Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto en fiets

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• foto en fiets

Mijn vrouw en ik hebben er al een paar toffe fietsreizen opzitten (Nepal, Kenya, Kyrgizstan, en nu binnenkort Suriname) Dat ging tot nu toe met een bridge cam, maar sinds ik recent een slr gekocht heb zit ik wat te tobben over hoe ik dat spel nu makkelijkste meeneem.
    Een fotorugzak is niet echt een optie. Al fietsend heb je veel vocht nodig en dat weegt op zich al meer dan genoeg. Bovendien zijn fotorugzakken waar je ook nog een drinksysteem in krijgt ronduit belachelijk duur. Voorlopig ben ik nog niet geneigd om de camelbak op te geven. Van bidons drink je te weinig.
    Stuurtasjes zijn vaak te klein, en bovendien niet bijster goed qua sluiting. Maar voorlopig de beste gok.
    In de grote bagagezakken: duurt veeeeels te lang tegen dat je het ding bij je hebt.

Heeft iemand nog andere ideeen of ervaringen?
    http://www.effieweg.tk

Re: foto en fiets

ik heb heel weinig ervaring met fietstassen, maar ik dacht dat Ortlieb wel een redelijk uitgebreid aanbod had, ook van stuurtassen. en ze zijn perfect waterdicht, wat mss ook wel een voordeel is in een land met hogere luchtvochtigheid.
    || Photography Blog ||

Comment

Het ligt er imo een beetje aan welke apparatuur je mee wil slepen of een fotorugzak wel of niet kan. Bij een beperkt gewicht van fotospullen brengt een rugzak je niet uit balans op de fiets en waarom zou je geen camelbak reservoir in de fotorugzak stoppen, in een bovencompartimentje zodat je de rits maar een paar centimeters moet openlaten ? Ofwel natuurlijk een van de grotere Camelbak modellen waar er plaats is voor een goed verpakte camera ? Ik heb m'n D50 met kitlens al verschillende keren meegenomen op de mountainbike in m'n Camelbak Scorpion rugzakje, samen met nog wat reparatiespulletjes, een regenjasje en wat eten voor onderweg. Dat doe ik niet met m'n D300 en m'n zwaardere objectieven, daarvoor neem ik de Lowepro Slingshot 300, maar sportief fietsen kan dan niet meer of je zweet liters.

Comment

Ik gebruik een fietstas van AGU (met Click-Fix systeem) en daar past een Pentax K100 en een Tamron 15-250 in zonder problemen. Nog plaats voor extra batterijen en m'n portefeuille en zonnebril. Als een andere lens nog mee moet of een flitser gaat die bij mijn vrouw in haar stuurmand of in mijn fietstas opzij aan de bagagedrager. Wij doen wel geen meerdaagse fietstochten en die Tamron heb ik eigenlijk speciaal gekocht voor fiets- en wandeltochten om niet te moeten wisselen. Voor de echte fototochten heb ik een Slingshot
        Comfortably numb with my Pentax

Comment

Ik ga ook al eens op stap met camera en mountainbike, ik gebruik daarvoor een slingshot. Na enkele kilometers klimmen loopt het zweet wel in liters over je rug hoor. Ik maak er dan ook nog eens een statief aan vast... Ik heb nu wel gezien dat er drinksystemen bestaan met een "camelbackdarmpje" om op gewone flessen te draaien. Dan kan je de fles in de drinkbushouder laten, het darmpje laten bovenkomen aan het stuur ŕ la triathlon... en toch een fototas met 2 schouderbanden ophangen? toch?

grtz

Steven
          Nikon D80 , 55-200mm VR, Tamron 17-50mm 2.8, SB600 en een te kleine LowePro Slingshot

Comment

ik heb de lowepro TLZ2 en heb daarbij gekocht een harnas riem.
            deze tasjes hebben 4 ogen en met de harnas riem hangt de tas vor je buik. kan niet wegglijden.
            2de optie is ook van lowepro. de kleinere tasjes (vierkant model schoudertas) hebben ook 4 ogen. hiervoor krijg je ook een speciale rugzak harnas voor. nu hangt je schoudertasje als een rugzak op heuphoogte, dus onder je camelbag.

te verkrijgen bij konijnenberg (fotospeciaalzaak)

succes

Comment

Voor de beperkte (weliswaar meerdaagse) fietstochten die ik doe met vrouw en kinderen, heb ik een SLR in de grote bagagezakken zitten en een compacte A80 in de stuurtas. Meestal zit die A80 dan wel in m'n broekzak of jaszak (naargelang het weer) en neem ik foto's al rijdende. Voor het meer 'professionele' werk neem ik de tijd om te stoppen en m'n SLR boven te halen.
              AGU heeft een tas met "schokabsorberende en in grootte te verstellen binnenvoering, met drie extra vakken waar de (camera-)accessoires in passen. Rammelvrij te bevestigen met het Klick-Fix systeem. Met stevige rubberen handvat en schouderband." (YAMASKA 415KF).
              Bij ORTLIEB is er de Aqua-Cam, gelijkaardig aan de AGU en bovendien waterdicht.
              Een SLR met lenzen in een stuurtas opbergen vind ik persoonlijk niet praktisch vanwege het grote gewicht aan het stuur.
              By the way: mooie site heb je!
              Groeten, Hans
              http://hanstravelnotes.blogspot.com/
              Canon EOS 60D + 17-85mm IS + 70-300mm IS + Canon Powershot S90

Comment

Ik heb de grootse stuurtas van Ortlieb, en gevuld met mijn fotomateriaal (met een fotoinzetstuk), voelt het aan alsof je met servo rijdt.
                Met mijn grootste lens erop kan ik deze tas zelfs niet goed sluiten. Eén groot voordeel is wel dat na een regenbui van een paar uur je toestel nog steeds droog zit.
                Voor een reflex met kitlens is dit zeker een goede oplossing. (en redelijk snel te bereiken vanop de fiets ook)
                groeten, Sebastiaan

Comment

heb nu zoiets gedaan.

de stuurtas -die er naar BD termen onvoorstelbaar crappy uitziet- heb ik voorzien van wat tussenschotjes en bescherming (bubble wrap)
                  en alle gaatjes gevuld met silica zakjes.

waterdicht is het al. Duurzaam zeker niet, maar ik hoop t ermee te redden tot ik ongeveer weet 'hoeveel' tas ik eigenlijk nodig heb....

thanks all
                  http://www.effieweg.tk

Comment

Was ook aan het uitkijken voor een stuurtas waar ik dan mijn DSLR + 24-105-lens erop, kan insteken. Met nog plaats voor gsm, portemonnee en wat kleinigheden.

Vond bij AGU een inzettas, inhoud 3.7 liter voor diverse van hun tassen. Volgens mij allemaal te klein.
                    De AGU Quorum Platinum 620 lijkt beter, 8.5 liter. Maar ik vind geen inzettas voor fototoestellen hiervoor.

En dan is er van Ortlieb de Ultimate 5 plus. Deze vind ik te klein: breedte 23 cm.

Iemand een idee om de AGU Quorum Platinum 620 om te bouwen tot fototas ?
                    Of een andere tas ?
                    Jos

PS : link voor Platinum 620 : http://www.agu.com/?pag=22&prod=604

Comment

Working...
                    X