Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

    Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
    Laat ik het nog eens zeggen Altijd
    Neu neu, niet altijd.
    Flits eens op 2 meter ongeveer....


    Thuis gezien op pc, niet op gelet tijdens het fotograferen.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #32
      Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Neu neu, niet altijd.
      Flits eens op 2 meter ongeveer....


      Thuis gezien op pc, niet op gelet tijdens het fotograferen.
      ik heb geen flits op mn 1D
      kan dus enkel werken met externe flits en daarmee heb ik dat probleem niet
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #33
        Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

        Flits eens op 2 meter ongeveer....
        Heeft dit misschien te maken met de opmerking van SO2 in post #13?

        Alleen opletten mocht je de ingebouwde flits gebruiken, want omdat die zo laag staat kan een zonnekap een schaduw geven.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

        Comment


        • #34
          Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Heeft dit misschien te maken met de opmerking van SO2 in post #13?
          ja, inderdaad
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #35
            Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

            Inderdaad, de zonnekap gebruik je altijd, behalve als je de ingebouwde flitser gebruikt. Je kan dan onderaan een schaduw krijgen omdat de zonnekap in de weg zit.
            Dat kan je best eerst testen, dan ben je zeker of je bij die bepaalde lens een zonnekap kan gebruiken samen met de ingebouwde flitser.
            Meestal zal je eerder problemen krijgen met lichtsterke breedhoek-objectieven, met een kitlens(je) + zonnekap(je) zal de ingebouwde flitser wel hoog genoeg zitten.
            Met een externe flitser heb je normaalgezien nooit problemen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #36
              Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

              Uitstekende info, BB, waarvoor mijn dank.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

              Comment


              • #37
                Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                ik zet ze er ook altijd op bij mijn lenzen...

                heb voor al mijn lenzen een zonnekap behalve dus ook voor de 50 1.8.
                Ik vind het stoer staan zoals bouk zei en uiteraard voor lensflare & bescherming.

                Ik heb me ook eens laten vertellen (wijsmaken??) dat een zonnekap het contrast van je foto ten goede zou komen. Nog nooit getest/gemerkt echter.
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment


                • #38
                  Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                  Als ik m'n zonne, euh, lichtkap op m'n 70-200 zet en ik kijk even naar m'n cameraatje, dan krijg ik steeds een ferme grijns op m'n gezicht...
                  Canon 5D & 40D, wat gLas van 10 tot 300 maal 1,4.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Den Tom Bekijk bericht
                    Als ik m'n zonne, euh, lichtkap op m'n 70-200 zet en ik kijk even naar m'n cameraatje, dan krijg ik steeds een ferme grijns op m'n gezicht...
                    inderdaad, dan krijgt die nog meer dat "wat een toeter op mijne cam"-gevoel
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #40
                      Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                      zonnekappen maken het 'af' he

                      vraagje, ik heb twee lenzen die ik heb van bij mijn aankoop, waar een uv filter op staat, maar geen zonnekap,
                      vandaag ben ik de 50mm 1.8 lens gaan kopen, heb aan de verkoper (konijnenberg) gevraagd wat het beste was (zk of filter) en hij vond de zk, deze heb ik dan ook gekocht.

                      Zou ik beter nog een uv filter bijkopen voor de 50mm? of is dit niet noodzakelijk...?
                      een zk kopen voor de twee andere ga ik niet doen, binnen een paar jaar vervang ik die kitlenzen toch door meer lichtsterke. (of die zk'n moesten niet veel kosten )

                      groetjes
                      Canon Eos 350D, grip, 50mm f1.8 II, 18-55kit, 55-200, en een verlanglijst dat eerder een waslijst is

                      Comment


                      • #41
                        Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                        Ik heb UV filters vóór alledrie mijn lensen, twee kitlensen en de 50mm f1.8 II. Totnogtoe geen enkele zk (da's ook waarom ik deze thread begonnen ben). Uit alle reacties (en ik heb mijn conclusies boven reeds samengevat) blijkt dat zk ALTIJD te gebruiken is (behalve met interne flits omwille van mogelijke schaduw), maar dat de 50mm niet de eerste hoeft te zijn die uitgerust wordt met een zk. Reden: de lens ligt er dieper in (en wordt dus reeds beter beschermd).
                        Ik ga waarschijnlijk eerst mijn kit tele van een zk voorzien, omdat ik mijn 18-55mm kitlens op korte termijn wens te vervangen door een 17-55mm f2.8, die ik meteen zowel van UV filter als van zk zal voorzien.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                        Comment


