Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe werkt de Hama Flitslamp SF 20?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe werkt de Hama Flitslamp SF 20?

    Ik heb op de rommelmarkt een aantal fotospullen gekocht. Twee gloeilampen van 500 watt en een flitslamp van Hama type SF 20. Nu heb ik al een beetje geexperimenteerd, maar het lukt me niet!

    Mijn vraag is nu voornamelijk hoe die flitslamp werkt i.c.m. de Canon EOS 400D. Wat zou het effect van deze flitslamp moeten zijn? Ik heb het gevoel dat ik helemaal geen effect zie! De foto's zijn veel te donker. Ik heb heel veel instellingen geprobeerd, maar op vrijwel alle foto's blijft het 'licht' hetzelfde. Ik ben begonnen met F13/1/200 en dan maar verschillende sluitertijden proberen. De lamp stond op 1,5 meter, dus volgens het sommetje moest het F getal op F13 staan. Kortom: veel vragen, hopelijk heeft iemand voor mij de antwoorden!

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Hoe werkt de Hama Flitslamp SF 20?

    Beste,
    ik veronderstel dat die Hama flitslamp, dmv. een ingebouwde fotocel, enkel reageert op het flitslicht van een andere flitser.
    Als je de ingebouwde flitser van jouw camera (of een opzetflitser) gebruikt, moet de Hama flitslamp normaal gezien meeflitsen.
    De 2 bouwlampen zullen de Hamaflits dus niet 'triggeren'.
    Afhankelijk van de sterkte van de Hama-lamp zal je die dus dichter of verderweg van je onderwerp moeten plaatsen voor een juiste belichting.

    Guy
    www.guydewestelinckfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Hoe werkt de Hama Flitslamp SF 20?

      Ik heb het geprobeerd met de flitser van de Eos 400D. Dan gaan die synchroon af. Maar de foto's blijven donker...

      Comment


      • #4
        Re: Hoe werkt de Hama Flitslamp SF 20?

        Oorspronkelijk geplaatst door SeeFoto Bekijk bericht
        Ik heb het geprobeerd met de flitser van de Eos 400D. Dan gaan die synchroon af. Maar de foto's blijven donker...
        Ik denk dat de flits afgaat bij de pre-flits van jou toestel.
        Zet in de menu van jou toestel de flits op manueel en neem een lage sterkte 1/32 indien mogelijk.

        Als je flits op TTL staat dan gaat hij eerste een pre-flits afvuren om het licht te meten alvorens de sluiter opengaat, en deze zal dan de Hama flits triggeren met als gevolg dat de flits te vroeg werd afgevuurd.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: Hoe werkt de Hama Flitslamp SF 20?

          Ik ga het proberen!
          Klopt het dat ik de richtgetallen van de flitslamp en de ingebouwde flits bij elkaar op moet tellen? En dan delen, dat dat dan het F getal moet worden

          Comment


          • #6
            Re: Hoe werkt de Hama Flitslamp SF 20?

            ik denk dat Zunoel het bij het juiste eind heeft.Ik heb ook zoiets geprobeerd met een vivitar 283 en slave-unit.Alles flitste maar geen effect op de foto.
            Althans met Ettl.Manuele instelling werkt wel.Dus is vermoedelijk de preflits verantwoordelijk voor het te snel afgaan van de tweede flits?Alhoewel dat je met het blote oog dit niet merkt.Ook langere sluitertijden geeft geen resultaat.De preflits doet je flits al afgaan voor dat de sluiter zich opent.Gaat misschien om enkele milliseconden.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe werkt de Hama Flitslamp SF 20?

              Ik weet even niet hoe ik de instellingen van de flister kan aanpassen in het menu. Ik doe nog niet zo heel veel met flitsen.. en ik snap het dus gewoon even niet. Waar kan ik de flitsinstelling in het menu op manueel zetten? Bedankt alvast

              Comment


              • #8
                Re: Hoe werkt de Hama Flitslamp SF 20?

                Zet je 400D op manueel M.Snelheid manueel instellen op synchronisatiesnelheid.Diafragma:Richtgetal gedeeld door de afstand van flitser tot onderwerp.Voor de sf 20 is dat waarschijnlijk 20 voor een gevoeligheid van 100 iso.Dus toestel ook op 100 iso instellen.
                Ideaal is een flashmeter te gebruiken,maar digitaal kan men wel gemakkelijk experimenteren
                Dit zou normaal moeten werken.

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe werkt de Hama Flitslamp SF 20?

                  Misschien is het handig om de Hama flitslamp 'in beeld' te zetten.
                  Zo kan je meteen zien of de flits wel/niet heeft gewerkt ;-)

                  Guy
                  www.guydewestelinckfotografie.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe werkt de Hama Flitslamp SF 20?

                    Zou de tweede flits niet direkt naar de camera richten.Eerder op een object waar je indirect de flits op ziet.Je riskeert anders dat het licht van de flits op de camera,door de reflector in de tweede flits weerkaatst wordt,een witte vlek geeft en je weet nog niets.Spreek uit ervaring.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe werkt de Hama Flitslamp SF 20?

                      Richtgetal twee flitsers,inzelfde richting gericht:
                      Gezamelijk richtgetal is gelijk aan vierkantswortel uit de som van kwadraat richtgetal eerste flits en kwadraat richtgetal tweede flits.
                      (Richtgetal1x Richtgetal1)+(Richtgetal2xRichtgetal2)=X
                      Gezamelijk richtgetal is vierkantswortel uit X

                      Comment

                      Working...
                      X