Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tevredenheidsenquete tripod + balhoofd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: tevredenheidsenquete tripod + balhoofd

Gezien een mens al eens iets anders wilt en je nooit genoeg statieven kunt hebben heb ik recent een extra Gitzo besteld, nl de Gitzo GT2540EX 4sect Explorer Carbon Tripod (bij Studio73 aan net geen 500€). Daarop heb ik nu een Novoflex Magicball MB50 gezet. Deze Gitzo is de opvolger van de G2228. Het is een aangenaam en flexibel statief zoals azhrarn hier reeds beschreven heeft. Toch heeft hij absoluut niet de stabiliteit van mijn Gitzo G1348 (nu de GT 3540XLS) met RRS BH-55. Deze laatste heeft immers geen middenkolom en is dikker en groter. Ik zal vanavond eens een fotootje maken waar mijn 3 Gitzo's opstaan, dan krijg je een beter idee van de verhoudingen.

Comment

Benro C-298 koste destijds €310.00 (Gizo cloon)

Benro KJ-1 Tripod Ball Head Ballhead ca. €120 (Arca Swiss B1 B2 cloon)

Super tevreden... combinatie geeft geen kik. en toch licht om dragen en relatief betaalbaar...

some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik was dit weekend op zoek naar een nieuw statief omwille van het feit dat mijn huidige (Velbon) te Shaky is met mijn grotere lenzen.

Ik vond hierbij volgende aanbieding:
        Manfrotto Statiefset 190 X ProB + 804 RC 2

Iemand ervaring met de stabiliteit van deze combinatie?
        De prijs vind ik in elk geval aanvaardbaar.
        .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
        ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          Benro C-298 koste destijds €310.00 (Gizo cloon)

Benro KJ-1 Tripod Ball Head Ballhead ca. €120 (Arca Swiss B1 B2 cloon)

Super tevreden... combinatie geeft geen kik. en toch licht om dragen en relatief betaalbaar...
          Opletten met die Chinese namaak : http://www.tomwebsterphoto.com/Essay...o/benroks2.htm

Comment

Bestaat de Manfrotto 055WNB nog?
            Ik vind dat type niet meer terug bij Rubens en Konijn.

Indien het niet meer bestaat, denk ik dat ik als nieuw statief ga voor de 055XPROB.

De kop...dat moet ik nog even uitvogelen.
            Mvg Tim

Comment

Koen,

waar heb je de Benro gekocht?

groeten Peter
              Flickr één
              Flickr two

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                Bestaat de Manfrotto 055WNB nog?
                Ik vind dat type niet meer terug bij Rubens en Konijn.

Indien het niet meer bestaat, denk ik dat ik als nieuw statief ga voor de 055XPROB.

De kop...dat moet ik nog even uitvogelen.
                neen, die bestaat niet meer...
                ongeveer een 4tal maanden geleden denk ik, is er een vernieuwing van het gamma geweest van Manfrotto.

Ikzelf heb nu de XB gekocht in Antwerpen bij Grobet.
                Voor mijn behoeften een zeeeer goed statief!!
                Fotogallery
                My Pictureblog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                  Gezien een mens al eens iets anders wilt en je nooit genoeg statieven kunt hebben heb ik recent een extra Gitzo besteld, nl de Gitzo GT2540EX 4sect Explorer Carbon Tripod (bij Studio73 aan net geen 500€). Daarop heb ik nu een Novoflex Magicball MB50 gezet. Deze Gitzo is de opvolger van de G2228. Het is een aangenaam en flexibel statief zoals azhrarn hier reeds beschreven heeft. Toch heeft hij absoluut niet de stabiliteit van mijn Gitzo G1348 (nu de GT 3540XLS) met RRS BH-55. Deze laatste heeft immers geen middenkolom en is dikker en groter. Ik zal vanavond eens een fotootje maken waar mijn 3 Gitzo's opstaan, dan krijg je een beter idee van de verhoudingen.

Comment

Ik gebruik Manfrotto 190XB en 804RC2. Prijs is heel redelijk en statief is zeker stabiel. Ik gebruik het zowel met sony en minolta kleinbeeld als voor mijn Mamiya RZ67PROII en zelfs hierbij geeft het statief geen krimp hoewel deze combo gemakkelijk 3-4kg weegt !! Geen klachten

Comment

Ik heb op basis van voorgaande informatie, vandaag bij mijn locale handelaar binnengestapt ... om buiten te gaan met een Manfrotto 190XProB + 804RC2.

toen ik deze eerst zag opgesteld staan (met pootjes dicht tegen elkaar) dacht ik eerst: "Is dit wat men 'stevig' noemt".

