Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Urgent hulp gevraagd bij dansfoto's (+flitser)!!!!!!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Urgent hulp gevraagd bij dansfoto's (+flitser)!!!!!!!

Ik heb sinds gisteren een 430EX in huis en moet a.s. dinsdag foto's van mijn dochter maken tijdens een dans(solo)voorstelling. Ik heb maar 2,5 minuut de tijd om foto's te schieten, dus veel uitproberen is er helaas niet bij.
    Als gevolg van hersenletsel door een ongeluk is het voor mij erg moeilijk om handleidingen goed te begrijpen en te onthouden.......

Wie kan er mij een aantal basisinstellingen geven op onderstaand materiaal, zodat ik zo mooi mogelijke foto's kan maken die zo min mogelijk bewogen zijn. (automatisch of niet, iso-waarde etc etc..)

Ik zou jullie zeer erkentelijk zijn!!!!!!
    Canon EOS 30D + EFS 17-85mm f/4-5.6 IS USM + EF 50mm f-1.8 II + EF 70-200 F/4 L USM + Canon Selphy ES1 + Lowepro Slingshot 300 AW + Manfrotto 681B + Speedlite 430EX

Re: Urgent hulp gevraagd bij dansfoto's (+flitser)!!!!!!!

goh ik zou in elk geval proberen zo veel mogelijk op voorhand te testen wat een goed effect geeft in die lichtomstandigheden. Hopelijk is je dochter dan niet de enige die daar danst (of de eerste) zodat je wat kan experimenteren met de belichting.

Indien het in een donker binnenzaaltje is: misschien proberen of je met je flits richting plafond kan schieten zodat er een bredere lichtinval over je onderwerp valt. Dit gaat alleen als het plafond niet te hoog is (en liefst licht van kleur). Werkt ook op muren zo.

Ken er niet echt zoveel van om alle info meteen te geven, spijtig genoeg.
    Diafragma zou ik niet te klein maken (hoger dan 5.6 of zo want je werkt toch met flits) omdat je anders snel te onscherp bezig bent.

ALs je lens er te lang over doet om scherp te stellen dan zou ik proberen 1 juiste scherpstelling te doen en dan de lens op manueel te zetten zodat je niet telkes moet wachten tot de lens heeft scherpgesteld. (alleen natuurlijk als ze op dezelfde plaats blijft ongeveer )

correcties mogen jullie ook geven hoor.. ik doe maar mijn best
    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Een paar maal per jaar maak ik ook wat foto's van dansparen. Het is niet eenvoudig met weinig licht goede foto's te maken van bewegende dansparen.
      Ik kan je dan ook helaas alleen een tip geven zoals ik het met de Nikon doe.
      Ik zet mijn camera op M stand, ISO 200, spotmeting 1/200sec en f5,6 en de flitser op DDL. Het is heel eenvoudig uit te proberen in de woonkamer. Doe alleen een paar schemerlampen aan zodat er weinig licht is. Vervolgens neem je een foto van je dochter die een klein beetje beweegt op een paar meter afstand. Misschien dat je met de E/V nog iets moet corrigeren.

Hopelijk heb ik je een beetje op weg geholpen.
      mvg
      Antoine200

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
        Ik zet mijn camera op M stand, ISO 200, spotmeting 1/200sec en f5,6 en de flitser op DDL.
        Das precies een variante van de Sunny16 regel.
        Flashy5.6 regel
        Moet ik onthouden
        Ik weet dat er ook een variante is voor bewolkt weer(11 of 8) maar das off topic.

Hubert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Durf die iso toch op te boosten naar 800 of zelf hoger (naargelang je toestel), diafragma maximaal op f4, groter mag (zal vaak noodzakelijk zijn), sluitertijd niet te hoog. Ja gaat dan de beweging in de foto zien, en de flits bevriest de beweging deels zodat je toch genoeg detail overhoud.

Bij iso200 en f5.6 zal je bij dansfoto's de belichting bijna uitsluitend van de flits krijgen, en is er geen dynamiek meer in de foto noch van belichting, noch van beweging, maar je zal een trefzekere foto van het danseresje krijgen met weinig risico dat je shoot de mist in gaat bij gebrek aan beheersing van de techniek.

Maar actie fotograferen bij relatief geringe sluitertijd en mengen van omgevingslicht en flitslicht vraagt wel enige oefening alvorens je de techniek beheerst .. op voorhand oefenen in gelijkaardige omstandigheden is een must.

Op voorhand enkele flitsers op het podium activeren en draadloos aansturen is zeker geen optie?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
            Durf die iso toch op te boosten naar 800 of zelf hoger (naargelang je toestel), diafragma maximaal op f4, groter mag (zal vaak noodzakelijk zijn), sluitertijd niet te hoog. Ja gaat dan de beweging in de foto zien, en de flits bevriest de beweging deels zodat je toch genoeg detail overhoud.

Bij iso200 en f5.6 zal je bij dansfoto's de belichting bijna uitsluitend van de flits krijgen, en is er geen dynamiek meer in de foto noch van belichting, noch van beweging, maar je zal een trefzekere foto van het danseresje krijgen met weinig risico dat je shoot de mist in gaat bij gebrek aan beheersing van de techniek.

Maar actie fotograferen bij relatief geringe sluitertijd en mengen van omgevingslicht en flitslicht vraagt wel enige oefening alvorens je de techniek beheerst .. op voorhand oefenen in gelijkaardige omstandigheden is een must.

