Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

achtergrond belichten (dringend antwoord nodig)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• achtergrond belichten (dringend antwoord nodig)

beste

laatst vroeg ik hoe ik best thuis een studio ineen knutsel.
    Ik heb een canon 350D in mijn bezit met externe flitser 430EX.

Ik heb vandaag wat geëxperimenteerd op de witte muur en flitser laten bouncen.
    Ik heb een mooie witte achtergrond, maar aan de zijkanten zijn deze donkerder dan net achter het onderwerp.
    een oplossing zou dus zijn om de achtergrond te kunnen belichten.
    Met de flitser als slave en interne flitser gaat dit niet met de 430EX tenzij hij aangestuurd wordt met andere externe zoals 580EX.
    heb hierover wat opzoekingen gedaan...

Ik had gedacht om op de achtergrond lampen te zetten zodat ik achtergrond extra kan belichten.
    Zouden bouwlampen hiervoor werken?
    het licht zal gelig zijn, maar kan ik dit niet oplossen door witbalans handmatig in te stellen.
    en gaat dit lukken in combinatie met externe flitser?

Ik wil er niet veel geld aan uitgeven omdat ik eerst wat wil experimenteren daarmee.

Graag snel reactie omdat ik binnen twee dagen de shoot moet doen en ik moet mijn gerief nog kopen.

alvast bedankt voor de reactie

dolphin

Re: achtergrond belichten (dringend antwoord nodig)

Je zal zeker witbalansproblemen krijgen met twee verschillende (kleurtemperatuur) lichtbronnen. Ik heb hier even zitten kijken bij een site van WizWow (Flickr). Deze geeft flitstips met bvb. één flits. Bekijk eens het getekende diagram, alles gebeurt met één flits die in verschillende Fillcards wordt weerkaatst. Je zou de paraplu bvb. kunnen vervangen door een wit bord piepschuim waar je tegen flitst (flits op je toestel 180 graden kantelen) iemand houdt stuk piep vast die pal achter je staat onder een hoek. Dan links en rechts ook een stuk piepschuim dat reflecteert op model. Eventueel onder ook of op een witte tafel. ( Je muur zal wel niet wit zijn maar het model wordt mooi belicht)

Je zou natuurlijk wel met een breedhoeklens moeten werken ipv een tele zoals hij doet.

Je verliest niet veel meer dan de prijs van wat piepschuim
    Last edited by kristofpattyn; 7 januari 2008, 08:53.
    Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Drie opties:

1) Ja, bouwlampen kosten quasi niets en geven veel continu licht. Laat je flits gewoon achterwege en gebruik een opname met een expodisk (sorry ook duur) of een grijskaart, à la limite een wit blad om achteraf in je RAW ontwikkeling de kleuren temperatuur bij te stellen. Gemengd licht is wel een moeilijke zaak om goed te krijgen.

2) Bouwlampen om de achtergrond stevig te overbelichten, en je flits op je onderwerp dat wel wat van de achtergrond weg staat. De overbelichte achtergrond haal je daarna eenvoudig met photoshop weg...

3) Je neemt zo'n helgroene of helblauwe achtergrond die niet in de kleuren van de kleding voorkomt, en je haalt die achteraf met photoshop weg.
      Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Ik gebruik drie bouwlampen van 500 watt met drie dimers die rond een witte tent opgesteld staan, verder drie kleinere van 150 watt als bijverlichting.
        Met de grijskaart is het dan prima af te regelen, en geen verwarming meer nodig.

D80-D300 -17-55-2.8/ micro 105-2.8/SB800

Comment

Je moet de dingen gebruiken waarvoor ze dienen.
          Bouwlampen vs studiolampen (flitsers): de namen zeggen het zelf

bouwlampen hebben een gans ander spectrum dan studioverlichting en flitslicht.
          de twee mengen geeft nooit een goed resultaat.
          Tip: huur studioverlichting (als je vzw lid was kon je de BD flitsset lenen) je zal nooit nog andere studiofoto's maken

Iedereen ziet die mooie witte achtergornden hier oop BD en wil dit ook doen. Bedenk wel dat voor sommige foto's 2 studioflitsers van min 300w/s nodig waren om de achtergrond egaal wit te krijgen.

Een witte achtergrond is geen sinecure als je dit goed wil doen (kans op overstraling, witte delen tegenover witte achtergrond moeten nog te onderscheiden zijn, enz.).
          De achtergrond dient over de volledige grote van het model 1.5 a 2 stops te worden overbelicht om egaal wit te zijn (ander kan je nog oneffenheden zien);
          Last edited by zunoel; 9 januari 2008, 08:34.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

iemand ervaring met die hilite van lastolite?
            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Working...
            X