                        • #42
                          Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                          Zeker altijd gebruiken,bij vaktoestellen zoals Hasselblad en 9 x 12 cm of grotere toestellen gebruikt men een kompendium,dit is een soort uitschuifbare balg die op de lens wordt gezet,één kompendium volstaat voor alle brandpunten,daar werden noch metalen inzetmaskers bijgeleverd voor nog meer licht af te schermen,hoe dichter het onderwerp is hoe verder het kompendium werd uitgeschoven.De meeste kompendiums konden ook de verstelling van de technische kamera volgen.
                          Jammer dat dit voor de huidige DSR's niet wordt gemaakt,die van mijn Hasselblad heb ik ook niet meer maar mogelijk moet het met een verloopring toch op sommige lenzen passen.(misschien bij Fotokar laten maken!!)
                          Wat ook helpt is uw hand of een stuk zwart karton gebruiken om nog extra ongewenst licht af te schermen,de schuif van de vlakfilmcassette van een 9x12 of 13X 18 cm die je toch altijd bijhad en gebruikte was daar ideaal voor.
                          Mijn ex.studio voor produkt fotografie was helemaal zwart geschilderd om zo doende alle ongewenste licht te bannen!

                          Comment


                          • #43
                            Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                            Dank voor je reactie, die de antwoorden van de vorige posters bevestigt. Toevallig las ik net bij dpreview, die nu ook lens reviews beginnen te doen, het volgende bij de review van de 17-85mm f4-5.6 IS: "A bayonet-type mount is provided for the petal-style EW-73B hood, but the bad news is that Canon don’t supply this in the box, instead it’s a pricey optional extra. Shame on Canon; I would argue that the lens hood should always be a standard accessory."
                            Ben ik volledig mee eens. Ik heb zowat prijzen opgesnord, en het kost toch telkens weer extra euros om je (meestal reeds dure) lensen met zonnekappen uit te rusten (naast de even nodige UV filter).
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                            Comment


                            • #44
                              Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Dank voor je reactie, die de antwoorden van de vorige posters bevestigt. Toevallig las ik net bij dpreview, die nu ook lens reviews beginnen te doen, het volgende bij de review van de 17-85mm f4-5.6 IS: "A bayonet-type mount is provided for the petal-style EW-73B hood, but the bad news is that Canon don’t supply this in the box, instead it’s a pricey optional extra. Shame on Canon; I would argue that the lens hood should always be a standard accessory."
                              Ben ik volledig mee eens. Ik heb zowat prijzen opgesnord, en het kost toch telkens weer extra euros om je (meestal reeds dure) lensen met zonnekappen uit te rusten (naast de even nodige UV filter).
                              De zonnekap apart verkopen levert extra winst op, dat is de enige reden waarom dat stukje plastiek niet standaard geleverd wordt bij elke lens.
                              Voor de fabrikant kan zo'n zonnekap nooit meer dan een paar euro's kosten, maar als ze die in een apart doosje steken, dan kunnen ze er wel véél meer aan verdienen (de fabricagekostprijs van bijvoorbeeld het zonnekapje van de 50mm f1,4 is volgens mij zelfs lager dan 1 euro, maar in de winkel betaal je wel 25 euro).

                              Ik vind het ook positief dat ze op DPreview hun standpunt ook duidelijk bij de tests zetten, dan lezen ze dat bij Canon zelf waarschijnlijk ook wel. Maar of het iets zal helpen, dat is een heel andere zaak, want ze gaan hun winstgevende handel in goedkope stukjes plastiek niet zomaar opgeven.

                              Even een prijsvergelijking, vorige week kocht ik bij Kruidvat een stevig doosje om mijn leesbril in op te bergen, dat kostte 2,2 euro, btw inbegrepen zonder het goedkope leesbrilletje dus.

                              (Ik heb wel een betere leesbril besteld, die mag ik morgen ophalen.)


                              Kan iemand mij een goede reden geven waarom dat stukje plastiek waar Canon opstaat ruim 11x duurder is (daar zit zelfs geen scharnier in, en de binnenkant is niet bekleed met één of ander zacht materiaal):

                              Last edited by Black B@ndit; 30 januari 2008, 16:34.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • #45
                                Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Kan iemand mij een goede reden geven waarom dat stukje plastiek waar Canon opstaat ruim 11x duurder is (daar zit zelfs geen scharnier in, en de binnenkant is niet bekleed met één of ander zacht materiaal):
                                Dat doosje is van ijzer en dat roest weg met de tijd en is dan waardeloos.
                                Dat ander is van een edelplastiek vervaardigd zodat het niet kan vergaan en dus eeuwig zijn waarde(voor de omgeving) zal bewaren.
                                Dat is wel een extra cent waard.
                                Trouwens wees blij dat je nog geen recyclage bijdrage moet bij betalen.

                                Hubert
                                Hubert

                                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                                Comment

                                Working...
                                X