Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Circulaire polarisatiefilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Circulaire polarisatiefilter

Ik ga me volgende week een Canon EOS 40D aanschaffen met de lens EF-S 17-55 mm IS USM. Ik ben nog op zoek naar een goede circulaire polarisatiefilter. Ik heb al heel wat discussies gelezen maar kom nogal wat tegenstrijdige meningen tegen.
    Is het nu best een slim filter te kiezen of juist niet?
    En wat zijn de topmerken B+W, Hoya, ...?
    Kasemann of niet? MRC of niet?

Re: Circulaire polarisatiefilter

ALs je ziet wat voor resultaten ik al haal met een Hoya MRC POL (geen Pro1) dan vraag ik mij echt af wat de meerwaarde van de nog duurdere filters zal zijn behalve dan de slimline versies.
    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

voor zover ik het begrepen heb, is de ligt enige meerwaarde van de slim filters tov 'gewone' filters erin dat ze vignettering kunnen voorkomen bij groothoek. En je kan eenvoudig checken in de foto-winkel of dit het geval is vanaf een 17mm (+1.6 cropfactor) lens... test ze eenvoudigweg door een gewone filter er eens op te zetten en kijk of je vignettering hebt. Indien niet, kan je je gerust de meerprijs van een slim filter vermijden en een gewone kopen, denk ik.

Ik weet niet of je een zonnekap bestelt bij je 17-55mm (ze leveren ze er niet standaard bij) maar 't is misschien toch ook de moeite van eens te checken of die er ook nog op past met filter erop geschroefd.

PS: ter info, ik heb een gewone (niet-slim) B+W UV filter op een 17-55mm en geen vignettering. Dus normaal zou het moeten werken met een gewone...
      equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

Wat ik mij afvraag is of die duurdere pola's minder lichtverlies hebben dan de "doordeweekse" ? mogelijk wegens een betere optische kwaliteit ?
        Weet er iemand hier iets over ?
        TIA

Comment

zit beetje met dezelfde twijfels en vragen in mijn hoofd. Heb de kans om een
          2ehands circular polar filter Marumi te kopen, en dat voor de helft van de prijs
          een nieuwe van Tiffen.......Vind niks terug over de kwaliteit van die Marumi.....heeft iemand daar wel een idee over?
          Sony RX10 Mark IV
          nog een fijne dag verder!
          Guido

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
            zit beetje met dezelfde twijfels en vragen in mijn hoofd. Heb de kans om een
            2ehands circular polar filter Marumi te kopen, en dat voor de helft van de prijs
            een nieuwe van Tiffen.......Vind niks terug over de kwaliteit van die Marumi.....heeft iemand daar wel een idee over?
            Vind je niets terug ?? google overstelpt je met info
            Network Solutions - Original domain name registration and reservation services with variety of internet-related business offerings. Quick, dependable and reliable.

Vandaag was ik in de plaatselijke fotowinkel voor een circulair polarisatiefiler van 67mm. Naast een B + W filter van 79,90 euro had de winkelier ook een Marumi filter. Deze kostte 49,90 Ik had nog nooit van dit merk gehoord. Na even 'googlen' zie ik dat ook FotoSG deze filters verkoopt. Heeft iemand ervaring met deze

HTH

Comment

bedankt! blijkbaar heb je een andere 'google' dan ik. Kreeg gisteren enkel wat chinees (of is het koreaans? ) te zien en te lezen....en ik had inderdaad de 'zoekfunctie' van Bd niet gebruikt.........

alhoewel ik nu nog steeds niet weet of die nu te vertrouwen zijn he
              Sony RX10 Mark IV
              Guido

Comment

Ik zal het zo zeggen als je van een scherpe lens een softfocuslens wil maken dan moet je er een Marumi opzwieren , dus koop je snel een Hoya of nog liever een B&W
                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

thanks, maar de prijzen .......
                  Sony RX10 Mark IV
                  Guido

Comment

Af en toe eens rondneuzen op de tweedehandsbeurzen kan vruchten afwerpen.
                    Net nog een B+W circulaire polarisatiefilter 62 mm gekocht aan 40 euro
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Ik gebruik de B+W circular pol F-PRO 58 mm. Kostprijs: € 100.
                      Resultaat:

Genomen op een zonnige dag (7/4/07).

Comment

Ook eens op ebay kijken.Ik 10 dagen heb geleden een nieuwe hoya pro1 digital circulaire pola 77mm gekocht voor 55€, als je hier rond kijkt dan is de prijs 150€ ...
                        pitteljon.be
                        The world needs dreamers and the world needs doers. But above all, the world needs dreamers who do.

Comment

2ehandsbeurs in A'pen van verleden week gemist, zal voor de volgende zijn....
                          zie bij topfoto volgende: B&W Kasemann Circular Polarizer Slim-Filter 55mm E MRC aan 72 euro, een B&W Pol circular MRC Slim 55 E inkl. lens cap aan 55 euro en een Hoya Pol circular Pro 1 55mm aan 57 euro!......zullen in ieder geval wel beter zijn dan een Cokin....
                          dan toch maar voor de B&W MRC gaan?
                          Sony RX10 Mark IV
                          Guido

Comment

als leek betreffende polarisatiefilters zit ik hier ook nog met enkele vraagjes.
                            als ik b+w of hoya zie,hebben deze ook nog eens onderverdeling MRC,KAESEMANN,HMC,PRO 1 of PRO 1 DIGITAAL en misschien nog iets anders...
                            ik heb zelf nikonlensen en die maken er ook eentje(denk ik toch)
                            nu zou ik graag weten wat dat allemaal betekent die afkortingen en of je de nikon ermee kunt vergelijken kwa kwaliteit
                            thanks
                            marc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jetfool Bekijk bericht
                              Ook eens op ebay kijken.Ik 10 dagen heb geleden een nieuwe hoya pro1 digital circulaire pola 77mm gekocht voor 55€, als je hier rond kijkt dan is de prijs 150€ ...
                              Let wel op dat je een echte koopt... er is heel heel heel veel namaak spul te koop op ebay ! Vooral het spul uit het verre oosten is niet altijd even echt.
                              De marges op dit soort producten zijn echt geen 60 a 70%, die extreem lage prijzen hebben dus een andere oorzaak, en vaak is dat 'namaak'.
                              Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

Comment

Working...
                              X