Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag voor SB-800 gebruikers/kenners

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraag voor SB-800 gebruikers/kenners

Hallo iedereen @ BelgiumDigital.be

Ik heb een vraagje voor de Nikon SB-800 flits-gerbruikers onder jullie (en misschien ook anderen indien van toepassing).
    Mijn vraag is de volgende:

Ik heb gemerkt dat op de SB-800, in de flitskop, een wit "bounce"-lipje (juiste benaming?) zit. Nu weet ik dat ik dat kan uittrekken om een soort direct én indirect bounce effect kan krijgen door de flitskop schuin te zetten (direct via het lipje en indirect via het plafond - verbeter mij gerust indien ik fout zit).

Nu, wanneer (lees: in welke situaties) gebruiken jullie een directe flits (flits gericht naar het onderwerp), wanneer de diffusor (dat mat wit opzetstukje) en wanneer dat wit "lipje"?

Ik weet dat het moeilijk is om een precies afgelijnde gebruiksaanwijzing te geven; maar ik zou het heel erg appreciëren, mochten de mensen, die hiermee al ervaring hebben, mij enkele richtlijnen kunnen geven.

Thx
    ~~~~ Bezoek mijn fotoblog op http://www.woutervoet.com ~~~~
    Nikon D7000 | Nikon D80 | Nikkor DX 18-200mm VR II | Sigma 135-400mm | Nikkor 50mm 1.4 | Nikkor 105mm 2.8 Macro | SB-28 | SB-600 | SB-800 | SB-900 | en nog wat strobist stuff...

Re: Vraag voor SB-800 gebruikers/kenners

Bij de SB 800 wordt een boekje geleverd met de benaming "Een verzameling voorbeeldfoto’s SB-800/600.
    Op blz 5 onderaan staat de volgende tekst.
    Opmerkingen betreffende het gebruik van de
    Nikon Diffusion Dome (dit is de wittekap)
    Doorgaans wordt een goed resultaat verkregen
    wanneer de flitskop 60° omhoog gekanteld is.
    Ongeacht de positie van de camera, horizontaal of
    verticaal, wordt ongeveer hetzelfde lichteffect
    verkregen.
    Het gebruik van de ingebouwde groothoekadapter (dit is het doorzichtig plaatje) in combinatie met de Nikon Diffusion Dome levert
    een maximale hoeveelheid verspreid licht op.

Mocht je dit boekje niet hebben dan kunje het altijd downloaden op de Nikon site.
    mvg
    antoine200

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
      Het gebruik van de ingebouwde groothoekadapter (dit is het doorzichtig plaatje) in combinatie met de Nikon Diffusion Dome levert
      een maximale hoeveelheid verspreid licht op.
      Ah juist, dat doorzichtige plaatje was ik ook vergeten te vermelden. In mijn oorspronkelijke post, wanneer ik sprak over het witte "lipje", bedoelde ik eigenlijk het witte stukje dat achter het doorzichtige plaatje zit. Aan de achterkant van dit witte plaatje staat ook een beschrijving van de knopjes op de SB-800 op. Ik heb gezien dat sommige fotografen dit rechtop laten staan bij het flitsen. Vandaar ook mijn vraag.

(Thx, Antoine200, ik ga het eens opzoeken en uitproberen)
      ~~~~ Bezoek mijn fotoblog op http://www.woutervoet.com ~~~~
      Nikon D7000 | Nikon D80 | Nikkor DX 18-200mm VR II | Sigma 135-400mm | Nikkor 50mm 1.4 | Nikkor 105mm 2.8 Macro | SB-28 | SB-600 | SB-800 | SB-900 | en nog wat strobist stuff...

Comment

Antoine, ik denk dat hij het heeft over de bounce-kaart of "stuiterkaart" en niet over de diffusion dome.

