Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

    damn, op m'n nieuwe 1.8 50mm heb ik een zk gekocht, terwijl het op die lens blijkbaar het minst nodig is
    och ja dat staat dan toch weer wat mooier
    Canon Eos 350D, grip, 50mm f1.8 II, 18-55kit, 55-200, en een verlanglijst dat eerder een waslijst is

    Comment


    • #47
      Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

      Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
      Dat doosje is van ijzer en dat roest weg met de tijd en is dan waardeloos.
      Dat ander is van een edelplastiek vervaardigd zodat het niet kan vergaan en dus eeuwig zijn waarde(voor de omgeving) zal bewaren.
      Dat is wel een extra cent waard.
      Trouwens wees blij dat je nog geen recyclage bijdrage moet bij betalen.

      Hubert
      Het doosje is wel van ijzer (na een test met een magneet weet ik dat pas), maar ik denk niet dat het hier in huis zo snel zal wegroesten.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #48
        Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Kan iemand mij een goede reden geven waarom dat stukje plastiek waar Canon opstaat ruim 11x duurder is (daar zit zelfs geen scharnier in, en de binnenkant is niet bekleed met één of ander zacht materiaal):
        Canon kap : made in Japan ?
        Ijzeren doosje : made in China ?

        Comment


        • #49
          Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

          Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
          Laat ik het nog eens zeggen Altijd
          Vaker niet dan wel. Het past niet in mijn onderwaterhuis . Als je je interne flitser gebruikt zit het ook nog weleens in de weg, je krijgt dan (meer) onbelicht gebied op je foto.
          nikon D90 & ikelite D70 housing

          Comment


          • #50
            Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

            een vraagje; wat is het verschil tussen een rond zonnekapje en éne in golfbewegingen, pro's & contra's van beiden.?
            Photography helps people to see
            -Berenice Abbott-
            BD1050BE

            Comment


            • #51
              Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

              Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
              een vraagje; wat is het verschil tussen een rond zonnekapje en éne in golfbewegingen, pro's & contra's van beiden.?
              De fabrikant bepaalt welke vorm de zonnekap heeft, om problemen te voorkomen (vignetting) gebruik je toch best altijd de originele zonnekap die bij de lens hoort.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #52
                Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
                een vraagje; wat is het verschil tussen een rond zonnekapje en éne in golfbewegingen, pro's & contra's van beiden.?
                Das dan een design kap, waar ze nog meer voor kunnen vragen.

                Hubert
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #53
                  Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
                  een vraagje; wat is het verschil tussen een rond zonnekapje en éne in golfbewegingen, pro's & contra's van beiden.?
                  ik denk niet dat bloemvormige of volledige zonnekappen voor- of nadelen hebben.

                  zoals BB al gezegd heeft, bepaalt de fabrikant wat voor een type zonnekap geschikt is voor de bijhorende lens.

                  Ik denk dat over het algemeen gezegd kan worden dat een lens met iets of wat breedhoek (tot max 28mm) een bloemvormige zk heeft om de simpele reden dat een volledige zk de breedhoek in de weg zou zitten

                  Bij een telezoom 28+mm is breedhoek niet van toepassing dus daar een volledige zk.

                  correct me if I'm wrong though
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #54
                    Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                    Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                    ik denk niet dat bloemvormige of volledige zonnekappen voor- of nadelen hebben.

                    zoals BB al gezegd heeft, bepaalt de fabrikant wat voor een type zonnekap geschikt is voor de bijhorende lens.

                    Ik denk dat over het algemeen gezegd kan worden dat een lens met iets of wat breedhoek (tot max 28mm) een bloemvormige zk heeft om de simpele reden dat een volledige zk de breedhoek in de weg zou zitten

                    Bij een telezoom 28+mm is breedhoek niet van toepassing dus daar een volledige zk.

                    correct me if I'm wrong though
                    28+ volledig??
                    De 70-200 serie al eens bekeken?

