Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tevredenheidsenquete tripod + balhoofd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: tevredenheidsenquete tripod + balhoofd

Of mensen tevreden zijn over hun statief en balhoofd hangt af van veel zaken. Als het regent zijn in Neerland mensen veel sneller ontvreden. Hoeveel geld was er beschikbaar, en wat heb je er voor over om met een statief te zeulen.

In m'n onderzoek naar statieven kwam ik ook een site tegen met enkele eenvoudige testen van statief en kop. De plaatjes laten direct het verschil zien tussen goed en slecht.

Uit m'n onderzoek:

J.A. Meijerink schreef in januari 2007 een test rapport:
    Statieven voor vogelaars en digiscopisten. Te vinden onder
    testrapporten op de site van de Twentse Vogelwerkgroep:

Of dit: http://www.tvwg.nl/testrapporten/statieven.htm

Er is een zelfde test voor statiefkoppen.
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Ik ben ook al een tijd op zoek naar een statief dat : licht is, compact is in ingeschoven toestand, en toch stabiel. Het beschikbare lijstje wordt wel klein, maar gelukkig bestaan er toch combo's die hieraan voldoen. De reden voor bovenvermelde eisen is dat ik het ook gemakkelijk moet kunnen meenemen op (steviger) dagtochten.

De combo die ik op dit moment op het oog heb is : Manfrotto 190CXPRO4 en de RRS BH-40. Tot vorige week opteerde ik voor Arca Swiss, maar blijkbaar is de laatste lichting minder betrouwbaar. De RRS is dan weer iets lichter dus...

Andere statieven waarmee ik nog twijfel : Velbon Sherpa Pro 640, Manfrotto 055MF4, Gitzo 1541(T),...

Suggesties of opmerkingen zijn meer dan welkom.
      Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Ik blijf het toch eigenaardig vinden dat hier over Gitzo, Manfrotto, Benro ... wordt geschreven en dat Feisol blijkbaar niet in het rijtje hoort.
        Stapperke, ik heb het je bij de SD opaalkust al verteld: het zijn stevige en erg stabiele statieven. Ze maken minder modellen maar zijn zeker vergelijkbaar met Gitzo aan een fiks lagere prijs. Geen anti-leg rotation maar voor de rest niks te wensen over. Ik heb de CT-3471 - 4 pootsecties om transport te vergemakkelijken - zonder middenzuil en in combinatie met de Markins M20. Meestal trek ik de vierde pootsectie niet of slechts gedeeltelijk uit want hij komt erg hoog. Er zijn nogal wat goede vogelfotografen (ook enkelen die regelmatig op BD posten) die Feisol gebruiken, vooral in Nederland. Ik dacht dat iemand die hier pas een reactie postte een Feisol gebruikt voor de ondersteuning van een Sigzilla 300-800 !

Comment

Mijn ervaring is dat Gitzo nog steeds één van de betere keuzes is. Wat betreft die Feissol’s, tja, hoe kun je deze statieven vergelijken met een Gitzo eigenlijk ? De nabewerking is gewoon van een totaal andere orde… Wat je even moet doen is met een schuifmaat de carbontubes van een Gitzo meten op rondheid/tolleranties en ook eens op zo’n Feisol , je zult snel merken waarom zo’n Gitzo meer kost… De Gitzo buizen zijn allemaal nageslepen na het carbonisatieproces zodat deze werkelijk perfect cilindrisch en evenwijdig lopen, aan die Feisols is helemaal niks nabewerkt waardoor je dus met vrij grote verschillen in rondheid en diameter zit op éénzelfde buis, dan schrik ik er inderdaad niet van dat bij zware belasting plotseling een poot loskomt ofzo… Ik werk veel met lenzen in het slag van 500 F4 , 300F2.8 en er is geen haar op m’n hoofd die er aan denkt om 200 euro te besparen op zo'n chinees namaakding, zeker niet…
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
            Ik blijf het toch eigenaardig vinden dat hier over Gitzo, Manfrotto, Benro ... wordt geschreven en dat Feisol blijkbaar niet in het rijtje hoort.
            Stapperke, ik heb het je bij de SD opaalkust al verteld: het zijn stevige en erg stabiele statieven. Ze maken minder modellen maar zijn zeker vergelijkbaar met Gitzo aan een fiks lagere prijs. Geen anti-leg rotation maar voor de rest niks te wensen over. Ik heb de CT-3471 - 4 pootsecties om transport te vergemakkelijken - zonder middenzuil en in combinatie met de Markins M20. Meestal trek ik de vierde pootsectie niet of slechts gedeeltelijk uit want hij komt erg hoog. Er zijn nogal wat goede vogelfotografen (ook enkelen die regelmatig op BD posten) die Feisol gebruiken, vooral in Nederland. Ik dacht dat iemand die hier pas een reactie postte een Feisol gebruikt voor de ondersteuning van een Sigzilla 300-800 !
            De reden dat ik tot nu Feisol niet in beschouwing neem, is dat ik in de buurt geen winkel weet die Feisol verdeelt. En ik ga geen statief + balhoofd kopen zonder dat ik het persoonlijk heb kunnen evalueren. En ik heb van Feisol al positieve, maar ook minder positieve ervaringen gelezen (ook van andere statieven hoor). Dus ik vel mijn oordeel altijd liever zelf. Niettemin toch bedankt voor de tip. Als je een winkel weet die Feisol verdeelt, mag je het natuurlijk laten weten. Dan wil ik gerust een kijkje gaan nemen.
            Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
              De reden dat ik tot nu Feisol niet in beschouwing neem, is ....
              ...dat ik principieel een afkeer heb van de chinese namaak mentaliteit. Pure economische diefstal is het. Het verhaal van Gitzo die, toen ze hun spullen in China wilden laten produceren, bedrogen werd doordat hun 'eigen' chinezen een parallele productie opstartten (Benro) is gekend.

