Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bescherming van de lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bescherming van de lens

    Hey,

    ik ben nieuw in de fotografie en liet me wijsmaken bij het kopen van mijn dslr dat ik beter een uv-filter koop om mijn lens te beschermen.

    Nu ik heb al wat zitten lezen hier op het forum (en er is al veel over gesproken merk ik) maar de meningen zijn wat verdeeld en het blijft me dus nog altijd onduidelijk...

    ...wat doe ik het best: een uv-filter kopen of een zonnekap kopen? of zelfs helemaal niks kopen?

    Wat zijn de voordelen en nadelen?

    alvast bedankt!!

    grts oickie

  • #2
    Re: Bescherming van de lens

    Ik, persoonlijk, heb nog nooit een filter gebruikt. Maar het is steeds een extra veiligheid.
    www.fotofolio.be

    Comment


    • #3
      Re: Bescherming van de lens

      Een extra bscherming voor wat eigenlijk? Beschadiging van het lensglas door stoten en krassen? Daarvoor gebruik je toch de lenskap na het gebruik?

      Of biedt die filter extra bescherming voor de sensor?
      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

      Comment


      • #4
        Re: Bescherming van de lens

        Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
        Of biedt die filter extra bescherming voor de sensor?


        neen dus, de sensor zit wel op een heel andere plaats als een standaard filter op het frontglas van je lens...

        een filter biedt bescherming voor je frontlens tijdens het fotograferen of, zoals in mijn geval maakt de filter op mijn 17-40 hem volledig weathersealed (wat hij niet is zonder filter)
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Bescherming van de lens

          je zou ze best alletwee kopen want de ene sluit de andere niet uit ze hebben alletwee een andere bedoeling de uv filter het blauwe aan de horizon uit en een zone kap houd de zonnereflecties tegen

          Comment


          • #6
            Re: Bescherming van de lens

            1e een zonnekap kopen dat geeft al wat bescherming en houd de zonnereflecties wel wat tegen
            2e een UV filterkopen als je dat een fijner gevoel geeft betreft bescherming

            Groetjes NoName
            D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
            www.langenacker.nl

            Comment


            • #7
              Re: Bescherming van de lens

              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht


              neen dus, de sensor zit wel op een heel andere plaats als een standaard filter op het frontglas van je lens...

              een filter biedt bescherming voor je frontlens tijdens het fotograferen of, zoals in mijn geval maakt de filter op mijn 17-40 hem volledig weathersealed (wat hij niet is zonder filter)
              Ik bedoelde eigenlijk of de filter het invallende licht veranderd. Ik heb al horen waaien dat foto's richting zon problemen kan opleveren voor de sensor door de lichtsterkte...

              Me dunkt biedt een volledige lens toch voldoende bescherming voor de sensor, op fysisch vlak dan toch...
              Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

              Comment


              • #8
                Re: Bescherming van de lens

                Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
                Ik bedoelde eigenlijk of de filter het invallende licht veranderd. Ik heb al horen waaien dat foto's richting zon problemen kan opleveren voor de sensor door de lichtsterkte...

                Me dunkt biedt een volledige lens toch voldoende bescherming voor de sensor, op fysisch vlak dan toch...
                als je geen foto's recht naar de zon met een stevige tele neemt, dan zal je niet al te veel problemen tegenkomen hoor... en of daar een UV filter tussen zit of niet, zal het niet veel uitmaken



                ik zal het zo zeggen, ik kuis liever het stof en vuil van een UV filter af met een doek, dan dat ik dat moet doen van het frontelement van mijn lens...
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Bescherming van de lens

                  vrij veilig en gebruik een Zonnekap.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bescherming van de lens

                    Foto's richting de zon:

                    Met de zon in beeld:
                    - Kan je een density filter gebruiken, dit is een soort zonnebril voor je lens oftewel je hele beeld word donkerder.
                    - Of je belichting zo aanpassen dat het een beeld opleverd wat jij in gedachte had.
                    - Een uv filter zorgt hierbij alleen voor flare, reflecties tussen je uv filter en je voorste lenselement.

