Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

polarisatiefilter, en UV-filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• polarisatiefilter, en UV-filter

hey iedereen,

ik ben juist nieuw op het forum, en eigelijk nog niet zolang bezig met fotografie.
    maar het intresseerd mij zeer hard. Ik heb daarom Canon 400D aangeschaft (2de hands, maar 1 week in gebruik) en een EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM.
    maar ik wou deze lens beschermen en daarom was ik aan het twijfelen wat ik moest aanschaffen: een polarisatiefilter of een UV-filter.

Ik heb mij altijd laten vertellen dat een UV-filter gebruikt word om de lens te beschermen, maar ik snap niet voor wat een polarisatiefilter dient, can someone explain it to me?

* nog een vraagje over een statief, ik heb 2 statieven gevonden maar weet niet welke nemen.

thx in advance, Inf1n1ty
    __________________________________________________ ____

Amateurs worry about equipment, professionals worry about time, masters worry about light.

Re: polarisatiefilter, en UV-filter

Voor de bescherming van het objectief neem je best een UV-filter. Dat haalt enkel hinderlijke UV-straling weg en heeft geen verdere invloed op de foto's.
    Een polarisatiefilter heeft meer specifieke toepassingen, die filtert de zonnestralen uit een bepaalde hoek (moet dus draaibaar zijn) bijvoorbeeld polaroid glazen in een zonnebril: als je er twee neemt en haaks op elkaar houdt dan is alles zwart, komt geen licht meer door. Een polarisatiefilter zal hinderlijke schitteringen in glas, vanop wateroppervlakken enz. grotendeels wegnemen. Blauwe luchten en blauwe wateroppervlakken zullen ook meer gesatureerd worden. Dit soort filter heeft ook een verlengingsfactor, je zal dan wat langer belichten of een groter diafragma nemen dan zonder filter.
    Betreffende een statief: alles hangt hier af van wat je ermee wilt gaan doen: studio, natuur, dieren/vogels met zware telelenzen, macro-opnamen, moet het goed draagbaar zijn voor lange tochten enz, enz. Als je de zoekfunctie gebruikt zal je al veel informatie vinden op dit forum.

Comment

Hier staat het. Ik hoop niet dat de volgende vraag een cursus Engels is....
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Hier staat het. Ik hoop niet dat de volgende vraag een cursus Engels is....
        mja het is in het engels maar wel zeer begrijpbaar
        thx.

Amateurs worry about equipment, professionals worry about time, masters worry about light.

Comment

nog snel een vraagje over die filters,

je hebt een slim Mount en een gewone mount.
          Wat is hier het verschil tussen?

thx in advance

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Inf1n1ty Bekijk bericht
            nog snel een vraagje over die filters,

je hebt een slim Mount en een gewone mount.
            Wat is hier het verschil tussen?

thx in advance
            Slim filters zijn extra dunne uitvoeringen, meest geschikt voor groothoek, waar de kans op vignetering (donkere hoekjes) het grootst is.

Comment

Ik heb ontdekt dat je een Hoya Pro gewoon op een Sigma 10-20 kunt gebruiken, maar dat je van B&W echt de slimme uitvoering nodig hebt. De gewone uitvoering is veel makkelijker: lensdop kan erop(handig indien UV), je kan makkelijker draaien aan de pola, als de pola echt vast zit heb je 'meer' om an te draaien.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Ik heb ontdekt dat je een Hoya Pro gewoon op een Sigma 10-20 kunt gebruiken, maar dat je van B&W echt de slimme uitvoering nodig hebt. De gewone uitvoering is veel makkelijker: lensdop kan erop(handig indien UV), je kan makkelijker draaien aan de pola, als de pola echt vast zit heb je 'meer' om an te draaien.
                Dus als ik het goed begrepen heb kunt ge op de 'Slim' de lensdap niet meer opzetten? Weet u ook hoe dik een 'slim' is. Een gewone van B+W is ongeveer 4mm dik dacht ik.
                Mvg, Luc

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Inf1n1ty Bekijk bericht
                  * nog een vraagje over een statief, ik heb 2 statieven gevonden maar weet niet welke nemen.
                  Ik zou zeer zeker die tweede nemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
                    Voor de bescherming van het objectief neem je best een UV-filter. Dat haalt enkel hinderlijke UV-straling weg en heeft geen verdere invloed op de foto's.
                    Een UV filter kan wel de mogelijk aanwezige flare aanzienlijk verergeren!
                    Nikon D300 | Tamron 17-50mm 2.8 | Nikon 18-200mm VR | Sigma 150mm 2.8 Macro | Nikon SB-600 | Manfrotto 190XDB + 322RC2 Ball Head
                    <<< www.pbase.com/robbyj >>>

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      Ik zou zeer zeker die tweede nemen.
                      Nee, de eerste is echt de BESTE...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Dus als ik het goed begrepen heb kunt ge op de 'Slim' de lensdap niet meer opzetten? Weet u ook hoe dik een 'slim' is. Een gewone van B+W is ongeveer 4mm dik dacht ik.
                        Mvg, Luc
                        Wel op deze van Nikon, ook op de polarfilters

Comment

Working...
                        X