In de Elektor (voorheen Elektuur) van april 2008 staat een niet al te moeilijk ontwerp voor een zelfbouw ringflitser met 32 witte LEDS.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
zelfbouw LED-ringflitser
Collapse
X
-
Labels: Geen
-
-
Re: zelfbouw LED-ringflitser
Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk berichtIn de Elektor (voorheen Elektuur) van april 2008 staat een niet al te moeilijk ontwerp voor een zelfbouw ringflitser met 32 witte LEDS.(alhoewel ik alle oude nummers nog heb
)
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk berichtKun men dat schema ergens on-line vinden, neen zeker ? Ik was eeuwen aan een stuk abonnee maar op den duur geraak je verzadigd(alhoewel ik alle oude nummers nog heb
)
Ontdek innovatieve elektronica voor ingenieurs en liefhebbers bij Elektor: Raspberry Pi, Arduino, ESP32, meetapparatuur, kits, componenten, boeken en magazines.
can view it all online.
(some of it, just checked)
Comment
-
Ben net bezig met het testen van een nieuwe zelfbouw ringflits voor macrofoto's.
De flits bestaat uit 2 flitsbuisjes, de hoogspanning wordt uit het net gevoed (sneller opladen) en de flitsduur (intensiteit) is instelbaar tussen 100µs-2ms.
Eerste resultaten lijken zeer bevredigend. Indien interesse zet ik het schema op mijn site.Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR
Comment
-
Absoluut interesse in dat schema van Beertje2 hier
Comment
-
-
Ik ga morgen nog even verder testen, als alles naar wens is zet ik volgende week het schema netjes en maak wat foto's van de opbouw.Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door zinno01 Bekijk berichtAbsoluut interesse in dat schema van Beertje2 hier
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk berichthttp://www.elektor.nl/?gclid=CIXih_XynpICFQNDMAodEBtk6g
can view it all online.
(some of it, just checked)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk berichtGeeft zoiets wel genoeg licht?).
Er zijn tegenwoordig witte leds die héél veel licht geven, maar die zijn ook enorm duur. De fietslichten die de laatste nieuwe generatie leds gebruiken, kosten allemaal meer dan 100 euro, zaklampen met zo'n leds kosten 50 euro of meer (en dan zit er maar één led in).
Of die flitser voldoende licht geeft, dat hangt dus volledig af van de keuze van de leds, en het aantal leds. De kostprijs van de zelfbouw led-ringflitser is dus ook afhankelijk van de gebruikte leds en het aantal dat er nodig is. De andere onderdelen zijn over het algemeen helemaal niet duur.http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
-
Maar de opplossing van Beerjte 2 werrkt alleen als je een stopcontact in de buurt hebt lijkt me.
Door 32 leds te gebruiken zal de lichtopbrengst totaal wel redelijk zijn ondanks dat ze per stuk niet zoveel hoeven te gebruiken. Als de led's constant branden heb je bovendien het voordeel dat je de camera de belichting kunt laten regelen lijkt me.
Wel een leuk idee om dat met LED's te doen. Straks toch eens naar een tijdschriftenzaak.....Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D
Comment
-
Mijn bescheiden mening is dat de lichtopbrengst van leds wel voldoende zullen zijn om je onderwerp wat bij te lichten vanop korte werkafstanden en aldus makkelijker te kunnen scherpstellen....het licht gaat evenwel nooit kunnen gebruikt worden als hoofdlicht zoals een echte ringflitser. Je moet al heel wat leds gebruiken ....de kostprijs gaat hierdoor sterk de hoogte in. Een sigma of vivitar oid ringflits kost geen stukken van mensen en kan je waarschijnlijk veel sneller en beter passend op een objectief vastmaken. Natuurlijk zijn sommige experimenten ook best wel leerzaam en dat maakt het misschien de moeite waard om toch eens te proberenLast edited by RUPSELKOPKE; 22 maart 2008, 15:16.Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk berichtIk heb gezocht via de link van Trebs, maar over die ringflitser kan ik daar niets vinden (ik zal er wel naast gekeken hebben).
Comment
-
32 highbrite leds is natuurlijk al heel wat maar toch vrees ik dat de hoeveelheid licht te laag zal zijn. Ik heb eens een poging gedaan met een 10tal dergelijke leds en ik vond het resultaat te mager om verder mee door te gaan, en die dingen zijn nog zo duur.
Wat volgens mij wel zou kunnen werken is om een aantal 50W halogeenlampen ,ventilator gekoeld en het licht gefocuseerd met een lens, naar de ringflits transporteren met glasvezel kabel. Het is nog moeilijk om aan goede glasvezel te geraken ,maar ik de toekomst zal die meer en meer gebruikt worden.
Bask,
De ringflits waar ik naar verwijs (zie draadje hierboven) is inderdaad netspanning gevoed, maar hij zou net zogoed met batterijen kunnen gevoed worden zoals een gewone flits. Ik heb voor netvoeding gekozen omdat in mijn vorige flits de batterijen altijd leeg waren op het moment dat ik ze nodig hadNikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR
Comment
Comment