Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand informatie over Coolscans?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Iemand informatie over Coolscans?

Gezien mijn Minolta Elite Scan 5400 er definitief het bijltje bij neergegooid heeft , ben ik terug in de markt voor een deftige diascanner. Het is spijtig dat Minolta niet meer bestaat, want ik was best heel tevreden over de scanresultaten van de 5400.

Goed: er blijven twee optie's open:
    - Epson V700 zou goed zijn, maar heeft iemand er ervaringen mee? Ik heb het nooit zo gehad voor flatbedscanners om dia's te scannen...
    - de logische optie is natuurlijk de Nikon Coolscan LS5000 of een tweedehandse LS4000. Nu lees ik dat deze niet zo geëigend zijn voor Kodachrome; klopt dit? Ik heb enkele duizend Kodachromes te scannen, dus voor mij zou dat een serieuze teleurstelling zijn als deze niet deftig te scannen vallen. Blijkbaar is de LED technologie van de Coolscan niet compatiebel met Kodachrome (en bij uitbreiding alle films waar nog sporen zilver in zitten?) Klopt dat?

Laatste vraag: hoe betrouwbaar is het om nog een tweedehands Scan Elite 5400 of SE 5400 II op de kop te tikken? Worden die trouwens nog geserviced (bvb. door Sony die Konica Minolta heeft overgekocht?)

Bon, veel vragen. Heel veel vragen. Ik hoop dat er hier enkelen mij van antwoord kunnen dienen...

Nog één opmerking: ik heb veel dia's te scannen (enkele duizenden), dus ietwat productiviteit moet het toestel wel aankunnen... De snelheid van de SE 5400 was niet om over naar huis te schrijven.

Txs alvast!

http://www.digifotofreak.nl

Re: Iemand informatie over Coolscans?

Ben je er zeker van dat K/M deze niet meer, want ze hebben volgens mij alleen de camera afdeling verkocht aan Sony en gingen door met andere producten.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De scan elite 5400 II (opvolger van degene die ik had) is in elk geval nergens nog nieuw te krijgen, dus. Als het wel zo zou zijn, dan zou ik niet twijfelen denk ik. Over de scanresultaten was ik best heel tevreden...

In elk geval: dank je om mee te denken!

Heeft er niemand in de zaal ervaring met de coolscans?

Comment

Ik heb ervaring met de Coolscan 4000, met dialader (25 tot 50 stuks in één keer, afhankelijk van de dikte van de raampjes). Geeft heel goede scans en is werkbaar voor duizenden stuks
        Kris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisd Bekijk bericht
          Ik heb ervaring met de Coolscan 4000, met dialader (25 tot 50 stuks in één keer, afhankelijk van de dikte van de raampjes). Geeft heel goede scans en is werkbaar voor duizenden stuks
          Kris

Dat het een goede scanner is twijfel ik niet aan... Wat zijn de resultaten met Kodachrome?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
            Dat het een goede scanner is twijfel ik niet aan... Wat zijn de resultaten met Kodachrome?
            Weet ik niet... ik vind een niet ingescande Kodachrome al niet om aan te zien .

(effe serieus, dat vond ik vroeger, tegenwoordig hou ik wel van het speciale "patine" dat Kodachrome heeft, zeker de K200, Gruyaert en vele National Geographic fotografen maken er prachtig werk mee).

Ik trok bijna alles op Velvia en Provia en dat werkt perfect. Maar Kodachrome heeft een andere "technologie" niet, meer zoals een Z/W film? Z/W film heb ik ook gescand en dat lukt vrij goed (maar iets minder dan de dia's). Spijtig genoeg, en dat is in de praktijk een gigantisch nadeel, werkt de "ontstoffer" dan niet (zelfde met Kodachrome dacht ik).
            Ik denk dat de recentere versie van die scanner wél ontstoft, ook met Kodachrome.

Kris

Comment

Ik weet... heb ook mijn zwaktes gekend in het verleden.
              Kodachrome was goed, maar Velvia was gewoonweg beter. Alleen spijtig dat ik die film pas in 1995 ontdekt heb; toen had ik al heel veel K'chromes versleten...

Dat gezegd zijnde, een Kodachrome herken je uit duizend, en om nou te zeggen dat ie niet om aan te zien was, nee!

Comment

Working...
              X