Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Ik denk erover om de Raynox DCR-2020 Pro (2,2x tele converter voor mijn lumix dmc-fz50 te kopen. Iemand ervaring met deze lens? dit is met eerste lens dus als ik domme dingen vraag komt het daardoor.
alvast bedankt
deze FZ50 heeft een telebereik van 420mm (35mm) dus met een 2.2 teleconverter ga je 924 willen halen. Deze zal je dan heel stil moeten houden om geen bewegingsonscherpte te hebben. een sluitertijd van 1/1000 is dan gewenst. Als dit geen probleem is, dan kan ik dit aanraden. Want een collega heeft ervaring met dergelijke voorzetlenzen op een canon zonder noemenswaardig geklaag over onbruikbaar.
ik ben sinds een paar weken in het bezit van deze combinatie. Tijdsgebrek en het grijze weer hebben er voor gezorgd dat ik nog niet veel heb kunnen testen,maar wat ik al heb gezien valt best mee. Zomen naar een object ver weg is bijna onmogelijk vanuit de losse hand, statief en draadontspanner zijn dan bijna een must, bij minder licht in elk geval. Wil je de lens gebruiken om bijvoorbeeld een vogel vanop een 5-tal meter te fotograferen, dan lukt dat redelijk zonder statief.
De lensis ook redelijk handelbaar, kwestie van gewicht. Het enige wat ik jammer vind is dat je steeds de volle zoom moet gebruiken, want anders krijg je donkere hoeken. Misschien moet ik een instelling veranderen.
Daar worden verschillende teleconverters voor de FZ30/FZ50 onder de loup genomen.
Op basis van andere getuigenissen (bron forum dpreview) zou de beeldkwaliteit van de raynox het niet halen van de teleconverters beschreven op bovengenoemende site. De raynox is wel de enige die 2,2 x tele heeft, de andere zijn1.7x of 1.5.
Ikzelf heb eerst de olympus B300 (tcon17) en later de nikon E-17ED gebruikt op mijn FZ50.
De E-17ed is zonder meer de beste converter , maar is heel duur (nieuw bijna de kostprijs van de FZ50 )
De tcon17 is de meest gebruikte teleconverter voor de FZ50. De beeldkwaliteit is vrij goed en de lens is betaalbaar ... zo rond de prijs van de raynox, denk ik
ik zou voor de tcon-17 ga ipv voor de raynox.
Last edited by madebra; 3 januari 2008, 21:20.
Reden: typos
Daar worden verschillende teleconverters voor de FZ30/FZ50 onder de loup genomen.
Op basis van andere getuigenissen (bron forum dpreview) zou de beeldkwaliteit van de raynox het niet halen van de teleconverters beschreven op bovengenoemende site. De raynox is wel de enige die 2,2 x tele heeft, de andere zijn1.7x of 1.5.
Ikzelf heb eerst de olympus B300 (tcon17) en later de nikon E-17ED gebruikt op mijn FZ50.
De E-17ed is zonder meer de beste converter , maar is heel duur (nieuw bijna de kostprijs van de FZ50 )
De tcon17 is de meest gebruikte teleconverter voor de FZ50. De beeldkwaliteit is vrij goed en de lens is betaalbaar ... zo rond de prijs van de raynox, denk ik
ik zou voor de tcon-17 ga ipv voor de raynox.
Ik vind het dus een nadeel van die andere converters dat ze maar 1,7 x zijn, en ik fotografeer graag dieren, dus wat meer telebereik is welkom.
ja, ik had ook wel door dat je voor vogels inderdaad nooit genoeg tele heb
maar 12 x optische zoom is ook wat weining voor vogels. Nou bij die voorbeelden ziet het er heel goed uit, alle 2 de converters. Alleen mis ik wat scherpte maar dat komt denk ik door dat ze verkleind zijn ofzo. Maar nu weet ik nog niet welke ik moet kiezen,
Oorspronkelijk geplaatst door wildlifephotoBekijk bericht
ja, ik had ook wel door dat je voor vogels inderdaad nooit genoeg tele heb
maar 12 x optische zoom is ook wat weining voor vogels. Nou bij die voorbeelden ziet het er heel goed uit, alle 2 de converters. Alleen mis ik wat scherpte maar dat komt denk ik door dat ze verkleind zijn ofzo. Maar nu weet ik nog niet welke ik moet kiezen,
Nog een linkje : deze persoon heeft de tcon(b300) en de raynox naast elkaar gezet
Ik kan me volledig vinden in zijn conclusie
Comment