Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke pol.filter voor breedhoek?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke pol.filter voor breedhoek?

Wat voor type (merk) polarisatiefilter koop ik best voor mijn Sigma 10-20 lens?
    Vermoedelijk CPL die vrij dun is, maar wilde toch even zeker zijn...

Re: welke pol.filter voor breedhoek?

Oorspronkelijk geplaatst door boerkejos Bekijk bericht
    Wat voor type (merk) polarisatiefilter koop ik best voor mijn Sigma 10-20 lens?
    Vermoedelijk CPL die vrij dun is, maar wilde toch even zeker zijn...
    Dun is beter, de kans dat je donkere hoeken krijgt met een gewoon filter zijn heel wat groter bij breedhoeklenzen.
    Een nadeel met gelijk welke polafilter op een breedhoek is dat deze filters maar effect hebben op een hoek van max 90°......op 10mm zit je bijna aan 120° beeldhoek, je zal bijgevolg geen gelijkmatig effect over de ganse foto hebben. Een gedeelte vd blauwe lucht gaat een hoger contrast hebben dan een ander stuk vd lucht. Dat kan in sommige gevallen heel lelijk ogen. Bij verticale foto's of op langere brandpuntsafstand(16+) ga je hier minder last mee hebben. Bij hele dunne filters is er gewoonlijk geen filterdraad aanwezig vooraan.....je kan daar dus ook geen lensdeksel opklikken.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Re: welke pol.filter voor breedhoek?

Ik had op de Sigma een slim B&W filter, maar een Hoya pro geeft geen vignetering op deze lens.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
      X