Op voorhand enkele flitsers op het podium activeren en draadloos aansturen is zeker geen optie?
            Mooi verhaal, toch maak ik al jaren goede dans foto's op de manier zoals door mij is beschreven. Ik denk als het resultaat zo zou zijn als jij omschrijft dat mijn opdrachtgever al lang iemand anders had gevraag.

Maar ja ik hoef ook geen prof foto's te maken, het gaat maar om het dansen van de wereldkampioenen Discofox.

mvg
            Antoine

Comment

tja .. als je in opdracht fotografeerd, dan moet de opdrachtgever tevreden zijn .. en als je dan bv. van elke deelnemer een trefzekere actieshot wilt, dan zal mijn methode niet te verkiezen zijn, maar als je op een avond dans fotograferen een artistieke dansfoto wilt maken, denk ik met mijn methode (die ik ook al bij indoor taibox wedstrijden toepaste) een totaal ander effect geven. Veel hangt af van de situatie, en ik heb mogelijks ook een heel andere omgeving en belichting in gedachten dan jij

maar ik vraag me altijd af waarom een zo lage iso waarde bij indoor actiefotografie .. de huidige toestellen kunnen zeer goed werken op hogere iso's, samen met grotere diafragmaopeningen vang je meer omgevingslicht, gecombineerd met flitsen kan je dan zeer leuke effecten bekomen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                tja .. als je in opdracht fotografeerd, dan moet de opdrachtgever tevreden zijn .. en als je dan bv. van elke deelnemer een trefzekere actieshot wilt, dan zal mijn methode niet te verkiezen zijn, maar als je op een avond dans fotograferen een artistieke dansfoto wilt maken, denk ik met mijn methode (die ik ook al bij indoor taibox wedstrijden toepaste) een totaal ander effect geven. Veel hangt af van de situatie, en ik heb mogelijks ook een heel andere omgeving en belichting in gedachten dan jij

maar ik vraag me altijd af waarom een zo lage iso waarde bij indoor actiefotografie .. de huidige toestellen kunnen zeer goed werken op hogere iso's, samen met grotere diafragmaopeningen vang je meer omgevingslicht, gecombineerd met flitsen kan je dan zeer leuke effecten bekomen.

Moet binnenkort wederom een shoot maken met het danspaar.
                Ik zal dan e.e.a. toch eens uitproberen.
                Zal tevens eens vragen of ik een paar foto's zelf mag gebruiken voor op het forum.
                mvg
                Antoine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                  Moet binnenkort wederom een shoot maken met het danspaar.
                  Ik zal dan e.e.a. toch eens uitproberen.
                  Zal tevens eens vragen of ik een paar foto's zelf mag gebruiken voor op het forum.
                  mvg
                  Antoine
                  Wel daar kijk ik alvast naar uit. Goede voorbeeldfoto's met de nodige exifgegevens. Ik weet Antoine200 dat jij nooit te beroerd bent om ons te helpen.
                  SITE: http://www.xraypictures.be
                  FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

Comment

En wat als je geen flits moogt gebruiken wat ik kortelings moet gaan doen bij een dansballet .
                    Soms zijn het solo dansers maar het merendeel zijn het groepen van 10 tot 12 meisjes .
                    Ik ben nog maar pas in het bezit van een Nikon D300 en naar ik begrepen heb mag ik die ISO opdrijven tot zeker 1200 zonder enig spoor van ruis , klopt dat ? Tevens ben ik in het bezit van een Sigma lens 70/200 , 2.8 en een Nikon lens 50mm 1.8 .
                    Ben ik goed gewapend voor de strijd ?

Comment

dan doe je zoals bij toneel, als er te weinig licht is, zijn er geen geheimen en je zal alle registers moeten open trekken: hoge iso, groot diafragma, lange sluitertijd. bv. ISO 1600, f2.8, sluitertijd 1/30 zal dan vermoedelijk nog licht onderbelichte foto's opleveren, maar dat haal je dan in PS op.

Je fotografeerd met vaste hand (of (eenbeen)statief of VR) de statische momenten uit de actie. Je kan ook een snelle actie fotograferen, waar het danseresje dan bewogen op een niet bewogen decors staat (nog beter is met een ander danseresje erbij dat niet beweegt om verschil beweging en niet beweging in de foto te tonen. zou bv. leuk kunnen zijn tijdens een piroette omdat dan sommige delen meer bewegen dan andere, en de beweging "ter plaatse" is, maar je moet je concentreren op de "stille" momenten.

ik kan me inbeelden dat tijdens de performance voor publiek je niet mag flitsen, maar je zou kunnen gaan naar de generale repetitie ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
                        Ik ben nog maar pas in het bezit van een Nikon D300 en naar ik begrepen heb mag ik die ISO opdrijven tot zeker 1200 zonder enig spoor van ruis , klopt dat ?
                        Hangt er helemaal vanaf, ruis treedty op in de donkere stukken, dus heb je die veel heb je last van ruis daar. Belicht je goed dan kun je tot aan het maximum, er is dan wat ruis, maar dat misstaat niet echt. Als je dan ook nog DxO 5 gebruikt ben je nog iets kwijt.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Wat betekent die zin : Als je dan ook nog DxO 5 gebruikt ben je nog iets kwijt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
                            Wat betekent die zin : Als je dan ook nog DxO 5 gebruikt ben je nog iets kwijt.
                            DxO versie 5 is een professioneel bewerkingsprogramma dat lens-, belichtings- en ruisproblemen voor zijn rekening neemt. In zijn soort het beste dat er bestaat, maar zeer prijzig. En hun upgradepolicy is ook fameus duur.
                            Fullator
                            Fotostudio Candela Zone
                            website: http://www.chronax.be
                            website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Bedankt !!!

Comment

Working...
                              X