Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

draadloos flitsen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: draadloos flitsen

Slave unit gaat af op voorflitsen maar die voorflits kan je afzetten in je menu.
    Ik toch alleszins op m'n 30D
    Canon EOS 30D | 18-55mm (kit) | 50mm 1.8 II | EF 70-200mm f/4L USM | Speedlite 430ex | Manfrotto 055XB Tripod
    Meer op: www.xindi.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk bericht
      Slave unit gaat af op voorflitsen maar die voorflits kan je afzetten in je menu.
      Ik toch alleszins op m'n 30D
      Maar als je de voorflitsen afzet, gaat de slave-unit dus niet meer, mits deze de slave-unit aansturen.

Waarom ik eigenlijk een draadloos systeem wel zie zitten, is dat wanneer men kabels gaat gebruiken (die trouwens duurder zijn dan de blokjes), men meestal nog beperkt is in de keuzes van flashes en ook in ruimte en opstelling. Als een goedkope, maar toch goedwerkende flash, zoals de Metz 36, die geen Nikon-vatting heeft, en manueel, weliswaar beperkt, in te stellen is, kan aangestuurd worden met een flashblokje, en je kan deze gebruiken als achtergrondflash of om ergens bij te lichten, heb je een totaal pakket dat vrij goedkoop is.

Met de D80 heb je twee mogelijkheden om een externe flash draadloos aan te sturen : ofwel laat je de interne flash meeflitsen (wat ik meestal gebruik, kan ook -3 stops TTL, of op stand M op minimum (1/128), waardoor het effect beperkt is) of je kan hem enkel laten voorflitsen. Maar m.i. heb je in de twee gevallen voorflitsen, die de SB800 aansturen. Ik vind er natuurlijk weer niets over terug in de handleiding .

Nu enkel nog weten of het blokje simultaan geactiveerd wordt met de SB800, en in welke stand...

@Fotofolio : Thx bij voorbaat, ik hoor(lees) het wel .

Comment

Je moet een verschil maken tussen wireless flitsen met bvb een SB800 of met triggers (blokjes).

Bij wireless flitsen gaat de flits van uw toestel (of een andere SB800) via de voorflitsen informatie doorgeven ivb met ttl belichting ed aan de andere flitsers.
        bij de hoofdflits worden de andere getriggerd en gaan ze mee af. (dus twee stappen 1 info via voorflits en 2 triggersignaal (hoofdflits)).

Triggers (blokjes) reageren enkle op een flits om te triggeren.
        Ze gaan dus al afgaan bij de voorflits (nog voor de sluiter open is) en niet wachten op de hoofdflits.

Als je met triggers werkt moet je de voorflits uitschakelen.
        dus je flits op manueel zetten en een lage flitsintensiteit.

Metz heeft een speciaal blokje, de SCA 3083 digital Slave Adapter.
        Deze werken wel enkel met de nieuwere metz flitsers maar dit blokje kun je ook instellen dat hij de voorflitsen moet negeren.
        Last edited by zunoel; 9 november 2007, 12:24.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
          Je moet een verschil maken tussen wireless flitsen met bvb een SB800 of met triggers (blokjes).

Bij wireless flitsen gaat de flits van uw toestel (of een andere SB800) via de voorflitsen informatie doorgeven ivb met ttl belichting ed aan de andere flitsers.
          bij de hoofdflits worden de andere getriggerd en gaan ze mee af. (dus twee stappen 1 info via voorflits en 2 triggersignaal (hoofdflits)).

Triggers (blokjes) reageren enkle op een flits om te triggeren.
          Ze gaan dus al afgaan bij de voorflits (nog voor de sluiter open is) en niet wachten op de hoofdflits.

Als je met triggers werkt moet je de voorflits uitschakelen.
          dus je flits op manueel zetten en een lage flitsintensiteit.

Metz heeft een speciaal blokje, de SCA 3083 digital Slave Adapter.
          Deze werken wel enkel met de nieuwere metz flitsers maar dit blokje kun je ook instellen dat hij de voorflitsen moet negeren.
          Of FEL gebruiken, dan gaat de voorflits af samen met de flits op blokje, even wachten en de foto nemen. De camera doet dan geen voorflits meer, aangzien reeds gemeten. Heb het wel zelf nog niet kunnen testen, mijn flits is in bestelling

PS: volgens mij kun je op een canon de voorflits van de inbouwflits niet afleggen
          Last edited by Fotoshooter; 9 november 2007, 14:26.