Comment

Even voor de goede orde: Feisol is géén chinese Gitzo-kloon zoals Benro. Ik schreef "vergelijkbaar", niet identiek.
                En dat de carbontubes niet correct rond zouden zijn, dat heb ik ook al eerder op een forum gelezen maar 't lijkt mij een broodje aap verhaal. Bij die Feisol van mij is van afwijkende tolerantie geen sprake.
                Voor zover ik weet is er geen verdeler in België, in Nederland zijn er wel - de mijne komt van Buteo outdoor supplies. Degene die eens wil zien en proberen is hier in Hasselt ook welkom.
                Wat eventueel ook belangrijk kan zijn: (kijk er de fora maar op na) de service is beter dan bij Gitzo, gewoon via mail en post.

Grtz,
                Dany

Comment

Even voor de goede orde: Feisol is géén chinese Gitzo-kloon zoals Benro.
                  Ha neen? Feisol bestaat pas sinds 2002 en 't is zeker puur per toeval dat hun statieven zo goed op Gitzo lijken?

Comment

En dat de carbontubes niet correct rond zouden zijn, dat heb ik ook al eerder op een forum gelezen maar 't lijkt mij een broodje aap verhaal. Bij die Feisol van mij is van afwijkende tolerantie geen sprake.

Grtz,
                    Dany
                    Ha neen , pak ne keer een schuifmaat en stel vast... Ze zijn niet eens nageslepen, als je even zoekt hoe men carbonconstructies produceert dan is het heel normaal dat er tolleranties zijn.
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                      Ha neen , pak ne keer een schuifmaat en stel vast...
                      Heb ik gedaan...

Comment

Iemand enige ervaring met de Manfrotto 475B Digital Pro Tripod in combinatie met de Manfrotto 808RC4, standard 3 wayhead? Ik ben namelijk niet zo'n balhoofd fanatiekeling. Bovendien is plusminus €500 voor een Arca-swiss balhoofd wel een beetje veel van het goede.
                        De Manfrotto 055X Prob is ook nog een kanshebber, maar met m'n 1m80 is die nét te klein om zonder uitgedraaide middelzuil op ooghoogte te kunnen fotograferen. Zodra je die middelzuil gaat aanspreken, boet je toch een stukje stabiliteit in.

Willy
                        Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          De Manfrotto 055X Prob is ook nog een kanshebber, maar met m'n 1m80 is die nét te klein om zonder uitgedraaide middelzuil op ooghoogte te kunnen fotograferen. Zodra je die middelzuil gaat aanspreken, boet je toch een stukje stabiliteit in.

Willy
                          Dan moet je zeker eens een Manfrotto 055XPROB proberen in de winhel en er eens achter gaan staan. Ik ben namelijk 1m86 en hoef de middenzuil slechts een paar cm omhoog te schuiven als ik mij niet wil "bukken" om door de zoeker te kijken.
                          Je moet er rekening mee houden dat een balhoofd of 3wegs-hoofd ook al snel 10 cm hoog is. De afstand van de onderzijde van je fototoestel tot je zoeker bedraagt ook nog verschillende cm en dan moet je er ook nog rekening mee houden dat je ogen ook nog een heel wat cm lager staan dan de top van je schedel . Maar ja, zoals ik al zei, probeer het eens uit, dat is de beste methode om er achter te komen.
                          Jan Akkermans
                          (BD1097BE)
                          Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Akkermans Bekijk bericht
                            Dan moet je zeker eens een Manfrotto 055XPROB proberen in de winhel en er eens achter gaan staan. Ik ben namelijk 1m86 en hoef de middenzuil slechts een paar cm omhoog te schuiven als ik mij niet wil "bukken" om door de zoeker te kijken.
                            Je moet er rekening mee houden dat een balhoofd of 3wegs-hoofd ook al snel 10 cm hoog is. De afstand van de onderzijde van je fototoestel tot je zoeker bedraagt ook nog verschillende cm en dan moet je er ook nog rekening mee houden dat je ogen ook nog een heel wat cm lager staan dan de top van je schedel . Maar ja, zoals ik al zei, probeer het eens uit, dat is de beste methode om er achter te komen.
                            Vanmorgen bij geheugenkaart.be de 055XPROB eens aan de tand gaan voelen, is precies van goede hoogte. Goede tip, Jan. Meteen een exemplaar aangeschaft met de 808RC4 3-weg kop en extra cameraplaatje voor de Bigma en de Sigma 150 mm Macro.
                            De eerste indrukken qua stabiliteit en kwaliteit zijn alvast dik in orde!

Willy
                            Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Zou iemand me eens kunnen tonen (met een foto) hoe je een camera met een zware tele (ik lees hier regelmatig over de "Bigma") op je statief/balhoofd monteert. Ik vermoed dat je niet het snelkoppelplaatje (dat in de onderkant van de camera geschroefd is) daarvoor kunt gebruiken. Zou gewoon afknappen, vrees ik. Of vergis ik me?
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                                Zou iemand me eens kunnen tonen (met een foto) hoe je een camera met een zware tele (ik lees hier regelmatig over de "Bigma") op je statief/balhoofd monteert. Ik vermoed dat je niet het snelkoppelplaatje (dat in de onderkant van de camera geschroefd is) daarvoor kunt gebruiken. Zou gewoon afknappen, vrees ik. Of vergis ik me?
                                Met een lensplate natuurlijk.

Comment

Working...
                                X