Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Inleiding in Filters?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Inleiding in Filters?

    Een beetje beschaamd moet ik toegeven dat ik nog nooit heb budget willen vrijmaken voor enkele filters . Er was altijd iets anders dat me interessanter leek om aan te kopen. Bovendien hebben lenzen verschillende diameters..

    Al mijn zooms waren wel steeds voorzien van een UV filter ter bescherming.
    EF-s 10-22 77mm : Hoya HMC Super 77mm UV(0)
    EF 17-40 F4 L 77mm : Tiffen 77mm Haze-1
    EF 70-200 F4 L 67mm : Cokin UV 67mm

    De Tiffen filter heb ik me laten verkopen bij Konijn, de andere kwamen bij de lens (2dehands). Zijn deze wat goed? of rommel?

    Nu wil ik toch graag enkele filters voor mijn 10-22 en 17-40, ze hebben gelukkig dezelfde filter diameter. Mijn front-elementen draaien trouwens niet bij focus/zoom. Ik weet helaas weinig/niets over filters en zoek daarom een website om me wat wegwijs te maken in filters (goede merken, type filters, namen, technische info, voorbeelden, ...).

    Ik denk te weten dat een Polarizer goed is om meer detail te krijgen in landschappen en de lucht minder helder.
    Een ND (neutrale densiteit) schijnt dan weer goed te zijn om licht tegen te houden voor extreem lange belichtingen.

    Alle tips, links, uitleg is heel erg welkom.
    PS: Heb nog niet echt aan een budget gedacht, maar niet te gek aub

    Bedankt, Michiel
    Canon R | Leica Q
    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
    [/COLOR]

  • #2
    Re: Inleiding in Filters?

    Hello Michiel,

    beste bescherming voor lens is een lenshood, uv fliters zijn rommel,exept misschien op strand.

    polarizer,nd zijn goed te gebruiken.
    in hoogste kwaliteit van B&W Schneider Kreuznach,ik heb voor mijn polarizer 90 Euro betalt in 77mm

    Offtopic: Ik hou van Brugge
    Greets Carsten
    It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
    (Duke Ellington)

    Comment


    • #3
      Re: Inleiding in Filters?

      Pola is nuttig
      ND kan handig zijn als je met groot diafragma of lange sluitertijd wil werken.
      ND-grad om bij landschap uitgebrande luchten te voorkomen.

      Kijk eens bij fotoshop Aalten voor leuke setje grad en nd-grad, soort cokin, maar dan met spleetogen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Inleiding in Filters?

        Zat in juist hetzelfde schuitje, schoof de aankoop ook steeds vooruit. Nu vraag ik mij soms af hoe ik ooit zonder heb gekunnen

        In mijn zak zit er een pola-filter, grijze ND filters in 3 verschillende stop waarden en 2 verschillende stops in graduele ND filters. Is vooral die laatste en mijn pola dat ik gebruik. Die zijn ideaal om bijvoorbeeld je lucht een stop of twee te verminderen zodat lucht en voorgrond beiden perfect belicht zijn. Ook zijn die grads super om onheilspellende luchten nog een tandje bij te geven. Grads zijn wel gemakkelijker te gebruiken in een Cokin-systeem ipv schroef omdat je dan je overgang kunt plaatsen waar je maar wilt. Anders zit de overgang helder glas/grijs altijd in het midden.
        Heb al mijn filters op de grootste lensmaat gekocht en heb voor de kleinere diameters verloopringen bijgekocht zodat de filters er ook op passen.

        Hier vind je al heel wat info op terug: http://dpfwiw.com/filters.htm
        Groetjes, 4ginie

        Photography is a way of life...

        Comment

        Working...
        X