Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reis statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reis statief

    Ik ben op zoek naar een lichtgewicht, klein opvouwbare statief om mee te nemen op vliegreizen en wandeltochten. Intussen heb ik behoorlijk wat forums bezocht, maar de (echte ervarings) reacties blijven wat beperkt. Er zijn veel mensen die roepen dat ze pas model xyz hebben aangeschaft, maar weinig die naar de vakantie terugkomen met hun bevindingen. Belangerijke eigenschappen voor mij zijn gewicht, opvouw maten en max/min hoogte. En ja ik weet dat licht gewicht wel minder stabiel is, maar het gaat hier om de beste compromie.

    Intussen heb ik een tabel opgesteld van een aantal statieven en hun eigenschappen. Mogelijk hebben anderen óók nut hieraan. Het zou ook leuk zijn als mensen die ervaring met een van die statieven hebben hier hun ervaringen zouden meedelen. Kleine tafel modellen heb ik hier buiten beschouwing gelaten. Ik wil toch ook op een redelijke hoogte kunnen werken.

    Lijst

    (Mods, is er een manier dat ik deze tabel direct kan tonen)

    Voor mezelf zit ik tussen de Velbon Ultra Luxi en de Velbon Sherpa pro 545 te twijfelen. Het Ultra Luxi ziet eruit als een gammele stukje plastiek, maar toch als jij het uitvouwt is het opmerkelijk stevig voor zo'n iele ding. De opvouw maten zijn heerlijk klein, mede ook door de dunnen poten. Op photo.net zijn er een paar mensen die zeggen deze statief met een DSLR en niet al te zware lens voor wandel reizen te gebruiken in goede weers omstandigheden. De Sherpa Pro 545 heb ik nog niet gezien, maar wel een andere in de zelfde collectie (de 535) . Die was erg stabiel een van goede kwaliteit. Maar wel een stuk duurder en een stuk minder compact.


    De meeste statieven in deze lijst hebben geen vaste statiefkop. Natuurlijk moet die ook niet al te groot en zwaar zijn. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
    __________________
    Last edited by Helen; 27 januari 2008, 19:53.
    vriendelijke groeten, Helen
    Updated WWW.HELENICA.NL
    ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

  • #2
    Re: Reis statief

    Nog eentje vergeten: het ultieme reisstatief:



    Je moet er wel wat voor over hebben dan

    Comment


    • #3
      Re: Reis statief

      Ziet er heel mooi uit, maar ik wil nog geld overhouden om alsnog met de aangeschafte statief op vakantie te gaan .
      vriendelijke groeten, Helen
      Updated WWW.HELENICA.NL
      ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

      Comment


      • #4
        Re: Reis statief

        Persoonlijk denk ik dat je met de Velbon Sherpa pro CF-545 geen slechte keuze zal maken. Ik heb nu wel een Sherpa Pro-730 - stukken zwaarder dus, en totaal geen reisstatief - maar gelet op de bouwkwaliteit van de CF-545 versus prijs zal je zeker een goede keus maken. Ik zou zelfs voor de Velbon CF-540 gaan omdat deze over de Twist-lock klemmen beschikt. Deze Twist-lock klemmen (draaiklemmen dus) zijn zeker bij Velbon absoluut een plezier en hebben het bijkomend voordeel niet aan uw bagage te blijven haperen.

        De Gitzo's zijn eveneens zeer praktisch (180° opplooibaar) , zeer licht en dus iets compacter, maar hun prijs (439 euro bij Foto Rubens) is dan ook navenant. Je moet er dan zeker en vast een smal en compact balhoofd er bij kopen (best met snelkoppeling) om optimaal van die 180° folding gebruik te kunnen maken (cfr de productfolder van gitzo zelf).
        Met het gewonnen prijsverschil (Velbon vs Gitzo) kan je bij de voornoemde Velbon een uiterst lichte en sterke Markins Emile Q-3 balhoofd (284 euro, 385 gram) bij kopen met hetzelfde resultaat.

        Wil je zo licht mogelijk reizen is Gitzo de beste keuze. Maar tevens de duurste.
        Ben je bereidt een paar honderd grammen meer mee te pakken, ben je een stuk goedkoper uit bij Velbon. En een hoger gewicht is voor de stabiliteit zeker en vast geen nadeel.
        Last edited by Leopard; 30 januari 2008, 07:55. Reden: taalfoutje
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Reis statief

          Ik zit met dezelfde vraag als Helen, dus alvast bedankt voor het tabelletje, dat scheelt in opzoekwerk. Ik denk dat ik best wat winkels afschuim om zelf te zien wat er beschikbaar is. Gewicht is écht wel belangrijk als je zo'n ding de hele dag meesleept. Als gewoon statief gebruik ik Gitzo 3540XLS, een pracht van een statief (maar duur) dat me hier ook naar Gitzo doet neigen, maar de kost is toch nog erg hoog voor veel minder draagkracht maar dan natuurlijk wel de compactheid... Dus nu op zoek... en vergelijken...
          Web: http://www.hanscouwenbergh.be
          Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

          Comment


          • #6
            Re: Reis statief

            Heb de velbon sherpa pro 641. Iets groter dan de 5 serie die je voor ogen hebt. Ik sleur die geregeld mee op een wandeling maar met wat ik nu weet, had ik toch voor de 5 serie gekozen : 300 minder en 3 cm korter . De 6 kan wel een kilootje meer belasting aan. Qua kwaliteit heel tevreden van
            https://www.behance.net/Lynx1966

            Comment


            • #7
              Re: Reis statief

              Ik heb intussen besloten om de advies van Vantje te volgen en voor de Velbon CF-540 te gaan. Wat de balhooft betreft ben ik nog niet uit. De Markins Emile klinkt wel erg leuk, maar is wel erg aan de prijs. Liefst wil ik wat minder uitgeven.
              vriendelijke groeten, Helen
              Updated WWW.HELENICA.NL
              ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

              Comment

              Working...
              X