Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk statief te kopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk statief te kopen?

    Een statief is meestal handig om te fotograferen, maar o zo onhandig om er bijvoorbeeld 4 uur mee rond te lopen op een tentoonstelling. Ik heb al een monopod maar zou eigenlijk nog een driepoot nodig hebben.

    Waaraan moet een goed statief voldoen, is uiteindelijk mijn vraag en die stel ik graag aan mensen die veel met een statief werken.
    Grtz, RF


    Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

  • #2
    Re: Welk statief te kopen?

    Wat is een statief ?

    Die dingen van ca 100 € zijn het niet waardig om statief genoemd te worden.
    Behalve dan om er een niet te dure flits op te monteren.


    Ik blijf bij mijn standpunt : Een goed statief met een goed balhoofd KOOP je slechts één keer in je leven (tenzij verlies, of diefstal)

    Ga voor een Gitzo 35-serie met een goed balhoofd.
    Je gaat er gauw om en bij de 1000 € aan spenderen, maar je gaat het je zeker nooit beklagen. (tenzij je het nooit gebruikt natuurlijk)

    zie eens bij hier

    of zoek via het forum, er zijn reeds duizende letters geschreven over de grootste onzin, en ook vele woorden door mensen die er ervaring bij hebeen.

    Veel plezier in je tripod quest.
    Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

    Comment


    • #3
      Re: Welk statief te kopen?

      Ik ben geen statievenexpert, maar moet hier hbervoets 110% gelijk geven.
      Ikzelf gebruikt de Gitzo GT3540XLS (gaat van zeerlaag ~10cm, tot boven de menigte ~2m) met de Gitzo H1378M ballhead, en een Manfrotto 685 monopod met Markings Q3-emile ballhead en een Joby Gorilla pod slr-zoom voor de specialekkes (macro).
      Ik gebruik de monopod zeer veel, in zowat alle omstandigheden.
      De tripod voornamelijk in combinatie met de tele's of in donkerder omstandigheden. De ene sluit de andere niet uit en ik zou geen van al kunnen missen. M'n investering van ~850€ in bovenstaande, gespreid over jaren, beklaag ik me niet
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

      Comment


      • #4
        Re: Welk statief te kopen?

        ik ben nochthans heel erg tevreden over mijn
        manfrotto 055WNB met een 322RC2 kop.

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: Welk statief te kopen?

          Wauuuuuw, 800,00 à 1.000,00 € besteden aan een statief die ik hooguit vier tot zes maal per jaar ga gebruiken. Nu zie ik in dat ik mijn vraag anders had moeten stellen
          Ik ga geen nieuwe thread opstarten hoor, maar ik had eerder gedacht aan een statief voor de occassionele/modale gebruiker zoals ik. U begrijpt dat ik dan niet zoveel geld aan een statief wil/kan uitgeven. Ik had eerder een budget rond de 100,00 à 150,00 € voorzien. Zou dat volstaan voor een degelijk statief?
          Grtz, RF


          Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

          Comment


          • #6
            Re: Welk statief te kopen?

            Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
            ik ben nochthans heel erg tevreden over mijn
            manfrotto 055WNB met een 322RC2 kop.

            mm
            Idem !

            Comment


            • #7
              Re: Welk statief te kopen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Wauuuuuw, 800,00 à 1.000,00 € besteden aan een statief die ik hooguit vier tot zes maal per jaar ga gebruiken. Nu zie ik in dat ik mijn vraag anders had moeten stellen
              Ik ga geen nieuwe thread opstarten hoor, maar ik had eerder gedacht aan een statief voor de occassionele/modale gebruiker zoals ik. U begrijpt dat ik dan niet zoveel geld aan een statief wil/kan uitgeven. Ik had eerder een budget rond de 100,00 à 150,00 € voorzien. Zou dat volstaan voor een degelijk statief?
              Als je dat occasioneel gaat gebruiken zal je waarschijnlijk net als ik een Velbon Sherpa halen (geen pro). Hier alvast de vragen die ik mij gesteld heb.
              Ga ik dat in de bergen gebruiken ? Nee
              Ga ik dat dikwijls gebruiken? Nee
              Ga ik dat bij stormweer gebruiken ? Nee
              Staat daar een camera van 3à4000 € op? Nee
              Ga ik dat meesleuren als het zwaar en onhandelbaar is? Nee
              Ga ik met mijn gezicht in de modder gaan liggen om op 10 cm van de grond macro te doen? Nee
              Ben ik professioneel? Nee

