Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ringflits of gewone?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ringflits of gewone?

Ik zou voor gebruik met mijn d300 een flits willen aankopen.
    Ik vraag me echter af of ik voor een ringflits ga of een gewone flits.

Ik zou hem ook bij macro willen gebruiken, maar evengoed bij portretten enz.

Gr

Re: ringflits of gewone?

De R1C1 van Nikon is dé top voor macro. Maar wel enkel macro...
    Nikon, Apple & Epson

Comment

Voor portretten bestaat er een speciale ringflitser, maar die is volgens mij niet geschikt voor macro.

Een macro-ringflitser heeft niet zo'n grote lichtsterkte als een gewone flitser, dat moet ook niet, want je zit daarmee veel dichter bij het onderwerp. Maar daardoor is zo'n ringflitser ook niet geschikt voor de gewone flitsfoto's.

Je kan bij macro's redelijke resultaten krijgen met een gewone externe flitser + omnibounce. Maar dan werk je best niet met een korte macro omdat je dan schaduw krijgt van de lens.

De mooiste macrofoto's van beestjes zijn gewoonlijk wel zonder flits gemaakt.
      Ik heb zelf ooit een Sigma ringflitser gekocht, maar omdat ik die toch nooit gebruikte voor macro's van beestjes heb ik die weer verkocht.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Waar ligt voor jou de nadruk? Heel veel macro en af en toe een portret? Dan is de keuze simpel. Maar als je vaker wat licht kunt gebruiken voor portretten en "ruimtelijkere" fotografie dan zou ik je de "gewone" flits aanraden. Ik zelf heb de SB800 en die zet ik ook in voor macro.

Ed
        ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          De mooiste macrofoto's van beestjes zijn gewoonlijk wel zonder flits gemaakt.

Bart,leg dat maar eens diep gegrond uit hoe jij beter/mooier macro's maakt zonder R1C1 in 'alle omstandigheden'.
          Wel een kwestie of noodzaak om je 'flitswerk' grondig te beheersen.
          Met veel licht is ambiant natuurlijk erg mooi en meest natuurlijke... maar kwalitatief beter of mooier.......

mvg,

Roland
          Last edited by Roland Cuypers; 31 december 2007, 11:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MoonDust Bekijk bericht
            Ik zou voor gebruik met mijn d300 een flits willen aankopen.
            Ik vraag me echter af of ik voor een ringflits ga of een gewone flits.

Ik zou hem ook bij macro willen gebruiken, maar evengoed bij portretten enz.

Gr
            Wanneer je macro opnamen van dingen maakt, dus binnen kun je evengoed met lampen werken (tegenwoordig ook met LED lampjes). Buiten van beestjes of bloemen krijg je vaak de mooiste belichting zonder flits. Ik gebruik bij zonlicht dan vaak een reflectieschermpje om donkere partijen minder hard te maken, ook als ik in een enkel geval flitslicht nodig heb.
            Wanneer je moet kiezen tussen een gewone flitser (SB 800) en een macroflitser dan kun je ook omdat u portretten wil maken beter een gewone flitser nemen.

Comment

Ik heb naast de SB800 de R1C1 kit tot volle tevredenheid.
              Een betere uitleg m.b.t. de R1C1 kit dan hieronder gegeven wordt kan ik zelf niet geven.

mvgr
              antoine200

Comment

Working...
              X