Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke externe flitser? sterkte/merk/oplaadtijd ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke externe flitser? sterkte/merk/oplaadtijd ?

    Hallo allemaal!

    Ik zit volledig in mijn uitbreidingsfase, na mijn kitlensen heb ik even geleden een 50mm gekocht, en nu ga ik voor mijn verjaardag binnen een 2-tal maand van m'n ouders een flitser krijgen wel niet voor het bedrag dat ik zelf mag kiezen, maar iets van een 250 euro.
    Ik heb al gezien dat er van canon de 430 EX (240 euro) is met richtgetal 43 en de 580 EX II met richtgetal 58 maar die kost al direct 425 euro dus die valt al af.
    Ik heb ook zo'n beetje het gevoel dat zo'n flitser nogal reusachtig lijkt op mijn klein 350D'ke, of is dit maar een gevoel dat ik heb..

    - Zouden jullie vooral ook een canon kopen of misschien toch van een ander merk?
    - Ik ben niet echt thuis in richtgetallen maar ik gok dat die 43 richtgetal wel voldoende zal zijn ... ??
    - Oh ja, ik heb ergens gelezen dat het vaak storend is dat sommige flitsers aan energiebesparing doen, deze zouden dan uitvallen na een minuut ofzo... heeft die 430 ex dat ook? en zou je dit eventueel kunnen uitschakelen want dat lijkt me toch heel erg storend!
    - Ik lees ook vaak dat er dikwijls geflitsd wordt met een omnibounce om het licht beter te verdelen, dit zou ik natuurlijk ook gaan kopen dan. Misschien een domme vraag, maar is een omnibounce hetzelfde als een diffusor ? Zo'n diffusor heb ik bij Konijnenberg gezien als accesoire bij canon, een omnibounce stond er bij limiquest en dergelijke...

    Bedankt om op mijn vele vragen te willen antwoorden!

    Groeten,

    Dennis
    Last edited by Mr.Magic; 7 februari 2008, 10:50. Reden: typfoutje
    Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
    BLOG

  • #2
    Re: Welke externe flitser? sterkte/merk/oplaadtijd ?

    Een 430 EX zal in de meeste gevallen wel voldoen, met de 580EX heb je wel een paar extra mogelijkheden, maar het is niet zeker of je die wel zal gebruiken. Als je echt zeker wil zijn dat je alle mogelijkheden hebt in je flitser, dan kan je alleen maar kiezen voor de 580EX II. Die kun je ook instellen vanuit de camera (vanaf de 40D, de andere modellen zullen nog wel volgen).
    Daarom verwacht ik ook een 430EX II, waarin ook die mogelijkheid ingebouwd is. Dat kan ook de reden zijn waarom de 430EX op dit ogenblik zo goedkoop is.
    Die 430EX zal je wel zonder problemen kunnen blijven gebruiken op nieuwere camera's.

    Hou er wel rekening mee dat je met een omnibounce heel wat "flitskracht" verliest, met bouncen tegen een plafond (of een ander vlak dat het licht weerkaatst) verlies je ook veel, en dan kan het wel handig zijn om een zwaarder model bij de hand te hebben.

    Een flitser schakelt na een tijdje in "slaapstand", maar door de ontspanknop lichtjes in te drukken wordt de flitser weer "wakker", je merkt daar dus niet veel van (tenzij je de flitser los van de camera als slave gebruikt).

    Een omnibounce geeft niet hetzelfde effect als een diffusor, met een omnibounce gaat het licht in een heleboel verschillende richtingen, met een diffusor maak je alleen de straal breder als je bijvoorbeeld met een breedhoek wil werken.

    Doordat de omnibounce het licht in veel richtingen tegelijk wegstuurt, wordt het flitslicht ook veel "zachter", je krijgt veel minder harde schaduwen.

    Het richtgetal van 43 geldt voor iso 100, en een f2,8 lens, zet je het diafragma wat verder dicht, en dan zal de flitser heel wat minder ver geraken als je een goed belichte foto wil.
    Last edited by Black B@ndit; 7 februari 2008, 18:44.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Welke externe flitser? sterkte/merk/oplaadtijd ?

      - Dat instellen op de camera zelf speelt mijzelf niet echt een rol, ik kan dit op mijn 350d toch niet (later is het mss handig als ik een 50D koop). Dus daar moet ik niet naar kijken eigelijk. Als er zo'n tweede versie uitkomt wordt de huidige misschien nog wel goedkoper
      - Ok, ik moet dus een omnibounce hebben ipv een diffusor... alleen staat bij Konijnenberg, accesoires flitsers, bij canon enkel een diffusor... Moet ik bij het merk 'Omnibounce' kijken...of wat raden jullie aan?
      - Oh ja, bedoeling is wel vaak te bouncen tegen een muur of een plafond... zou dit problemen gaan opleveren met de 43 richtgetal die de flitser heeft...? (mijn ingebouwde flits heeft blijkbaar een richtgetal 13... en werkt vindt ik zelf vaak nog redelijk voldoende... dan zou die 43 toch moeten volstaan niet..?)
      - Ik heb ook eens gekeken op de site van digital picture en onderstaand citaat staat daar op. De herlaadtijf zou bijna 4 seconden zijn, dit is wel zééér lang vind ik hoor (is dit normaal), mijn opklapflitsterke doet er zelfs maar een anderhalve seconde over denk ik...

