeggen de ISO op 1600 en niet flitsen. Maar het hangt natuurlijk van het aanwezige licht af.

In ieder geval neem ik zo alle foto's van het jaarlijkse dansoptreden van de dansschool van mijn dochters.

Enkele voorbeelden genomen met de 70-200 F4, zonder IS maar op een kersepitje. ISO1600, F4 en 1/200s.

Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
              X