Comment

Heb juist mijn blokje aangekregen...werkt zelfs op mijn 155a speedlite

JanMetDePet
            Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
              Heb juist mijn blokje aangekregen...werkt zelfs op mijn 155a speedlite

JanMetDePet
              Ben benieuwd naar jou foto's

Comment

Ik maak gebruik van de Cactus V2 Trigger. Daarmee stuur ik een 430EX, SB25 en SB28 aan. Ben er goed over te spreken, zeker gezien de prijs. Ik merk wel dat een wat groter bereik prettig zou zijn.
                http://www.digi-shape.nl/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pterps Bekijk bericht
                  Ik maak gebruik van de Cactus V2 Trigger. Daarmee stuur ik een 430EX, SB25 en SB28 aan. Ben er goed over te spreken, zeker gezien de prijs. Ik merk wel dat een wat groter bereik prettig zou zijn.
                  welk bereik heb je dan wel nodig? een gemodifieerde zender (antenneke erop) gaat zeker 50m ver...
                  de mijne heb ik tot 80m getest..
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    welk bereik heb je dan wel nodig? een gemodifieerde zender (antenneke erop) gaat zeker 50m ver...
                    de mijne heb ik tot 80m getest..
                    Dat zou ik ook graag willen, maar ik ben niet handig genoeg met electronica. Ik las dat je dan moet solderen enz. Maar dat zou zeker ideaal zijn.

Comment

Ik kan effe niet volgen...tot 80 meter flitsen
                      Ik ben nieuw in het flitsen ... zou het apprecieren als je me wat meer uitleg hierover geeft.

Thanks,
                      JanMetDeFlitsPet
                      Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
                        Ik kan effe niet volgen...tot 80 meter flitsen
                        Ik ben nieuw in het flitsen ... zou het apprecieren als je me wat meer uitleg hierover geeft.

Thanks,
                        JanMetDeFlitsPet
                        Met een draadloze ontsteker kan je de flitser los van de camera bedienen. Ik fotografeer voornamelijk auto's, ik zet 2 of 3 flitsers om een auto en met behulp van de draadloze ontsteker laat ik ze afgaan op het moment dat ik de ontspan knop indruk.

Momenteel heb ik een bereik van maximaal 10 meter tussen mij en de flitsers, deze afstand zou ik willen vergroten. Met behulp van een antenne kan je de afstand dus verlengen tot een meter of 80.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pterps Bekijk bericht
                          Dat zou ik ook graag willen, maar ik ben niet handig genoeg met electronica. Ik las dat je dan moet solderen enz. Maar dat zou zeker ideaal zijn.

1 gaatje boren (da's 't moeilijkste)
                          1 draadje solderen... ( en d'r is een heel duidelijke makkelijke plaats...)
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Hey,

Ik werk met een Sony DSC-H2 en heb de bijhorende groothoeklens aangekocht. Nu heb ik het volgende bij het nemen van een foto is er een schaduw te zien, onderaan de foto, van de lens bij gebruik van de flits.
                            Ik dacht dit op te lossen door een 2de flits te gebruiken met een slave-sensor(blokje) eronder.De flits is een oud model(METZ 30BCT4) van een analoog reflextoestel. De sensor van Hama.
                            Nu heb ik al wat testen gedaan en wat blijkt: als beide flitsen samen afgaan is het net of ik de foto heb genomen zonder flits! Het lijkt erop dat beide flitsen elkaar opheffen.
                            Heeft iemand daar een verklaring voor, of kan iemand me raad geven hierover?

Groetjes,
                            kris
                            Nikon D3100 + Nikon 18-55mm VR f3.5-5.6G DX AF-S + Nikon 55-300mm VR f4,5-5,6G ED AF-S DX + SB-700

Comment

Met de SB-800 kun je draadloos heel veel flitsers aansturen. (ook afhankelijk van de camera) Het makkelijkst is dat deze allen i-TTL zijn. Een SB-25 is dat niet.
                              Kijk anders ook eens naar de mogelijkheden van de SU-800.

Google eens: "Waarom werkt m’n SB-24 niet op de D-70 of D200?" en laat de aanhaling tekens staan.
                              Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kris Annaert Bekijk bericht
                                Hey,

Ik werk met een Sony DSC-H2 en heb de bijhorende groothoeklens aangekocht. Nu heb ik het volgende bij het nemen van een foto is er een schaduw te zien, onderaan de foto, van de lens bij gebruik van de flits.
                                Ik dacht dit op te lossen door een 2de flits te gebruiken met een slave-sensor(blokje) eronder.De flits is een oud model(METZ 30BCT4) van een analoog reflextoestel. De sensor van Hama.
                                Nu heb ik al wat testen gedaan en wat blijkt: als beide flitsen samen afgaan is het net of ik de foto heb genomen zonder flits! Het lijkt erop dat beide flitsen elkaar opheffen.
                                Heeft iemand daar een verklaring voor, of kan iemand me raad geven hierover?

Groetjes,
                                kris
                                Schaduw komt door de zonnekap, of breedhoek te breed. De reden waarom er geen flits te zien is op je foto's is dat de flits afgaat bij het zien van de preflash, die nodig is om een meting uit te voeren. De oplossing is manueel flitsen indien je fototoestel dit toelaat.

Comment

Working...
                                X