Toen ik de poten echter eens openzette en er mijn camera + 500mm lens op plaatste (had deze mee om even te kunnen testen), was ik verkocht.

Ik heb er dan wel iets meer voor betaald dan bij digicamshop of konijn. Ik ben echter opnieuw geholpen en als tevreden klant buiten gewandeld.

Na enkele globale testen kan ook ik kan deze combinatie aanbevelen voor iedereen wie een degelijk statief zoekt, maar niet overdreven veel wil uitgeven.
                      Het enige nadeel is het ontbreken van een draagtas of riem. Deze hebben ze wel apart verkrijgbaar maar kosten overdreven veel voor wat het is.
                      .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                      ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

Comment

Eerst:
                        Manfrotto 055NAT met 141RC
                        Later Carbon Gitzo 1228 met 1378M (en Manfrotto snelkoppeling)
                        Toen héél oude Aluminium Gitzo uit 5-reeks, zonder typenummer, met Markins Q3.
                        Nu Carbon Gitzo 1329 mk2 zonder middenkolom (= 1325) en de Q3.

De Manfrotto: zéér goed, plus héél erg fijn om mee te werken. Wel aan de zware kant: 4 kg in totaal.
                        Gitzo 1228 met 1378: Zeer goed, maar beiden net te licht. Ik zette er nl ook mijn telescoop op, en dan is het balhoofd werkelijk te licht. Erg licht combi: 2,5 kg in totaal.
                        Oude Gitzo: Gedroomde stabiliteit, onder ALLE omstandigheden. De Q3 is eigenlijk net te klein voor dit statief. De knopjes zitten dan iets moeilijker bereikbaar. Erg zwaar: 5 kg in totaal (4,5 voor poten zonder middenkolom, 0,4 voor balhoofd en 100 gr voor het plaatje (op maat laten maken).
                        Gitzo 1329 met Q3: ideale combinatie... Stabiliteit is duidelijk een pak minder dan de oude Gitzo. Zeker merkbaar bij plat op de grond werken: vroeger trok ik mijn flitskabeltje lekker strak, maar als ik dat nu doe, verschuift het statief...
                        Maar het is niet omdat het een pak minder stabiel is dan de oude Gitzo, dat het niet stabiel is natuurlijk! Deze combi weegt samen 2,5 kg, en is i-de-aal. Er bestaan nieuwere, stabielere statieven die evenveel wegen (GT3540-types), maar die zijn véél duurder...
                        Maar tot nu toe het tevredenst over deze combi: licht, klein (tov oude Gitzo toch), stabiel.

Mijn ideale statief:
                        -4 pootdelen, maar met 3 ervan kom ik al op ooghoogte
                        -Zo hoog mogelijke belastbaarheid (maat voor stabiliteit) van pakweg min. 15 kg
                        -minder dan 65cm opgevouwen (excl balhoofd)
                        -Gitzo 4-reeks (maar met een plaat ipv middenkolom, en die plaat dan van het type 3-reeks, zodat 't smaller is) uit Carbon
                        -Anti-leg-rotation-dinges
                        -Met de Markins Q3.

Helaas maakt Gitzo in carbon geen 4-reeksers...

Comment

Vorige week heb ik een Manfrotto 055XPROB aangeschaft met een 486RC2 balhoofd.
                          Misschien niet de lichtste, maar m.i. toch een stevige combinatie.
                          Last edited by akkerjan; 20 juni 2008, 12:08. Reden: "tikvaut"
                          Jan Akkermans
                          (BD1097BE)
                          Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bigfoot46 Bekijk bericht
                            Koen,

waar heb je de Benro gekocht?

groeten Peter
                            statief bij FotoShop Aalten

en balhead: ebay in de UK
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                              allereerst... de chinese namaak werkt al geruim een jaar voortreffelijk en wordt heel veel gebruikt...

en tweede het befaamde artikel betreft een andere ballhead

'k zou zeggen ... opletten met artikelen op 't internet...

Comment

Ik heb me vandaag bij Fotokonijnenberg het volgende aangeschaft:
                                -Manfrotto 055X Prob tripod black
                                -Manfrotto 322RC2 Hd Gr Ballhead

Nu moet ik uiteraard nog vlot leren werken met deze combinatie, maar het lijkt me echt wel fantastisch materiaal, zij het niet zo goedkoop (zo'n €275) of licht. Ik heb er meteen een draagtas bijgekocht, waar ook mijn Manfrotto monopod (680B) met zijn statiefkop (Manfrotto 234 Tilthead monopod) in past.
                                Nu ben ik klaar voor het grote werk!
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                                X