Alle uitleg daarover vind je op pagina 101 van de handleiding.
        Flits recht omhoog, om te bouncen tegen het plafond, groothoekadapter (doorschijnend plastiek dat voor de flash komt) en bounce-kaart uit, en dan heeft deze kaart de bedoeling een deel van het licht naar voor te sturen om de ogen van het onderwerp op te lichten. Ik gebruik ze ook wel eens onder een hoek van 60° op iets verdere afstand, en dan werkt het ook prima.
        Het is dus alleszins de bedoeling de flash naar boven te richten en niet rechtstreeks te flitsen.
        De diffusiondome (het plastieken ding dat je op de SB800 kan zetten), geeft m.i. op kortere afstand het beste effect, met de flash onder 45° à 60° omhoog.
        Nu ja... da's persoonlijk. Uitproberen zou ik zeggen.
        Last edited by FestinaLente; 11 januari 2008, 23:56.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dr_MiMiC Bekijk bericht
          Hallo iedereen @ BelgiumDigital.be

Nu, wanneer (lees: in welke situaties) gebruiken jullie een directe flits (flits gericht naar het onderwerp), wanneer de diffusor (dat mat wit opzetstukje) en wanneer dat wit "lipje"?
          bij mij staat de diffusor er eigenlijk praktisch altijd op; ik richt de flash in het algemeen in een hoek van 60° naar het plafond wanneer ik op feestjes of zo fotografeer.

Comment

Nog even aanvullen...

Indirect flitsen dient eigenlijk om schaduwen weg te werken of te verspreiden, en ook om het flitslicht te verzachten.

Wanneer wat gebruiken is heel situationeel. Als je geen achtergrond hebt, kan je net zo goed rechtstreeks flitsen, al dan niet met de diffusiondome op het toestel, die m.i. toch enkel zijn werk doet op korte afstand. Van al het Nikon materiaal dat ik gekocht heb het voorbije jaar, was ik het aangenaamst verrast door de sb800. Dat ding doet gewoon zijn werk zoals het hoort.

De combinatie groothoekadaptor + diffusiondome, is bedoeld voor close-up opnames met een maximale verspreiding van het licht. (Eigenlijk nog nooit gebruikt.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
              De combinatie groothoekadaptor + diffusiondome, is bedoeld voor close-up opnames met een maximale verspreiding van het licht. (Eigenlijk nog nooit gebruikt.)
              Hoe weet je dit Ik gebruik het regelmatig met een 10mm lens.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Hoe weet je dit Ik gebruik het regelmatig met een 10mm lens.
                Handleiding pagina 101 - 102 + logisch nadenken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                  Handleiding pagina 101 - 102 + logisch nadenken.
                  Daar lees ik dit:

"Het gebruik van de ingebouwde groothoekadapter in combinatie met de Nikon Diffusion
                  Dome levert een veel beter gediffuseerd licht op (blz. 104)."
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Daar lees ik dit:

"Het gebruik van de ingebouwde groothoekadapter in combinatie met de Nikon Diffusion Dome levert een veel beter gediffuseerd licht op (blz. 104)."
                    Ik ben het met je eens.
                    Vandaar dat ik mijn flitser (ook bij direct licht) zo standaard heb ingesteld.
                    De Diffusion Dome komt zelden van de flitser af.

Het is misschien handig als de juiste begrippen/benamingen gehanteerd wordt:
                    Het witte plaatje = stuiterkaart
                    Het doorzichtigplaatje = ingebouwde groothoekadapter
                    Het witte kapje = Nikon Diffusion (in de fotografie wereld omni-Bounce genoemd)
                    mvgr
                    antoine200
                    Last edited by antoine200; 14 januari 2008, 10:55.

Comment

een ander vraagje betreffende de sb-800
                      er word voorgeschreven om batterijen te gebruiken van 2000amh(heroplaadbare).
                      is er iemand die deze met grotere capaciteit heeft gebruikt?en hoeveel amh?
                      mvg marc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marcva Bekijk bericht
                        een ander vraagje betreffende de sb-800
                        er word voorgeschreven om batterijen te gebruiken van 2000amh(heroplaadbare).
                        is er iemand die deze met grotere capaciteit heeft gebruikt?en hoeveel amh?
                        mvg marc
                        Er staat nergens in de handleiding voorgeschreven dat je maar 2000amh mag gebruiken.
                        Wel staat er hoeveel flitsen met 2000amh mogelijk zijn.
                        Ik gebruik een set van 2300 amh en een van 2700 amh, deze werken perfect in de SB800. Je mag ze alleen niet door elkaar gebruiken. Dus 4 of 5 stuks van 2300 of 4 of 5 stuks van 2700 amh.
                        mvgr
                        antoine200

Comment

bedankt antoine,het is soms een beetje verwarrend en het is dan beter om het eerst eens tevragen voor deze te gebruiken
                          mvg
                          marc

Comment

Working...
                          X