                    Met de zon uit beeld:
                    - Gebruik een zonnekap.


                    Een zonnekap is ook handig om je voorste lenselement te beschermen.

                    Zoals je als opgemerkt had zijn de meningen over het gebruik van een uv filter verschillend en zullen in een nieuw draadje niet anders worden.
                    De 1 zweert erbij en de ander wil er niks van weten.
                    Ik hoor tot de laatste groep.

                    Greetz rich.
                    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bescherming van de lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      vrij veilig en gebruik een Zonnekap.
                      grt,bouk.
                      mee eens gebruik altijd een zonnekap op welke lens dan ook!

                      mvgr Walter
                      ~ Canon + weinig glaswerk

                      WalterSoestbergen.nl website = vernieuwd

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bescherming van de lens

                        Een goede filter beinvloedt de scherpte van een lens niet merkbaar; de huidige multicoated filters geven nauwlijks extra flare.
                        Een zonnekap beschermt natuurlijk wel maar persoonlijk gebruik ik die bijvoorbeeld binnen zelden of nooit en als je overal de bijgeleverde bloempotten constant naar voren gericht op laat zitten ter bescherming kan je gerust een extra tas aanschaffen.
                        Het gaat ook vaak niet mis bij het fotograferen maar bij het transport; een moment van onachtzaamheid met wisselen en terugplaatsen in de tas en zo.
                        Ik gebruik sinds ik duur glas heb altijd goede filters en ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand een goede foto vond tegenvallen wegens de filter
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bescherming van de lens

                          Als je een filter koopt om permanent je lens te beschermen, dan wordt dat een UV-filter omdat dit geen invloed heeft op de kleuren van je foto's. Het probleem hierbij is heel simpel.
                          Een filter heeft als voordeel dat het de lens die erachter zit, beschermt. Nu is het glasoppervlak van een moderne lens behoorlijk stevig zodat er niet gauw krassen op komen, maar het risico is nooit uitgesloten. En het is goedkoper om een bekraste filter dan een bekraste lens te vervangen.
                          Het nadeel van een filter is dat dit twee extra glasoppervlakken (voorkant en achterkant van de filter) bovenop je lens betekent. Elk oppervlak vergroot de kans op optische foutjes zoals onscherpte of vervormingen, en vooral op reflecties. De optische kwaliteit van je lens wordt er dus niet beter door.
                          Je moet zelf afwegen welk argument je het belangrijkste vindt. De meningen daarover lopen uiteen. Als je een filter zou kopen, koop er dan alleszins een van een goed merk zoals Hoya of B+W.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bescherming van de lens

                            nog steeds verwarring?bij mij toch..
                            ik heb al gelezen dat je bij de goede lenzen geen uv filter moet plaatsen maar eventueel wel bij nikon een nc filter van nikon zelf,alhoewel ik dit filter niet terug vind op hun site?
                            zonnekap zou er zowieso altijd mogen(moeten) opstaan

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bescherming van de lens

                              Bij goede lenzen MOET je inderdaad geen permanent filter (zoals een uv-filter) plaatsen. Optisch is dat absoluut niet nodig. Het mogelijke nut van een uv-filter is het beschermen van het lensoppervlak. Sommige fotografen zweren daarbij, anderen vinden het niet nodig of menen dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen. De meningen daarover zijn verdeeld, dus dat moet iedereen zo'n beetje voor zichzelf uitmaken

                              Nikon beveelt inderdaad aan om, ter bescherming, eventueel een nc (= neutral colored) filter te gebruiken. Uiteraard van zijn eigen merk! Maar of zo'n filter beter is dan een uv-filter van een ander (ook goed maar goedkoper) merk als B+W of Hoya moet nog worden aangetoond.

                              Comment

                              Working...
                              X