Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

    Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
    een vraagje; wat is het verschil tussen een rond zonnekapje en éne in golfbewegingen, pro's & contra's van beiden.?
    Een lens is rond en geeft per definitie een rond beeld op de CCD.
    Maar die CCD (de sensor) is rechthoekig. Er is dus een gedeelte van het ronde beeld dat de lens geeft dat ongebruikt blijft.

    Om dit ongebruikte licht enigszins af te dekken wordt een "ronde" zonnekap verlengd met die uitsteeksels. Je zal dan ook zien dat de uitsteeksel boven en onder langer zijn dat die links en rechts. Dit is omdat met een rechthoekig beeld boven en onder meer ongebruikt licht afgedekt kan worden.
    Je kan het ook anders stellen : je neem een grote (lange) ronde zonnekap en knipt er in de 4 hoeken stukjes uit om geen vignettering in de hoeken te hebben.

    Let wel : dit is een (ver)eenvoudig(d) antwoord. Want er wordt eigenlijk geen bruikbaar licht afgedekt. Enkel (storend) strooilicht.

    Een bloemvormige zonnekap is dus beter (en duurder) dan een ronde.

    Groetjes
    Skitch
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

    Comment


    • #62
      Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

      Hartelijk dank voor alle reacties!

      @BlackBandit: uitstekend voorbeeld van het nut van een zonnekap. Als ik nog niet overtuigd was, ben ik het zeker nu!
      (dat lijkt wel de toren van de kerk van Rijkevorsel?)

      @hswolfs & TheBigPicture: goed om te weten dat je de kap niet fout kunt monteren. Moet je weten dat ik nog nooit een zonnekap in mijn handen heb gehad? En dus geen idee heb hoe ze zou moeten bevestigd worden... Ik had in een andere thread gelezen dat er zelfs risico voor beschadiging van de lens was, en maakte me toch wel enigszins ongerust...
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

      Comment


      • #63
        Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        @hswolfs & TheBigPicture: goed om te weten dat je de kap niet fout kunt monteren. Moet je weten dat ik nog nooit een zonnekap in mijn handen heb gehad? En dus geen idee heb hoe ze zou moeten bevestigd worden... Ik had in een andere thread gelezen dat er zelfs risico voor beschadiging van de lens was, en maakte me toch wel enigszins ongerust...
        voor alles een eerste keer he... Ik heb ook ooit voor de eerste keer een zonnekap in mijn handen gehouden net zoals iedereen hier op het forum dus moet je je zeker niet voor schamen of zo hoor. Op de meeste zonnekappen staat een symbooltje aangegeven dat je moet uitlijnen met een symbool op je lens en dan met de wijzers van de klok meedraaien om ze er op te zetten.

        Beschadiging aan de lens kan misschien gebeuren maar ik denk hoogstens dat de "rails" waar de zk opstaat die wat kunnen afbreken (wat gebeurt was met een lens die ik 2e hands gekocht heb maar de zk paste er nog netjes op).

        Je moet je dus, voor zover ik weet, geen zorgen maken dat je lens onbruikbaar wordt of zo.
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #64
          Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          @BlackBandit: uitstekend voorbeeld van het nut van een zonnekap. Als ik nog niet overtuigd was, ben ik het zeker nu!
          (dat lijkt wel de toren van de kerk van Rijkevorsel?)
          Het is inderdaad de kerktoren van Rijkevorsel.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #65
            Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

            Voordeel van bloemvormige is ook dat, wanneer je ze omgedraait op de lens monteerd, je toch nog manueel kan scherpstellen. door de uitsparingen kan je er toch nog aan.

            Comment


            • #66
              Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

              Oorspronkelijk geplaatst door kmar Bekijk bericht
              Voordeel van bloemvormige is ook dat, wanneer je ze omgedraait op de lens monteerd, je toch nog manueel kan scherpstellen. door de uitsparingen kan je er toch nog aan.
              dat is ook afhankelijk van lens tot lens he...
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #67
                Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                Ik heb wel een situatie waarbij ik mijn zonnekap verwijder: bij het gebruik van de ingebouwde flits: die staat nogal laag en bij een gemonteerde zonnekap heb je dan een schaduw op je foto...
                ---
                Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

                Comment

                Working...
                X