              Comment


              • #8
                Re: Welk statief te kopen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
                Als je dat occasioneel gaat gebruiken zal je waarschijnlijk net als ik een Velbon Sherpa halen (geen pro). Hier alvast de vragen die ik mij gesteld heb.
                Ga ik dat in de bergen gebruiken ? Nee
                Ga ik dat dikwijls gebruiken? Nee
                Ga ik dat bij stormweer gebruiken ? Nee
                Staat daar een camera van 3à4000 € op? Nee
                Ga ik dat meesleuren als het zwaar en onhandelbaar is? Nee
                Ga ik met mijn gezicht in de modder gaan liggen om op 10 cm van de grond macro te doen? Nee
                Ben ik professioneel? Nee
                Staat daar een camera van 3à4000 € op? Nee, maar een van 2.000 is ook al héél veel.
                Ga ik dat meesleuren als het zwaar en onhandelbaar is? Nee, en daarom moet het licht en opgeplooid liefst niet te lang zijn. Maar ik heb zojuist wat sites afgedweild en als het statief naar mijn eisen moet zijn, zal ik mijn budget serieus moeten verhogen


                Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                Comment


                • #9
                  Re: Welk statief te kopen?

                  Kijk ook eens naar de Velbon Sherpa Pro statieven (ik heb zelf de CF-640) of die van Feisol. Beide merken zijn erg goed en wat beter betaalbaar dan een Gitzo. Misschien dat ik ooit nog eens voor een goede Gitzo ga kijken, maar voor nu voldoet de Velbon.

                  Als balhoofd heb ik een Markins M10, maar ook de Markins Q3 kan ik aanbevelen. Ga voor een QR (quick-release) systeem van het Arcaswiss type. Is wel duurder dan de diverse merkgebonden systemen maar wel veelzijdiger.
                  Bodies: Nikon D700, D200
                  Zoom: Nikkor AF-S 18-70, AF-S 24-120VR, AF-S 70-200/2.8, Tokina 12-24
                  Primes: Nikkor AF-D 50/1.8, AF-D 85/1.8, AF-S 300/4, Sigma 150/2.8 EX

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk statief te kopen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Maar ik heb zojuist wat sites afgedweild en als het statief naar mijn eisen moet zijn, zal ik mijn budget serieus moeten verhogen
                    Budget is nooit onbelangrijk, en ook geen schande (noch als het er is, noch als het er niet is), hoewel sommigen dat hier wel laten uitschijnen. Op BD zitten ook bescheiden mensen, misschien laten ze niet altijd iets van hen horen (daarom zijn ze ook bescheiden hé).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk statief te kopen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
                      Budget is nooit onbelangrijk, en ook geen schande (noch als het er is, noch als het er niet is), hoewel sommigen dat hier wel laten uitschijnen. Op BD zitten ook bescheiden mensen, misschien laten ze niet altijd iets van hen horen (daarom zijn ze ook bescheiden hé).
                      Ach joh, brullen dat hetgelijk vele € € moet kosten is makkelijk, dan hoef je ook nooit meer te vragen welke lenzen je moet kopen, altijd de prof lijn dus, alleen 1.4 of max 2.8 lensjes zo houden we de hobby lekker betaalbaar

                      Je vraag was waar een statief aan moet voldoen..... om even op je vraag terug te komen. Allereerst stabiliteit! Nu staat een instap body met kitlens al snel wat stabieler dan een pro body met een tele toeter 2.8 dat vele kilo's weegt op een licht alu statief. Alu statieven zijn wat zwaarder en minder stijf maar zijn wel betaalbaar(der). Carbon is stijver en flink duurder maar zeker ook lichter. Als je er regelmatig vele uren mee door bos en duin moet wandelen ga je echt hiervoor. Dan maar door sparen.
                      Een statief waarvan de poten uit 4 delen bestaat is weer minder stijf dan een met 3 delen; maar deze is vaak ook wat groter/langer en dat kan ook als nadeel gezien worden.
                      En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Incidenteel gebruik om wat overzichtsfoto's te maken? Niet te zware body? Alu statiefje zoeken. Gewoon inde winkel gaan voelen. Opzetten en met de hand op de kop leggen en wiebelen, ervaar wat een verschil er is! En kijk dan wat je uit wilt geven en of het je dat waard is.....

