Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens voor fotografie in feestzaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens voor fotografie in feestzaal

    hallo,

    Ik moet binnenkort foto's trekken in een feestzaal.
    Momenteel heb ik enkel mijn kitlens 18-55mm op mijn canon 350D body.
    Ik vroeg me af welke lens ik me het beste bijkoop voor in een feestzaal te trekken.
    Qua lichtsterkte (ik dacht f2.8) en hoeveel mm enzo.
    Ik zou me wel willen houden aan een groothoek lens omdat ik dit nog steeds het mooiste vindt.
    Wat raden jullie mij aan rekening houdend met de prijs en zo.
    Het moet niet per se een canon lens zijn, het mag een sigma of tamron zijn ook.

    Alvast bedankt voor de reacties

    grtz,

    dolphin

  • #2
    Re: lens voor fotografie in feestzaal

    ten eerste, wat wil je er max aan uitgeven?
    en wat voor foto's zal je vooral willen trekken, portretten of overzichten?


    heb je veel geld: canon ef 16-35 f2.8 II
    wil je eerder een goede prijs-kwaliteit verhouding: Tamron 17-50 f2.8


    als je ook de mensen zelf wil trekken in de feestzaal (ik veronderstel dat het daar heel donker is) zal je zelfs met een lichtsterke lens niet genoeg hebben, en ook genoodzaakt zijn om een externe flitser zoals de 430ex te kopen. Foto's zoals deze kan je bvb niet zonder externe flits nemen... Maar het hangt ook wel wat af van de hoeveelheid beschikbaar licht.
    Last edited by Matthias; 3 januari 2008, 17:29.
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: lens voor fotografie in feestzaal

      beste

      Ik ben vergeten te vermelden dat ik vorige week een externe flitser heb aangekocht.
      idd een 430ex, waar ik nu al een week heb mee geëxperimenteerd.
      Sorry voor het te vergeten te vermelden.

      Maar door hiermee thuis wat te oefenen met mijn kitlens, kwam ik tot de constatie dat het soms moeilijk is scherp te stellen als het donker is.
      Is dit ook makkelijker met een lichtsterkere lens?

      Ik zou dan met de keuzes die je mij geeft gaan voor de tamron 17-50 f2.8 aangezien ik niet echt veel geld kan missen hiervoor (zit nog met verbouwingen thuis en dergelijke)
      Maar ik dacht dat deze toch ook makkelijk nog 350 euro kost niet?

      Alvast bedankt voor uw reactie

      dolphin

      Comment


      • #4
        Re: lens voor fotografie in feestzaal

        Oorspronkelijk geplaatst door dolfijntje290683 Bekijk bericht
        beste

        Ik ben vergeten te vermelden dat ik vorige week een externe flitser heb aangekocht.
        idd een 430ex, waar ik nu al een week heb mee geëxperimenteerd.
        Sorry voor het te vergeten te vermelden.

        Maar door hiermee thuis wat te oefenen met mijn kitlens, kwam ik tot de constatie dat het soms moeilijk is scherp te stellen als het donker is.
        Is dit ook makkelijker met een lichtsterkere lens?

        Ik zou dan met de keuzes die je mij geeft gaan voor de tamron 17-50 f2.8 aangezien ik niet echt veel geld kan missen hiervoor (zit nog met verbouwingen thuis en dergelijke)
        Maar ik dacht dat deze toch ook makkelijk nog 350 euro kost niet?

        Alvast bedankt voor uw reactie

        dolphin
        Het scherpstellen zal normaal gezien makkelijker gaan met een lichtsterkere lens ja. Dan krijg je meer licht binnen, en hoe meer licht, hoe sneller en accurater de scherpstelling (dit wordt ook wel beperkt door de AF snelheid van je lens)
        je moet er wel rekening mee houden dat je bij gebruik van externe flits, het AF hulplicht (dat rode lampje onderaan de 430ex) de tijd moet geven om te branden, en daar zal de camera zich dan ook op scherpstellen. Scherpstellen met externe flits in den donkere zal dus sowieso trager zijn dan scherpstellen bij veel licht.
        De tamron is een mooie lens voor zijn geld (kost iets meer dan 350 euro)
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: lens voor fotografie in feestzaal

          bedankt voor je reactie.

          Ik denk dat ik op mijn gemak ga sparen voor de tamron lens.
          natuurlijk het feest vindt al plaats op 26 januari.
          Met mijn kitlens 18-55 f4.5 - 5.6 en canon 430ex flitser zal ik waarschijnlijk ook wel wat goeie foto's kunnen nemen en mij redden hé.

          mvg

          dolphin

          Comment


          • #6
            Re: lens voor fotografie in feestzaal

            Oorspronkelijk geplaatst door dolfijntje290683 Bekijk bericht
            bedankt voor je reactie.

            Ik denk dat ik op mijn gemak ga sparen voor de tamron lens.
            natuurlijk het feest vindt al plaats op 26 januari.
            Met mijn kitlens 18-55 f4.5 - 5.6 en canon 430ex flitser zal ik waarschijnlijk ook wel wat goeie foto's kunnen nemen en mij redden hé.

            mvg

            dolphin
            dat zal zeker al lukken...

            nog een tip voor binnenfotograferen met flits:
            Zet je camera op M (volledig manueel) en stel je sluitertijd in van 1/30 tot 1-80 ongeveer afhankelijk van de hoeveelheid dat je onderwerpen bewegen. Je diafragma laat je maar altijd volledig openstaan (kleinst mogelijke getal) en op die manier zal de flits automatisch voor het nodige licht zorgen, zodat elke foto goed belicht is. Aarzel ook niet om af en toe de iso tot zelf 800 op te drijven als je kan leven met een beetje ruis.

            dit werkt wel enkel als het echt donker is, want vanaf je meer licht hebt, dan is er TE veel licht om bij die sluitertijden en diafragma een goed belichte foto te krijgen. als je dus in dat geval veel te overbelichte foto's krijgt kan je ofwel je iso omlaag halen,je sluitertijd korter maken, of je diafragma meer toeknijpen

            vooral veel proberen
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: lens voor fotografie in feestzaal

              hey matthias

              bedankt voor de goede tip.

              grtz,

              dolphin

              Comment

              Working...
              X