Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opladen Duracell 2650mah NIMH batterijen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• opladen Duracell 2650mah NIMH batterijen

Ik heb al een tijdje deze batterijen.
    mijn oplader is kapot, dus heb ik een andere gekocht (Duracell Multicharger for nimh).
    in de productfiche staat dat bij de tabel van capaciteiten max 2200mAh (7u).

Nu mijn vraag; betekend dat mijn 2650 batterijen niet volledig opgeladen worden of dat het langer zal duren om ze op te laden?

merci
    lieven
    Photography helps people to see
    -Berenice Abbott-
    BD1050BE

Re: opladen Duracell 2650mah NIMH batterijen

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
    Ik heb al een tijdje deze batterijen.
    mijn oplader is kapot, dus heb ik een andere gekocht (Duracell Multicharger for nimh).
    in de productfiche staat dat bij de tabel van capaciteiten max 2200mAh (7u).

Nu mijn vraag; betekend dat mijn 2650 batterijen niet volledig opgeladen worden of dat het langer zal duren om ze op te laden?

merci
    lieven
    Je hebt hem al gekocht, dus kan je niet meer terug. Dus probeer het uit zou ik zeggen.
    ALs hij laad met een constante laadstroom van 315mA, dan gaat dat voor 2650mA ongeveer 8 uur en een half duren.

Comment

ze hadden maar deze, dus dacht ik dat het zeker geen probleem was..

volgende specificaties;
      "input voltage: 230V +/-10% 50hz "
      -Berenice Abbott-
      BD1050BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
        Je hebt hem al gekocht, dus kan je niet meer terug. Dus probeer het uit zou ik zeggen.
        ALs hij laad met een constante laadstroom van 315mA, dan gaat dat voor 2650mA ongeveer 8 uur en een half duren.
        Rekening houdend met de klassieke verliesfactor (1,4 voor laadefficientie en warmteverliezen) moet men reken dat het laden ongeveer 11,7 uur gaat duren met deze lader zonder rekening te houden met de mogelijke "tot 120%" lading .. als de lader timer gestuurd is dan wordt het leven nog ingewikkleder. Aanschaf van een "intelligente" lader met -dV/dt eindpunt detectie is altijd z'n geld waard
        FWIW

Comment

Als die lader een 2200mAh accu volledig geladen krijgt in 7 uur, dan duurt het 8,43 uur om een accu van 2650mAh volledig te laden.

Als het een automatische lader is die de spanning meet, dan is het geen probleem om die accu's volledig te laden. Als er een timer in die lader zit, die het laadproces beëindigt na 7 uur, dan worden je accu's niet voor 100% geladen.

Een tragere lader is beter voor de levensduur van de accu's, omdat die dan niet zo heet worden.
          Als je niet zeker bent dat de accu's goed geladen worden, dan kan je zelf de temperatuur "voelen" met je vingers. Als de accu's op het eind van het laadproces bijna niet opgewarmd zijn, dan hebben ze zeker niet de volle capaciteit gekregen. Zijn ze zo heet dat je ze niet meer kan vastnemen, dan hebben ze al teveel stroom gekregen, wat nadelig is voor de levensduur.
          Dit geldt niet voor de supersnelle laders, want daar worden de accu's al heet vanaf het begin van het laadproces. Daar zit dan meestal ook wel een temperatuurbeveiliging in, en het is mogelijk dat die het laadproces vroegtijdig stopzet, ook al zijn de accu's nog niet voor 100% geladen. Dat soort laders schakelt bijna altijd over op druppelladen om de resterende capaciteit toch nog te kunnen benutten, maar dan moet je de accu's wel langer in de lader laten zitten.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

bedankt voor de uitvoerige uitleg.

Het is dus een lader met een timer (7u).

Als ik die nu uitschakel na 7 uren en terug aansteek, krijg ik terug rode lichtjes (aan het opladen). Moet ik deze na een 2-tal uren uitdoen, of terug 7 uren laten laden?
            -Berenice Abbott-
            BD1050BE

Comment

Op de 2650mah batterijen staat ook:
              "AA/HR6/DC1500 NIMH/1,2V
              standaard charge 270mA for 16h"
              -Berenice Abbott-
              BD1050BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Als die lader een 2200mAh accu volledig geladen krijgt in 7 uur, dan duurt het 8,43 uur om een accu van 2650mAh volledig te laden.
                .....
                .
                "als" ja .. en "als" oplaadbare batterijen correct laden zo'n simplistisch mathematische bewerking was dan vraag ik mij af waarom "chipsbakkers" en electronica ontwerpers zich zoveel moeite getroosten om laders te ontwerpen met een toch niet zo eenvoudige -dV/dt eindpunt detectie .. een regelbaar timerke in functie van de batterijcapaciteit en laadstroom was dan even goed bruikbaar en stukken goedkoper in de productie ..
                70€ voor een (super)lader zoals de Maha C-9000 is niet direct peanuts IMHO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
                  Op de 2650mah batterijen staat ook:
                  "AA/HR6/DC1500 NIMH/1,2V
                  standaard charge 270mA for 16h"
                  Niet aantrekken .. in de simplistische redeneringen hier is 16u laden met 270 mA gelijkaan een lading van 2650 mAh LOL !

... en om even neten te vangen
                  .. maar als je ruwweg aanneemt dat men rekening gehouden heeft met de gangbare regels van oplading .. (en behoudens rekenfouten van mijn kant)
                  dan is de totale laadcapaciteit over 16u gelijk aan 16x 270 = 4320 mAh dat zou 120% overlading moeten zijn ergo de theoretische 100% lading is dan 3600 mAh .. Houd men dan rekening met de gangbare 1,4 verliesfactor dan is de effectief toegevoerde nuttige lading hier 2571,4 mAh ... aangenomen dat het opgegeven vermogen door de fabrikant het maximum is en dat het echte gegarandeerde vermogen van de batterijen tussen de 2500-2600 mAh (optimistisch geschat) zal liggen dan denk ik dat dit verdorie aardig dicht tegen 100% effectieve lading ligt ... .. enfin, 't zal wel slijten zeker ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    "als" ja .. en "als" oplaadbare batterijen correct laden zo'n simplistisch mathematische bewerking was dan vraag ik mij af waarom "chipsbakkers" en electronica ontwerpers zich zoveel moeite getroosten om laders te ontwerpen met een toch niet zo eenvoudige -dV/dt eindpunt detectie .. een regelbaar timerke in functie van de batterijcapaciteit en laadstroom was dan even goed bruikbaar en stukken goedkoper in de productie ..
                    70€ voor een (super)lader zoals de Maha C-9000 is niet direct peanuts IMHO
                    Met een gewone (trage) lader zonder timer kan je elke accu zonder problemen 100% geladen krijgen. Daarvoor heb je helemaal geen chips nodig, omdat het geen kwaad kan dat de lader wat langer stroom blijft leveren, zolang die stroom niet te groot is, anders worden de accu's te heet.

Wil je de accu's snel geladen hebben tot 100% van de capaciteit, dan heb je wel een lader nodig die alle mogelijke parameters controleert, om te voorkomen dat je de accu's laat uitkoken (of zelfs exploderen).

Heb je tijd genoeg, dan is een gewone lader even goed, maar tegenwoordig zijn we gewoon dat alles snel gaat, en dan moet je dus wel meer betalen om de accu's vol te krijgen.

Bij lithium-ion accu's moet de lader wel heel nauwkeurig werken, want zo'n accu's kunnen er helemaal niet tegen dat je ze te lang laat laden. Bij een nikkel-metaalhydride accu is dat geen groot probleem.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Working...
                    X