Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D met 16 GB CF kaart

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 5D met 16 GB CF kaart

Ik kocht een Transcend CF kaart van 16GB voor gebruik in mijn Canon 5D. Aanvankelijk leek de CF kaart correct te worden herkend, ze bood plaats voor zo' n 716 foto's (RAW + JPEG hoogste resolutie). Na formatteren echter wordt de kaart herkend als een van 8 GB. Weet iemand of ik een bepaalde instelling moet wijzigen of vraagt dit om een firmware update?

Vriendelijke groet, Hugo

Re: Canon 5D met 16 GB CF kaart

Je had beter eens vooraf gekeken naar de site van Transcend zelf. Daar staat welke kaarten er geschikt zijn voor welke camera.
    Voor de 5D staat:
    Canon EOS 5D
    (Digital Camera)
    The original manufacturer declares the maximum stated capacity '' CF:8GB ''. Transcend always advises our customers to ensure they are running the latest firmware version and to evaluate the device to determine its actual capacity size.

http://www.transcend.nl/Support/Sear...ModelID=EOS+5D
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Deze info was niet te vinden op de website van de transcend shop. Bij "compatibiliteit" vind je geen verdere gegevens.
      Wel stom natuurlijk. Ik ga proberen het CF kaartje te verkopen of te ruilen. Hopelijk brengt Canon een firmware update uit.
      Bedankt voor de informatie, Hugo

Comment

Formatteer de kaart dan gewoon met Windows.
        Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

Comment

Ik geloof dat de 5D slechts kaartjes tot en met 8GB aankan.
          Canon R | Leica Q
          EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
          Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
          [/COLOR]

Comment

Met Windows formatteren levert juist hetzelfde op: een capaciteit van 8 GB. Het is toch wat verbazingwekkend dat een steengoed toestel als de 5D dergelijke beperkingen heeft. Nog meer verbazingwekkend zou zijn dat Canon dit niet oplost via een firmware update (wat bijvoorbeeld soortgelijke problemen vroeger met de 10D wél oploste) en dit bij een toestel waarbij de bestanden gemakkelijk 15 Mb groot kunnen zijn. Wellicht is ook bij de CF kaartjes het einde van de groei van de capaciteit nog niet bereikt. Voor +/- 160 euro zijn er nu al 32 GB kaartjes.
            Alles wel beschouwd heb ik nog niet eens zo'n dure aankoop gedaan, zelfs als de kaart maar voor 8 GB beschikbaar is.
            Ik wacht nog even af en zie dan wel of ik ze verkoop.
            Vriendelijke groet, Hugo

Comment

Ik had hetzelfde: formatteren gaat prima in een Nikon D200,
              de kaart daarna niet formatteren in de 5D maar alleen leegmaken in camera of PC. Werkt verder prima.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

Canon geeft niet thuis. Ik kreeg wel een Franstalige (!) ontvangstmelding van mijn vraag, maar geen antwoord.
                De online shop http://shop.transcend.nl is blijkbaar wel bereid de CF kaart terug te nemen. Over een goede service gesproken. Spijtig genoeg kan ik momenteel geen 8 GB bestellen want die zijn niet voorradig.

Wat Spanjaart schrijft, doet me twijfelen of ik het kaartje wel zou terugsturen. Indien ik in Antwerpen een Nikon D200 bezitter kan strikken, lijkt mijn probleem aanvaardbaar te worden. Toch durf ik hopen op een firmware oplossing van Canon.

Bedankt voor de reacties, Hugo
                Last edited by hugoke; 24 januari 2008, 15:01.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hugoke Bekijk bericht
                  Met Windows formatteren levert juist hetzelfde op: een capaciteit van 8 GB.
                  Dat komt omdat de 5D een partitie van 8GB heeft aangemaakt.
                  Die partitie moet je eerst wissen in Disk Manager (Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc) en dan een nieuwe partitie aanmaken met de maximale capaciteit (16GB dus).

Let wel! Zelfs als de camera de volle 16GB herkent kan het zijn dat het compleet misloopt als je het gedeelte boven de 8GB gaat gebruiken.
                  Het is best mogelijk dat de 5D slechts 8GB kan adresseren en daarom uit voorzorg de kaart formatteert als 8GB.
                  Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

Comment

Weerom bedankt voor de bijkomende informatie.
                    De ervaringen van Spanjaart lijken aan te tonen dat er geen gevaar bestaat voor gegevensverlies, na formatteren in een Nikon D200.
                    Misschien wordt hier een andere formatteringstechniek gebruikt?

Vriendelijke groet, Hugo

Comment

Hier staat nog een draadje over dit probleem.
                      Het zal dus inderdaad wel werken. Alleen het formatteren in Windows moet je niet met Disk Manager doen maar met DiskPart.

Comment

Dit lijkt wel een goede optie, alleen het lukt me van geen kanten, noch met de instructies in het draadje, ook niet met die van Microsoft.
                        Ik gebruik een ingebouwde kaartlezer, daar kan het toch niet aan liggen?
                        Mijn harde schijf is geformatteerd als NTFS.
                        Weet iemand raad? Groetjes, Hugo

Comment

op de site van sandisk stond het ook: 8Gig
                          Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hugoke Bekijk bericht
                            Dit lijkt wel een goede optie, alleen het lukt me van geen kanten, noch met de instructies in het draadje, ook niet met die van Microsoft.
                            Ik gebruik een ingebouwde kaartlezer, daar kan het toch niet aan liggen?
                            Probeer de HP USB Disk Storage Format Tool eens.

Comment

Beste Mimo,

Dit was werkelijk een GOUDEN raad. De CF toont terug haar volledige omvang en werkt perfect! Bedankt!

Vriendelijke groet, Hugo
                              Last edited by hugoke; 25 januari 2008, 20:13.

Comment

Working...
                              X