Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tussenringen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• tussenringen

In hoeverre kan ik mijn tussenringen van mijn oude analoge Pentax (3 ringen,12, 20, 36 mm.) gebruiken op mijn nieuwe digitale Pentax ? Die heeft een objectief 18/55, en welke zin heeft het nog als je toch al een macro instelling hebt. Mijn tussenringen zijn wel geschikt voor automatisch diafragma, niet voor AF.
    Weer soms ook iemand iets over de kwaliteit van Kenko polarisatiefilters?

Re: tussenringen

werken met macroringen is puur manueel werken zowel scherpstellen als diafragma bepalen.
    ik zou niet veel vertrouwen op je macroinstelling van je toestel die kan je dof niet bepalen.
    als je ringen je diafragma automatisch aanpassen in dat leuk meegenomen maar uit ervaring weet ik dat als je werkt met een dof bij F16 je in je zoeker al zo weinig licht krijgt dat je eerst met een grotere opening moet scherpstellen en dan terug verkleinen door een goeie dof
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Als die ringen het automatisch diafragma ondersteunen zit je goed. Ik veronderstel dat je op je analoge Pentax het objectief op de ringen met diafragma-ring in A stand liet staan?

Best wel in Av gebruiken en met externe flitser, maar dat hoeft niet. Scherptediepte wordt inderdaad erg klein, maar dat was op je analoge ook al (nog meer zelfs), dus dat ben je allicht gewoon.

De macro-instelling op een DSLR is overigens heel wat anders dan de macro-instelling die je op een gemiddelde compact vindt. Bij die laatste kan je daarmee immers dichterbij scherpstellen. Dat kan bij een DSLR niet. De macro-modus is gewoon een programma dat kleinere diafragmaopeningen gaat selecteren om grotere scherptediepte te krijgen en bovendien de JPGs zodanig gaat tunen (saturatie enzo) volgens wat ze in de fabriek de "ideale" afwerking vinden voor een macro... Vermijden dus...

Om dichterbij te geraken met een DSLR zijn tussenringen of een specifiek macro-objectief nodig.

Over Kenko polarizers... Ik meen dat deze dezelfde zijn als de Hoya-reeks, en daarin heb je alle kwaliteiten, van normaal tot erg goed. Ik weet niet of alle Hoya's ook in Kenko-versie te koop zijn, maar ik veronderstel dat je ook bij Kenko beter glas gaat krijgen naarmate je er meer centen tgaan gooit... Ikzelf heb Hoya Pro1 Digital Polarizers en ben daar erg tevreden over, maar dat zijn er wel van de duurste...

Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Bedankt voor je reactie, ik ben nog maar een digitale beginner (8 maanden) maar wel al 40 jaar Pentax fanaat. Wel leuk dat je via digitaal forum iemand om raad kan vragen. Ook al ben ik nog maar 1,5 jaar met computer bezig begint ook dat aardig te lukken. Ps. Waar kan je vragen stellen over problemen bij het plaatsen van fotos op de pc?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door willytje65 Bekijk bericht
          Bedankt voor je reactie, ik ben nog maar een digitale beginner (8 maanden) maar wel al 40 jaar Pentax fanaat. Wel leuk dat je via digitaal forum iemand om raad kan vragen. Ook al ben ik nog maar 1,5 jaar met computer bezig begint ook dat aardig te lukken.
          't Is allicht even wennen (ik groeide met computers op) maar 't is een heel verschil tgover vroeger toen je op je eigen experimenten moest afgaan en pas wist wat het resultaat was nadat je je film ontwikkelde of nadat de film terugkwam van het labo... Ik heb in de dikke 3 jaar dat ik met digitale reflexen fotografeer en fotografiefora opvolg duizendmaal meer over fotografie geleerd dan in de 15 jaar analoge reflex ervoor...

Oorspronkelijk geplaatst door willytje65 Bekijk bericht
          Ps. Waar kan je vragen stellen over problemen bij het plaatsen van fotos op de pc?
          Er is hier een Software forum waarin je dat mss kwijtkan, of eventueel als het camera-specifiek is, kan m.i. ook het camera forum.

Zet in elk geval het woord "Pentax" in je post (in titel of tekst, maakt niet uit) zo zie ik de post in elk geval verschijnen. Ik lees deze fora immers door op Pentax te zoeken, zo heb ik alle posts die me interesseren op één bladzijde...

Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Working...
          X