      Citaat van de site: Like the 420EX, the 430EX is powered by 4 AA-size Alkaline Batteries (6V) or 4 AA-size NiMH Rechargeable (4.8V). Full power recycle time is 3.7 Seconds with alkaline batteries or - note this - 2 Seconds with NiMH batteries.

      Mvg,

      Dennis,

      en bedankt voor het antwoord BlackBandit!
      Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
      BLOG

      Comment


      • #4
        Re: Welke externe flitser? sterkte/merk/oplaadtijd ?

        Een diffusor zit standaard in de flitser, het is een mat stukje plastiek dat je kan uittrekken en voor de flitser kan hangen.

        Bouncen tegen een plafond gaat zonder problemen met de 430EX, de 580EX kan gewoon meer energie geven als dat nodig zou zijn (langere afstand, lagere iso-waarde, diafragma verder dicht...).

        De opgegeven herlaadtijd is na een full-power flash. Dat wil zeggen dat de flitser op volle sterkte gewerkt heeft, en dat is lang niet altijd het geval.
        Meestal is de tijd om de flits weer te laden dus véél korter.
        Met goed geladen accu's zal de herlaadtijd korter zijn dan met alkalinebatterijen, omdat de accu's een grotere piekstroom kunnen leveren.

        De herlaadtijd van een 580EX is korter dan die van de 430EX, en bij de nieuwe 580EX II zou de herlaadtijd nog wat korter zijn dan bij de oude versie.

        Je kan nu een 430EX kopen die alle mogelijkheden van je 350D aankan, maar je zal die waarschijnlijk later wel blijven gebruiken als je ooit een nieuwe camerabody koopt. In dat geval zal die flitser ook wel werken, maar dan kan je die niet instellen vanuit de camera (ik weet zelfs niet of dat wel echt nodig is).
        Je kan dan nog altijd een flitser bijkopen, en de 430EX als slave gebruiken in combinatie met die nieuwe flitser.
        Het is dus zeker geen probleem als je nu de 430EX koopt, je kan dan later nog alle kanten uit.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Welke externe flitser? sterkte/merk/oplaadtijd ?

          ahaa, ok!
          heel erg bedankt!
          ik was ook al aan het denken dat de flitser op je body instellen niet echt nodig is
          Het zal (ook aan het budget denkend) waarschijnlijk dan wel die 430 worden, later komt er toch een andere body, betere lenzen, ... etc.

          Nu nog een omnibounce vinden tegen binnen 2 maand en we zijn gesteld

          Sorry voor nog maar eens een vraag maar je kan ook met een draad je flits besturen, die je dan vb in je hand houd. Wat heeft die zo nogal van voordelen of waarom wordt het eigelijk juist gebruikt? Hoe noemt zo'n kabeltje? Ik heb in het zoeken al vanalles tegengekomen wat ik denk dat het misschien zou kunnen zijn: cactus trigger, flitskabel... hoe noemt dit eigenlijk echt... op konijnenberg vind ik niet op 'cactus trigger'.

          wederom merci !
          Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
          BLOG

          Comment


          • #6
            Re: Welke externe flitser? sterkte/merk/oplaadtijd ?

            Misschien een tutorial op inet zoeken over flitsen.

            Of van je verjaardagsgeld een boek over flitsfotografie halen.

            Hier ga je veel meer aan hebben dan alle accesoires die op een flitser kunnen aan te schaffen.

            Als je je flitser hebt ga dan eerst eens leren flitsen ( wat een vak apart is en waar vaak erg makkelijk over gedacht word ).

            En als je dat eenmaal een beetje onder de knie hebt kan je aan andere vormen van flitsen gaan denken en zul je ook een beter besef hebben van welk onderdeel waarvoor geschikt is.
            En nog belangrijker wanneer welk onderdeel wel, maar zeker ook welk onderdeel niet te gebruiken.

            Greetz rich
            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

            Comment


            • #7
              Re: Welke externe flitser? sterkte/merk/oplaadtijd ?

              hmm ja oke, je hebt gelijk, van die losse kabel dan mss wel,
              zou je toch ook wachten met zo'n omnibounce...?
              lijkt dat dat nogal veel voordelen heeft..

              grtz
              Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
              BLOG

              Comment


              • #8
                Re: Welke externe flitser? sterkte/merk/oplaadtijd ?