                    Het punt is of je zonnekapbevestiging draait of niet.
                    Een bloemvormige is beter aangezien je aan de boven, onder en zijkanten een stuk extra hebt.
                    Vergelijk het maar eens met een foto, verticaal is die smaller dus kan de zonnekap langer dan horizontaal.
                    En de hoeken van de foto zitten het dichtst bij de lensrand.
                    Als deze bevestiging zou draaien draaien deze extra stukken de hoeken van je foto in en krijg je vignettering.

                    Een als je een bloemvormige zonnekap zou vervangen voor een ronde mag deze maar zo lang zijn als het kortste van een bloem.

                    Greetz rich
                    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                    Comment


                    • #55
                      Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                      Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                      28+ volledig??
                      De 70-200 serie al eens bekeken?
                      inderdaad ja... heb de 70-200 2.8 en die is inderdaad bloemvormig...

                      vandaar dus mijn laatste regeltje : "correct me if I'm wrong" bij deze dus
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • #56
                        Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                        Een aantal interessante en sommige ook leuke () reacties gelezen.
                        Wat ik nu nog zou willen zien is een foto genomen met en zonder zk, of anders een foto genomen zonder zk, waarbij de poster wijst op de fouten, die er niet zouden geweest zijn, als de fotograaf een zk had gebruikt.

                        Een ander vraagje, dat verband houdt met die z.g. "bloemvormige" zk: is er een bepaalde manier om die te plaatsen (m.a.w., moeten de 'uitsparingen', dan wel de 'bloemblaadjes' horizontaal or vertikaal geplaatst worden, of speelt dat geen rol?

                        Sorry voor deze extra vragen, maar al met al lijkt dit onderwerp (ondanks de "beginner's alert", of misschien precies daarom) gretig gelezen en beantwoord te worden. Waarvoor nogmaals mijn welgemeende dank. Ik heb hier al heel wat meer (zonne?)licht opgestoken dan momenteel buiten.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                        Comment


                        • #57
                          Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                          de zonnekap geeft normaal aan hoe deze op de lens moet staan...
                          With Canon, I can (or at least try)
                          Photastic.be ~ Passion for the picture
                          Nieuwe site

                          Comment


                          • #58
                            Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                            Ik gebruik ook altijd men zonnekap! Zeker op fuiven... als men dan eens dom doet of eens de aandacht te trekken legt men de hand op de zonnekap i.p.v. op men lens en laat ik dat nou totaal niet waarderen!

                            Zeker gebruiken als je het hebt, wel oppassen als je de ingebouwde flits gebruikt. Dat werkt niet dan.

                            Greetz

                            Comment


                            • #59
                              Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Een aantal interessante en sommige ook leuke () reacties gelezen.
                              Wat ik nu nog zou willen zien is een foto genomen met en zonder zk, of anders een foto genomen zonder zk, waarbij de poster wijst op de fouten, die er niet zouden geweest zijn, als de fotograaf een zk had gebruikt.
                              Ik heb wel een foto waarbij ik bewust de zonnekap niet gemonteerd heb om te laten zien (aan de nieuwe leden van onze fotoclub) waarvoor de zonnekap dient, en hoe je bij nachtfoto's deze fouten kan vermijden.
                              De fout zal je zo wel zien, zonder dat ik moet uitleggen wat er mis is. De gebruikte lens is een 17-40 f4 L zonder de zonnekap:


                              Bij tegenlicht dat schuin op de lens valt kan je heel veel contrast verliezen (niet alleen bij nachtfoto's), met een zonnekap beperk je dan ook de "schade". Tegen licht dat recht in de lens valt helpt een zonnekap ook niet, alleen lichtbronnen die (net) niet mee in beeld komen kan je tegenhouden met een goede zonnekap.
                              Ik heb geen goede voorbeelden van zo'n foto's omdat ik altijd op elke lens een zonnekap gebruik.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • #60
                                Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                                ...........
                                Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 18:02.

                                Comment

                                Working...
                                X