Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Metz

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Metz

Ik heb deze vraag al vaak gesteld
    Zonder antwoord.
    Nu een apart topic dan maar.
    Kan ik nu draadloos flitsen met een Metz Mecablitz 48 AF-1
    De flits zal gebruikt worden op een Pentax K100D
    Ik lees vaak
    Dat het kan op aangepaste pentax
    Moet ik dan iets speciaals doen ?
    Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

Re: Metz

Met één flits ga je op de K100D nooit wireless kunnen flitsen. Je hebt minstens 2 flitsen nodig. Je moet immers een master of controller hebben, en deze moet vanop je body worden gestuurd. Op de K10D kan je de ingebouwde flits hiervoor gebruiken sinds één van de firmware upgrades (ik vermoed dat je dat bedoelt met aangepaste Pentax?), in dat geval is geen tweede flits nodig.

De flits op de body geeft via een pre-flash een signaal aan de draadloze flits die in Slave mode staat te wachten. De Slave zal dan een fractie later afgaan op het moment van de eigenlijke opname. Of de flash op de body ook zal afgaan hangt af of deze als Master (ja, hij zal afgaan) of als Controller (neen, hij geeft enkel het pre-flash signaal) ingesteld staat.

Zoals ik aangaf, kan de ingebouwde flits op de K10D en K20D de rol van Master of Controller spelen. Op de lagere camera's bestaat deze optie echter niet, en moet je een andere flits op de body zetten om deze rol waar te nemen...

Volgens wat ik on-line lees meen ik te besluiten dat de Metz flitsen ook wireless op Pentax kunnen worden gebruikt. Allicht is het aan te raden voor beide flitsers hetzelfde model of toch minstens hetzelfde merk te kiezen.

Mss moet je eens toelichten waar je dat van die aangepaste Pentax las, mss kunnen we deze statement dan gepast interpreteren?

hth, Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

@Wim
      Dit is de link waarin je het kan vinden.

Draadloos Flitsen Ja met aangepaste Pentax camera
      Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

Comment

Ik veronderstel dat het een ongelukkige vertaling is die wil zeggen dat je draadloos kan flitsen met een Pentax camera die daarop voorzien is? Dus een K10D of K20D. Of een andere met een stuurflits (controller of master). Hetzelfde als met de Pentax flitsers dus... Maar neem dit niet als opperste waarheid, 't is maar een vermoeden.

Mss moet je deze draad op dpreview.com ook eens opvolgen:
        Q: Metz 48 AF-1 flash and Pentax compatibility

hth, Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Zoek eens op strobist. Genoeg tips om draadloos te flitsen. Vergt wel wat extra materiaal dat ofwel goedkoop ofwel duur kan zijn =)
          bram de greve photography | gallery | myspace
          Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

Comment

Working...
          X