                      Succes

                      Ed
                      ---------------- Ik doe niet meer mee

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk statief te kopen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                        Ach joh, brullen dat hetgelijk vele € € moet kosten is makkelijk, dan hoef je ook nooit meer te vragen welke lenzen je moet kopen, altijd de prof lijn dus, alleen 1.4 of max 2.8 lensjes zo houden we de hobby lekker betaalbaar

                        Je vraag was waar een statief aan moet voldoen..... om even op je vraag terug te komen. Allereerst stabiliteit! Nu staat een instap body met kitlens al snel wat stabieler dan een pro body met een tele toeter 2.8 dat vele kilo's weegt op een licht alu statief. Alu statieven zijn wat zwaarder en minder stijf maar zijn wel betaalbaar(der). Carbon is stijver en flink duurder maar zeker ook lichter. Als je er regelmatig vele uren mee door bos en duin moet wandelen ga je echt hiervoor. Dan maar door sparen.
                        Een statief waarvan de poten uit 4 delen bestaat is weer minder stijf dan een met 3 delen; maar deze is vaak ook wat groter/langer en dat kan ook als nadeel gezien worden.
                        En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Incidenteel gebruik om wat overzichtsfoto's te maken? Niet te zware body? Alu statiefje zoeken. Gewoon inde winkel gaan voelen. Opzetten en met de hand op de kop leggen en wiebelen, ervaar wat een verschil er is! En kijk dan wat je uit wilt geven en of het je dat waard is.....

                        Succes

                        Ed
                        Yep, en wat is beter een balkop of een 3-wegkop?
                        Bij de goedkopere zal het waarschijnlijk een 3-wegkop zijn volgens ik op het net zie.
                        Grtz, RF


                        Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk statief te kopen?

                          hangt wel een beetje af van jou zelf..... ik wil perse geen 3 weg, andere zweren erbij. Voor mij een balhoofd, vind ik prettiger werken, makkelijker een onderwerp volgen bijv.
                          ---------------- Ik doe niet meer mee

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk statief te kopen?

                            Welk statief je best koopt hangt van je materiaal af. Als je enkel licht materiaal hebt en je weet dat dit niet zal veranderen in de toekomst, dan lijkt het mij nutteloos en totale overkill om 1000 euro aan een statief en kop uit te geven.

                            Tuurlijk is Gitzo schitterend en met een Markins, ArcaSwiss of RRS hoofd erop is dit ver de beste combinatie die je kan hebben. Maar in mijn ogen zou dit voor jou waanzin zijn om te kopen, zeker als je het maar enkele keren per jaar zou gebruiken.

                            Ikzelf werk met een Manfrotto 055ProB in combinatie met een 488RCO ballhoofd en ik ben er best wel tevreden van. Ik denk dat ik in de toekomst wel voor een zwaarder statief + kop zal gaan, maar dat is dan vooral omdat ik veel vanop statief werk en omdat ik verwacht dat er in de (verre) toekomst een zwaardere lens zal bijkomen. Momenteel is mijn zwaarste combinatie (toestel + lens) iets minder dan 3kg en het statief draagt dit zonder moeite. Deze combinatie is wel iets boven uw budget (rond de 200 euro)

                            Nog even over het verschil 3-wegkop vs. balhoofd. Ik persoonlijk werk met een balhoofd en dat werkt erg leuk voor mij. Balhoofden zijn veel sneller in te stellen, maar een 3-wegkop werkt gecontroleerder. Het hangt dus eigenlijk af van wat je zelf het liefste hebt.

                            groeten,
                            Andries
                            https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welk statief te kopen?

                              Allemaal heel erg bedankt voor de uitleg. Jullie hebben mij de juiste richting getoond. Het zal dus een statief worden van om en nabij de 200 € met balhoofd.
                              Grtz, RF


                              Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                              Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                              Comment

                              Working...
                              X