Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke monopod?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke monopod?

Ik zoek een aardige monopod voor mijn 70-200 2.8L en 30D (met grip), voor bij sport wedstrijden lijkt het me toch wel zo handig. ben van plan vandaag naar een fotozaak te gaan maar heb geen idee waar ik naar moet kijken. Quick release nodig? Hoeveel gewicht moet hij minimaal kunnen dragen?

Ik wil max. zo'n 50-60 euro er aan uitgeven. Maar het moet natuurlijk geen flut kwaliteit zijn waar ik mijn camera gear of vertrouw...

Cheers!
    Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
    Visit my Flickr

Re: Welke monopod?

Manfrotto 680B ben ik erg tevreden van, lekker compact en stevig.
    Heb er wel een 484RC2 micro balhoofd opzitten.
    Misschien zou je zelfs even naar de 486RC2 kunnen kijken, die is wat sterker.

Ligt wel wat boven de 60€ maar je hebt het voordeel van de snelkoppeling die je op ieder RC2 balhoofd of kop kan klikken en je hebt geen "flut".

Greetz rich
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Ik gebruik een Manfrotto 679B (45 Euro) en een stevig balhoofd 486RC2 (63 Euro). Boven budget dus.

Maar wanneer je deze monopod combineert met een eenvoudige kop voor Monopod Manfrotto 234 (20 Euro) dan zit je ongeveer op budget. Ik heb echter geen ervaring met deze kop.

Groetjes, Wim
      Fujifilm X-H1 met (te) veel lenzen
      Fujifilm X100V

Comment

Bedankt voor jullie opmerking.
        Ik zit zelf te twijfelen tussen een Manfrotto 680B en 681B. Denk dat ik eerder voor de 681B ga, deze is - voor een paar euro meer - zo'n 8cm langer, kan 12kg ipv 10kg hebben en bestaat uit 3 delen ipv 4.

Een ballhead heb ik denk ik momenteel nog niet zo'n behoefte aan dus daar wacht ik nog mee..
        Visit my Flickr

Comment

Ik heb in action shop (in hasselt in mijn geval) een Bilora monopod gekocht. Ik ging ervan uit dat het maar van zwakke kwaliteit zou zijn maar uiteindelijk ben ik er toch erg blij mee, er zit een balhoofd bij en dit kon zonder problemen mijn nikon D50 met 180mm macro en sb-600 dragen.

En dit podje (is dit een woord ) kostte me net 60 euro.
          Misschien het overwegen wel waard.

Groetjes

Joris

Comment

Bij een monopod kan je volstaan met een eenvoudige "234RC" ipv een ballhead. Je moet immers de camera slechts kunnen verdraaien over 90 graden voor rechtopstaande beelden :

Discover the best camera and video camera tripods, monopods and photography accessories from Manfrotto US. Fast delivery, order today!
            BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

Comment

Bedankt Jokke,
              Maar mijn 70-200 2.8 heeft een statiefgordel, dus kan mijn camera daarmee verticaal draaien. Ik zou enkel nog eens kunnen kijken naar een quick release plaatje om eventueel de camera snel van de monopod af te halen, zonder 'm er af te hoeven draaien.
              Visit my Flickr

Comment

Misplaats het voordeel van voorover en achterover kantelen op een monopod ook niet.

LINK

Hier zie je meteen het voordeel van een uitrusting die hoger is dan "ooghoogte".

Er zijn meer mogelijkheden dan recht onder je camera / lens ( ook als je "vooruit" schiet )

Edit: Als je met je statiefgondel kan verticaal draaien dan kan je de "234RC" aanbeveling van Jokke gebruiken voor het voorover en achterover kantelen.

Greetz rich
                Last edited by DrJeckyll; 16 november 2007, 01:26. Reden: Schoot me wat te binnen. zie edit.
                D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Ik gebruik al een tijdje de Manfrotto 681B (€52) met de 234RC (€36). Voor mij de perfecte combinatie. Stevig, snel in te stellen, hoog genoeg (ben een 1m86), quick release en kan van landschap naar portrait kantelen. Voor de zelden keren dat ik enkel de camera horizontaal en vertikaal wil kantelen, schroef ik gewoon het quick release plaatje hoeks op de body...

Gemonteerd op de statiefgondel, kan je de gondel gebruiken om van portrait naar landschap of omgekeerd te gaan, en de statiefkop om vertikaal te laten kantelen. Hoewel ik gewoon de monopod naar voor en naar achter kantel (sneller en veel stabieler).
                  Nikon D80 / Sony DSC-H5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven_V Bekijk bericht
                    Ik gebruik al een tijdje de Manfrotto 681B (€52) met de 234RC (€36). Voor mij de perfecte combinatie. Stevig, snel in te stellen, hoog genoeg (ben een 1m86), quick release en kan van landschap naar portrait kantelen. Voor de zelden keren dat ik enkel de camera horizontaal en vertikaal wil kantelen, schroef ik gewoon het quick release plaatje hoeks op de body...

Gemonteerd op de statiefgondel, kan je de gondel gebruiken om van portrait naar landschap of omgekeerd te gaan, en de statiefkop om vertikaal te laten kantelen. Hoewel ik gewoon de monopod naar voor en naar achter kantel (sneller en veel stabieler).
                    Die 234RC lijkt dan iid wel eens interessant om naar te kijken, bedankt voor de tip!
                    Uiteindelijk moet een zo'n koppeling er sowieso opkomen, maar op het moment heb ik het nog niet zo dringend nodig.
                    Visit my Flickr

Comment

Ik heb in het begin ook zonder kop op de monopod gewerkt, maar altijd dat op- en afschroeven voor portraitstand werd er op de duur te veel aan...
                      Nikon D80 / Sony DSC-H5

Comment

Working...
                      X