Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Snelste SDHC kaart?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Snelste SDHC kaart?

Ik vraag mij af welke SDHC kaart, van welk merk en welk type, het snelste is.

Zijn er nog reviews die up-to-date zijn?

Dave
    pixelpusher

Re: Snelste SDHC kaart?

Sandisk Extreme iii SDHC/ducati edition claimt 20mb's
    Transcend 150x SDHC Class 6 zegt 150x (= 22.5mb/s)
    Dane-Elec en Lexar beweren gewoon 133x

testen weet ik niet... diegene die snelheid belangrijk vinden werken toch met CF, alleen de instapkamera's (op de d80 na) werken met SD, al de rest met CF
    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

Comment

dit kwam ik wel tegen

und

Thank you for visiting the TechnologyGuide network. Unfortunately, these forums are no longer active. We extend a heartfelt thank you to the entire community for their steadfast support—it is really you, our readers, that drove

Last edited by ijsje; 18 april 2008, 23:08.
      Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

Comment

Gisteren zo'n 4GB Ultra III SDHC en een 4GB Ultra Ducati Edition gekocht.

Van die 20MB/s schrijfsnelheid valt weinig te merken hoor. Het maximum dat ik eruit heb gehaald is 17MB/s, en dan nog via de ingebouwde USB van de Ducati edition ('t is een SD Plus, dus je kan het zo plooien).

Noch m'n ingebouwde SD kaartlezer (die rechtstreeks aan de PCI Express bus hangt, niet via USB), noch de USB kaartlezer die bij de Ultra III zat (micro-mate reader) konden dezelfde snelheid halen.

Ik was niet geinteresseerd in de snelheid in m'n camera, omdat ik daar CF gebruik, en binnenkort allicht kaartjes ga upgraden.

Het was een poging om ReadyBoost werkende te krijgen zonder USB. Enige andere manier dat ik vond was via zo'n Sandisk Express ExpressCard SSD, maar die zijn in Europa niet te krijgen, volgens mijn dealer.

Dave
        pixelpusher

Comment

ik haal met mijn sandisk extreme usb kaartlezer + sandisk extreme iii 2gb SD toch vlotjes 19.8mb/s

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
            ik haal met mijn sandisk extreme usb kaartlezer + sandisk extreme iii 2gb SD toch vlotjes 19.8mb/s
            1. Dat is geen SDHC kaart.
            2. Ik denk dat je't op leessnelheid hebt.
            Dave
            pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
              1. Dat is geen SDHC kaart.
              2. Ik denk dat je't op leessnelheid hebt.
              Dave
              is idd geen SDHC
              snelheid is zowel lees als schrijf snelheid

Comment

diegene die snelheid belangrijk vinden werken toch met CF, alleen de instapkamera's (op de d80 na) werken met SD, al de rest met CF

Is CF dan sneller dan SD ik dacht van niet.
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                  Is CF dan sneller dan SD ik dacht van niet.
                  Ja, toch wel.

CF heeft een interface met een hoger debiet dan SD. Je hebt nu al CF kaartjes die 40MB/s halen.

Dave
                  pixelpusher

Comment

alleen de instapkamera's (op de d80 na) werken met SD, al de rest met CF
                    nu nog wel, willen we binnen een paar jaar nog eens spreken ?
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      nu nog wel, willen we binnen een paar jaar nog eens spreken ?
                      dan zitten we nog steeds met CF
                      bewijs : nikon heeft in de d3 2x CF gestoken ipv CF + SD zoals de canon 1D series

Comment

Er is nu sprake van de CF kaartjes met SATA interface. Of dat er gaat doorkomen is de vraag. Ik denk dat met de huidge trend van UDMA modes de bestaande parallele interface nog wel een tijdje zal meegaan.

Als ze technisch een goede oplossing vinden om de overgang naar seriele CF kaartjes te maken, dan zal het wel aanslaan.

ExpressCard maakt anders ook opgang in datzelfde segment, zoals bij professionele camera's die ExpressCard geheugen aannemen. De SxS standaard is daar een voorbeeld van.

Misschien dat op lange termijn CF verdwijnt, als SD voldoende meegroeit voor de professionele fotograaf, en als ExpressCard aanslaat als vervanger voor de digitale tapes (DV, Digital Betacam).

Maar da's voorlopig nog koffiedik kijken.

In ieder geval lijkt het erop dat de SD kaartjes vooral beperkt zijn door de interface, op dit moment.

Dave

Dave
                        pixelpusher

Comment

Ik denk wel dat CF met de tijd verdrongen zal worden door ander geheugen, nu is het zo dat alle prof cameras ermee zijn uitgerust (meer een standaard voor een prof camera) maar er is toch al een grote overstap naar SD die als grote voordeel hebben het veel lagere stroomverbruik. En inderdaad de snelheid van CF ligt nog wat hoger dan SD maar daar zal dan ook wel een prijs aanhangen, en is ook wel de vraag of er geen sneller SD zal komen dat nu nog niet door de prof word gevraagd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                            Ik denk wel dat CF met de tijd verdrongen zal worden door ander geheugen, nu is het zo dat alle prof cameras ermee zijn uitgerust (meer een standaard voor een prof camera) maar er is toch al een grote overstap naar SD die als grote voordeel hebben het veel lagere stroomverbruik. En inderdaad de snelheid van CF ligt nog wat hoger dan SD maar daar zal dan ook wel een prijs aanhangen, en is ook wel de vraag of er geen sneller SD zal komen dat nu nog niet door de prof word gevraagd.
                            In het stroomkostenplaatje van een camera heeft de geheugenkaart echt wel een klein plaatsje. Het zou me verbazen moest dat de reden zijn voor de "grote overstap naar SD".

En snelheid is een kwestie van standaard, maar er is meer: een CF heeft gewoon meer pinnetjes dan een SD. Eender welke seriele overdrachtsnelheid kan in CF meervoudig worden versneld.

De pro vraagt snelheid, iedereen vraagt snelheid, maar vandaag is CF de snellere.

Zoals ik al zei, SSD's op ExpressCard kunnen rekenene op PCI-e x 1 snelheid, wat toch neerkomt op een slordig veelvoud van de huidige CF (ATA) en SD (serieel) formaten.

De gebruikte chips zorgen vandaag vooral voor de bottleneck in CF kaartjes.

Dave

Dave
                            pixelpusher

Comment

Of het nu SD of CF of een van de andere is maakt me eigenlijk niet zoveel uit als het maar werkt zou ik zeggen.
                              Geheugenkaartjes op zich is al een oerwoud op zich, de diverse types en dan nog van zoveel verschillende merken, je kan er gewoon geen kop meer aan krijgen.

Comment

Working...
                              X