Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een Beamer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• een Beamer

hallo

waar op letten als `k een beamer wil kopen.
    de bedoeling is om foto`s te bekijken en tv,en als het kan nog een beetje betaalbaar !
    zijn er mensen die hier iets meer van af weten ?
    hoor het graag !

grt frank

Re: een Beamer

Een aantal factoren bepalen de kwaliteit (en zoals zo dikwijls, kwaliteit betaal je) :
    - het aantal lumen die voortgebracht wordt (meer is beter, tenzij je in een perfect duistere omgeving kan werken zeer belangrijk)
    - contrast van 400:1 (meer is beter)
    - resolutie, wil je HD of niet
    - bulb life (de levensduur van de lamp, hoe langer hoe beter natuurlijk)

Comment

Is het niet zo dat (bij de lagere prijsklasses) het zo is dat hoe meer lumen je hebt, hoe minder contrast er is, en hoe minder zwart het zwart is?

Veel lumen is belangrijk voor presentaties op 't werk, waar je wilt kunnen kijken naar een voorstelling zonder het lokaal te verduisteren.
      Ikzelf heb een (oude) beamer in de living staan die ik enkel gebruik voor films. En dan gaan de rolluiken steevast naar beneden. Een filmpje bekijk je in de juiste sfeer hé.

Foto's bekijk ik er niet op. Resolutie en contrast zijn veel beter op mijn computerscherm. Ik denk wel dat er nu al beamers uit zijn die wel goede contrast- en resolutiewaarden halen.

Comment

wil er toch wel ongeveer €1000 voor neertellen, als `k een nieuwe tv moet kopen ben ik het ook kwijt. wil graag kijken dus ook als er iets meer licht binnen is. dus lumen is belangrijk en HD weet ik nog niet,ben daar nog niet zo in thuis !

bedankt voor jullie reactie
        (iemand een link van deze is goed of zo)

grt frank

Comment

Hallo,

hebben een Nec VT670 in de familie : 1024*768 (XGA).

Zie bvb http://www.projectorcentral.com/NEC-VT670.htm

'k denk niet dat ze die nu nog verkopen. Op 't werk hadden we die ook, en hebben we nu iets recentere modellen. Beste projectors die we al gehad hebben ...

Is zeker geen HD, maar toch mooi "dia-shows" mee laten zien (o.a. gemaakt met ProShow)

Voor 2 zaken moet je opletten :
          - best calibreren (al was het maar op 't zicht)
          - zorg dat je de refresh rate van de PC/Laptop zo hoog mogelijk zet, anders krijg je soms are artefacten (bij bewegende beelden ...).

Grtjs
          Guy

Comment

Hier heb je alvast al heel wat leeswerk:

Ik ben ook op zoek naar een goede beamer, maar raak er maar niet uit.
            Hoe meer je erover leest, hoe meer je twijfelt.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik heb al een paar keer foto's bekeken via beamer, met en zonder verduisterd lokaal. En het viel zonder uitzondering zwaar tegen...

Gebruik op het werk vooral beamers van Dell en Lenovo, meestal niet ouder dan een jaar (na een jaar zijn ze meestal kapot, wegens continue mobiel gebruik).

Voor mij geen beamer dus - als je films en foto's wil kijken zou ik zeggen: groot fatsoenlijk computerscherm...

Comment

Ik heb al een paar keer foto's bekeken via beamer, met en zonder verduisterd lokaal. En het viel zonder uitzondering zwaar tegen...

Gebruik al enkele jaren een Hitachi beamer, 3500 lumen, XGA.
                Prachtige projecties van digital slideshows op groot scherm (8mx6m) waarbij de klassieke diaprojectie echt moet onderdoen, kwa scherpte, kleuren en dynamisch bereik. Maar voor zo'n projector betaal je vandaag nog steeds +/- 3500 euro. Heb ook reeds heel wat digitale projecties gezien die ronduit slecht waren. Maar meestal ligt dit aan de persoon die de slideshow maakt, en aan het mindere en niet gecalibreerde materiaal. Dus om te stellen dat foto's bekijken via beamer zwaar tegenvalt .... ?

Comment

hallo allemaal

bedankt voor jullie reactie en link`s ga het even rustig door lezen.
                  nu heb ik ook al gehoord dat je in Duitsland een stuk goedkoper uit bent.
                  maar vraag me niet waarom

grt frank

Comment

De "betaalbare" beamers die ik al gezien heb, die hebben meestal problemen met de weergave van de lichte delen in een foto. Daardoor krijg je heel snel uitgebrande vlekken, ook al is de foto perfect belicht.

Bij de duurdere beamers zal dat geen probleem zijn.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
                      Dus om te stellen dat foto's bekijken via beamer zwaar tegenvalt .... ?
                      Ik gebruik dan ook geen beamer van 3500 EUR

Nog niet geprobeerd met zo'n duur apparaat - zoals ik al zei kan ik alleen de beamers van op het werk gebruiken, en daar is draagbaarheid en duurzaamheid belangrijker dan kwaliteit voor foto's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Bij de duurdere beamers zal dat geen probleem zijn.
                        en hoeveel kost ongeveer dan een duurdere beamer ?
                        nu is het ook de bedoeling dat er t.v. mee wordt gekeken ,(kinderen overdag
                        dus lumen is belangrijk)

grt frank

Comment

mijne panasonic beamer koste circa 600 euro en gebruik ik voor m'n homecinema (de kids gebruiken die beamer ook voor de XBOX), mits een goed projectiescherm (geen diascherm) is dat zeer goed te doen. De levensduur van de lamp is 2500 uur, en dan vervang je de lamp voor circa 300 euro. nu 2500 uur .. daar kan je al heel veel films mee bekijken alvorens die lamp op is .. natuurlijk als je er de hele dag TV mee wilt kijken, en je doet dat dagelijks .. dan wordt een beamer een dure oplossing: dan heb je anderhalve lamp per jaar nodig .. alhoewel .. een TFT-TV gaat ook maat 16k uur mee, en dan kan je de lamp niet vervangen .. bij Plasma zou het zelf erger zijn: circa 10k uur en een niet te vervangen lamp.

In nederland heb ik al een online winkel gevonden die beamers verkoopt 1024x768 @ 2000 lumen en contrast 400, maar de vervang lampen (soort hallogeenlamp bij die beamer) kosten amper 50 euro, en die gaan dan 6000 uur mee. De beamer incl. 1 lamp kost daar 450 euro .. maar ik wil eerst het beeld zien .. want goedkoop heeft vaak ergens anders een "prijs"

Comment

bedankt voor je uitleg @momentopname

zou graag dan ook wel die link willen die jij zegt !
                            het is niet de bedoeling dat ik een projectiescherm gebruik maar op een witte muur.
                            neem aan dat dat goed te doen is ?

grt frank
                            Last edited by frankyboy; 21 maart 2008, 18:22.

Comment

éénmaal je deze beamer in werking gezien hebt wil je er geen andere...

in een verlichte ruimte super kwaliteit, full HD zijn grote broer the black pearl heeft nog een EISA award gekregen ...

ik heb hem overlaatst bij Hifinesse op de Eiermarkt gezien, je moet maar eens gaan kijken je zal versteld staan
                              Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
                              Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Comment

Working...
                              X