Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel WattSeconde ontwikkeld een flits?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoeveel WattSeconde ontwikkeld een flits?

Joost is hier ook goe bezig

Wat als je je 550ex nu in je softbox steekt en zo meet? op breedste hoek welliswaar? (geen 105mm want dan heb je slecht effect met softbox)
    -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
      leuke comments

btw: het is WattSeconde en geen Watt/Seconde.

Dus ik mag er vb vanuit gaan dat een 580ex ongeveer gelijk is met een 300ws studioflitser? (Dan moet een softbox tot 80cm langste zijde wel mogelijk zijn?)
      btw2: het is hoeveel WattSeconde ontwikkelt een flitser
      Last edited by LessIsMore; 23 februari 2008, 12:20. Reden: -

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
        Mwoah, veel ontloopt het elkaar allemaal niet. De 580EX II (het vlaggenschip van Canon) heeft een richtgetal 36 bij 35mm (tegenover 38 voor de Nikon), de SB800 heeft een richtgetal 56 bij 105mm (tegenover 58 voor de Canon). Dat ontloopt elkaar dus hoegenaamd niets.
        Maar het zegt veel over de marketing methodes van beide bedrijven.
        Last edited by hjanssen; 23 februari 2008, 18:40.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
          Joost is hier ook goe bezig

Wat als je je 550ex nu in je softbox steekt en zo meet? op breedste hoek welliswaar? (geen 105mm want dan heb je slecht effect met softbox)
          Opnieuw mijn meter gecallibreerd, dus er komen iets andere getallen uit. Maar het gaat om de onderlinge verschillen nietwaar?

550EX, op 24mm, in de softbox: RG = 14, gemeten tot aan de voorkant van de softbox
          550EX, op 24mm, zonder softbox: RG = 21, gemeten op dezelfde afstand als met softbox. De softbox neemt dus ruim 1 stop licht weg.
          Duss... een 550EX is niet vergelijkbaar met een LinkStar's 300Ws LF-300, het is nog een stuk minder (ergens tussen de 150Ws en 200 Ws).

NB: mijn softbox = 90 x 60 centimeter.
          Last edited by Joost; 23 februari 2008, 14:32.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Maar het zegt veel over de marketing methodes van beide bedrijven.
            Wat voor conclusie wil je daar aan verbinden dan? Als technicus ben ik helemaal niet geinteresseerd hoe de flitser op een vrij willekeurige 35mm presteert, maar wil ik wel graag weten hoe het ding op een normaal-lengte van 50mm of in absoluut maximale omstandigheden presteert. Dat past eerder bij Nikon (als technische club) dan bij Canon (als meer marketing gedreven toko).

Persoonlijk vind ik de naamgeving van Canon voor ons, Europeanen, wel lekker duidelijk. Een flitser genaamd Speedlite 420EX heeft een maximum richtgetal 42, de 550EX heeft een maximum richtgetal 55 etc.

Maar Nikon...? De SB800 heeft geen richtgetal 80. De Amerikaanse markt rekent in voeten, en het richtgetal van een SB800 is daar dan 38 x 3,28.. = 125 (@35mm). Wie kan mij uitleggen waar die 800 vandaan komt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
              Opnieuw mijn meter gecallibreerd, dus er komen iets andere getallen uit. Maar het gaat om de onderlinge verschillen nietwaar?

550EX, op 24mm, in de softbox: RG = 14, gemeten tot aan de voorkant van de softbox
              550EX, op 24mm, zonder softbox: RG = 21, gemeten op dezelfde afstand als met softbox. De softbox neemt dus ruim 1 stop licht weg.
              Duss... een 550EX is niet vergelijkbaar met een LinkStar's 300Ws LF-300, het is nog een stuk minder (ergens tussen de 150Ws en 200 Ws).

NB: mijn softbox = 90 x 60 centimeter.
              Nogmaal bedankt hé... dit is zowat de conclusie...

Oorspronkelijk geplaatst door LessIsMore Bekijk bericht
              btw2: het is hoeveel WattSeconde ontwikkelt een flitser
              btw: zal mij een worst wezen
              -=- Light is the key...

Comment

Working...
              X