Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zelfbouw LED-ringflitser

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: zelfbouw LED-ringflitser

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
    32 highbrite leds is natuurlijk al heel wat maar toch vrees ik dat de hoeveelheid licht te laag zal zijn. Ik heb eens een poging gedaan met een 10tal dergelijke leds en ik vond het resultaat te mager om verder mee door te gaan, en die dingen zijn nog zo duur.
    Wat volgens mij wel zou kunnen werken is om een aantal 50W halogeenlampen ,ventilator gekoeld en het licht gefocuseerd met een lens, naar de ringflits transporteren met glasvezel kabel. Het is nog moeilijk om aan goede glasvezel te geraken ,maar ik de toekomst zal die meer en meer gebruikt worden.
    Met een aantal 50W halogeenlampen zal je een auto-accu moeten meesleuren als je die opstelling in de natuur wil gebruiken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

artikeltje van elektor vind je hier :

Ontdek innovatieve elektronica voor ingenieurs en liefhebbers bij Elektor: Raspberry Pi, Arduino, ESP32, meetapparatuur, kits, componenten, boeken en magazines.

wel registreren op hun site..
      Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Ik heb het schemaatje gelezen.
        Een paar plus-punten evenals een paar minpunten...
        Minpunten zijn de heel lage lichtopbrengst, niettegenstaande er 32 LEDjes worden gebruikt.
        In feite mag je het GEEN ringflitser noemen. Het is een systeem dat je toelaat een soort lichtschijnwerper te maken die onafhankelijk van de fotografie werkt.
        Je moet zelfs het dingetje niet koppelen aan je fototoestel.
        Het maakt gebruik van recyclagemateriaal.

Zelf zie ik meer heil in een ontwerpje met de originele flitslampjes waar de persoon enkel de electronica van recupereerd. Die flitsjes zijn sterk in licht en je zou dus echt een ringflitser kunnen maken. Probleem is dan om via je fototoestel een ontwerpje te hebben dat je ringflitser triggert ...
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
          Minpunten zijn de heel lage lichtopbrengst, niettegenstaande er 32 LEDjes worden gebruikt.
          Tenzij je de Luxeon 3watt leds gebruikt, ik heb hier met dergelijke leds een stroboscoop gebouwd die prima werkt. Nadeel is dan natuurlijk weer dat dit een hoger stroomverbruik gaat meebrengen
          Album: http://www.flickr.com/photos/zinno01/

Comment

Die 3 watt leds zeggen mij wel iets. Een led reageert ook snel, je zou hem bv op halve kracht kunnen laten werken voor het scherpstellen, en vanuit uw toestel op volle kracht triggeren gedurende de tijd dat de sluiter open staat. Op die manier spaar je energie.
            Een idee wat die dingen kosten ?
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Als ik mij niet vergis ongeveer 5 euro per stuk, zijn dacht ik bij Farnell te verkrijgen. Let wel die leds zijn een stuk groter, als ik een ruwe schatting maak dan denk ik dat je ongeveer tot een 12-tal leds op een ring kan gaan.
              Album: http://www.flickr.com/photos/zinno01/

Comment

Ja, maar ...
                Het schemaatje in elektuur heeft geen triggering via het fototoestel. De flash is in feite een soort veredelde bijverlichting die je aanzet en waar je wel de de lichtingstijd kan veranderen ...
                Het maakt gebruik van de de electronica die bij de bestaande wegwerpfototoestellen bestaat. Daar wordt de flitseenheid eraf gehaald en wordt de spanningsgenerator gebruikt om de leds te sturen. Die worden daar serieëel gekoppeld (om weerstanden te sparen). Door die koppeling heb je echter een hogere voltage nodig en daar wordt dan die electronica voor gebruikt.
                Ik vrees dat het vermogen wel niet zo hoog zal zijn om die sterkere LED's te ondersteunen...
                Een leukere oplossing zou zijn om die flitseenheid te behouden en het systeem zo op te bouwen dat je een zestal flitseenheden via een flitsschoentje zou kunnen triggeren ... Met behulp van Beertje2 ben ik dit even aan het uitpluizen. Je zou dan wel een echte flash hebben die heel lichtsterk is en waardoor je enkele stappen kan winnen bij het diafragma, wat het huidig voorgestelde schema helemaal niet toelaat.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

Comment

Met het schema van de zelfbouw ringflitser op mijn site moet het perfect lukken om meerdere flitsers in te schakelen. In het schema worden er 2 tegelijk ontstoken maar het kunnen er evengoed 6 zijn.
                  De voeding en het flits gedeelte zijn met een kabel en een plug aan elkaar gekoppeld. De voeding gebeurt nu via het net, maar ik ben ook van plan om een batterij gevoede schakeling te maken om te werken op verplaatsing.
                  Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

100.000 mcd leds (10 stuks) voor 13,5 GBP (=17 euro)
                    Ze zijn extra wide (180°) en 8mm groot, 6000°K kleurtemperatuur (ideaal).

Misschien groepsaankoop doen? bij 100 stuks is het goedkoper (118 GPB ofwel 150 euro).
                    Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Enkele bedenkingen:
                      Een ontwerp met serieschakeling van de Leds heeft wel als voordeel dat de schakeling eenvoudige is(op de hoge voedingspanning na) maar als er een Led defect geraakt, ben je wel even zoet om de defecte te vinden.
                      Als hij dan defect geraakt tijdens een sessie is het ook gedaan met zingen.
                      Als ze parallel staan werkt er slecht één van vele niet meer en zal je rustig kunnen voortwerken.

Hubert
                      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Serieschakelen heeft een veel belangrijker voordeel: LEDs worden stroomgestuurd en een seriecshakeling zorgt ervoor dat je precies weet welke stroom door iedere LED gaat. Dit is bijna niet onder controle te houden met parallelschakelingen.

Voor de LEDs zelf raad ik ten zeerste Cree XR-E hoogvermogen LEDs aan. Zeer efficient en een hoge CRI (85). Bundel zonder lens is een perfecte 70°.
                        Indien je geen power LEDs wenst te gebruiken zou ik voor Nichia 5mm LEDs gaan. Dit is zowat het enige merk met goede kleurweergave en levensduur. De 50° bundel kan je eventueel verbreden door wat epoxy weg te vijlen.

W.
                        www.flickr.com/nertog/sets

Comment

Heeft iemand al zoiets gemaakt? Is er met 10 dergelijke leds voldoende licht ?
                          Als je zou voeden vanuit een Nikon batterij zou je ze bv 2 aan 2 in serie kunnen zetten. dat zou 5x80mA =400mA zijn. Ik weet niet wat de max stroom is maar met 1400mAh kan hij dus 3 uur licht geven. Je zou uw reserve batterij kunnen gebruiken.
                          Een andere mogelijkheid is natuurlijk om een "echte" ringflits te maken.Hier kun je het flitsbuisje voor 18€ kopen:
                          Conrad:

Het buisje heeft een binnendiameter van 57mm, past net op een Sigma 105mm 1:1

Comment

beste,
                            simpel truukje die ook bij kerstlampjes werkt:

kortsluit èèn per èèn de led's (of lampjes) als je de slechte hebt, brand de rest terug.

simpel maar snel.
                            Bovendien denk ik dat die led's onverslijtbaar zullen zijn.

Comment

Nog op zoek naar witte leds?
                              In de Macro komt een aanbieding: hoofdlamp met 23 leds voor 5.99€

Comment

Working...
                              X