                De omnibounce koop je er best meteen bij, andere accessoires kan je later nog wel bijkopen als je die nodig moest hebben.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Welke externe flitser? sterkte/merk/oplaadtijd ?

                  ik heb nog eens een vraagje, ik koop tegenwoordig zowat alles bij Konijnenberg, maar ik kan daar op de site niets vinden van een omnibounce voor de 430EX, wel een diffusor maar dat is dus iets anders.
                  Op andere site's zie ik dat er een 'Sto-fen' omnibounce goed zou zijn... Welke moet ik nemen? Sto-fen, iets anders? Ander merk dat wel bij konijnenberg kan gekocht worden...
                  Ik wil dus een omnibounce, maar weet niet juist welk type kopen....
                  bedankt!
                  Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
                  BLOG

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke externe flitser? sterkte/merk/oplaadtijd ?

                    Je zal wat beter moeten zoeken, de omnibounce verkopen ze ook bij fotokonijnenberg:


                    Er zijn ook nog andere soorten, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

                    Ik zie op de site ook de "Canon Flash Diffusor", dat is inderdaad ook hetzelfde als een omnibounce, maar dan wel duurder...
                    Last edited by Black B@ndit; 8 februari 2008, 21:53.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke externe flitser? sterkte/merk/oplaadtijd ?

                      ahaa oke, bedankt, ik had die zien staan maar omdat er 430eZ bijstaat en niet eX dacht ik dat het er misschien niet op zou passen
                      het zal die goedkopere wel worden dan denkik zo (of zo'n diffusor moest stukken beter zijn)

                      groetjes
                      Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
                      BLOG

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke externe flitser? sterkte/merk/oplaadtijd ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
                        ahaa oke, bedankt, ik had die zien staan maar omdat er 430eZ bijstaat en niet eX dacht ik dat het er misschien niet op zou passen
                        het zal die goedkopere wel worden dan denkik zo (of zo'n diffusor moest stukken beter zijn)

                        groetjes
                        Ik denk dat je gelijk hebt, er staat wel degelijk "EZ" bij, en het is mogelijk dat die niet past.

                        Maar voor de 430EX bestaat heel zeker wel een Omnibounce, stuur anders eerst even een mailtje naar fotokonijnenberg om te vragen waarom die niet in hun prijslijst terug te vinden is.

                        Die van de 420EX zal waarschijnlijk wel passen, dat kan je in de winkel wel proberen.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke externe flitser? sterkte/merk/oplaadtijd ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black [email
                          B@ndit;1738752]...Het[/email] richtgetal van 43 geldt voor iso 100, en een f2,8 lens, zet je het diafragma wat verder dicht, en dan zal de flitser heel wat minder ver geraken als je een goed belichte foto wil.
                          Toch een kleine correctie.

                          Richtgetal bij Canon 430 flitser geldt voor iso100, bij zoomreflector instelling op 105mm; de lensopening speelt geen rol voor de bepaling van het richtgetal.
                          Bij een lensopening van F4 heb je zo 43/4 = ong. 11 meter bereik indien je object een reflectiegraad heeft van standaard 18%.

                          De verwarring omtrend richtgetallen ontstaat vooral in vgl. met vroeger, toen er nog geen zoomreflectors waren en de flitser richtgetallen geldig waren als de flitsreflector "native" gebruikt werd, daarbij de belichte oppervlakte overeen kwam met (meestal) 35mm (dus veel breder dan 105mm).

                          Mijn oude staafflitser met richtgetal 46 (bij 35mm) is zodoende veel krachtiger dan mijn opzetflitser met richtgetal 44 (bij 105mm instelling van zoomreflector).

                          Ik denk dat Nikon nog één van de enige fabrikanten is die de richtgetallen van zijn flitsers nog bij 35mm aangeeft, waardoor die veel minder krachtig lijken dan concurrerende flitsermerken (marketing weet je wel ), maar veel "eerlijker" kunnen vergeleken worden.
                          Greetz Geert.
                          Canon gerief...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke externe flitser? sterkte/merk/oplaadtijd ?

                            ahaa dus eigenlijk:
                            verder inzoomen = verder bereik? Want op 105mm zou je verder kunnen dan vb 18mm...?
                            groter f-getal = korter bereik (want je deelt 43 door het f getal)
                            en iso verhogen = verder bereik (in menne boek gelezen)

                            (dit doet eigenlijk niets aan keuze van flitser, qua prijs zal het toch de 430ex worden, gewoon goed om weten hoe het juist zit met de richtgetallen)

                            grtz
                            Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
                            BLOG

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke externe flitser? sterkte/merk/oplaadtijd ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
                              ahaa dus eigenlijk:
                              verder inzoomen = verder bereik? Want op 105mm zou je verder kunnen dan vb 18mm...?
                              groter f-getal = korter bereik (want je deelt 43 door het f getal)
                              en iso verhogen = verder bereik (in menne boek gelezen)

                              (dit doet eigenlijk niets aan keuze van flitser, qua prijs zal het toch de 430ex worden, gewoon goed om weten hoe het juist zit met de richtgetallen)

                              grtz
                              Je hebt het helemaal begrepen
                              Let wel op dat iso400 (en niet iso200) een dubbel bereik geeft van iso100, want de lichtintensiteit vermindert kwadratisch met de afstand (2x verder = 4x minder licht).
                              Greetz Geert.
                              Canon gerief...

                              Comment

                              Working...
                              X