Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies i.v.m. type Monopod

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Advies i.v.m. type Monopod

Hallo,

Ben van plan mij een Monopod aan te schaffen.
    Zoals bij alles zal er wel veel verschil zijn tussen merken en types.
    Wie heeft goede/slechte ervaringen ..... enne ...... waarmee?

Zou indien mogelijk compact , makkelijk mee te nemen en snel en eenvoudig in gebruik moeten zijn ..... en natuurlijk ook de gevraagde stabiliteit geven...

Alvast bedankt,
    Eric
    Nikon D70 + Nikkor 18-70mm AF-S ED DX (Alias "de Kitlens") + Sigma 70-200mm F2.8 EX APO DG + Nikkor AF 50/1,8 D, Nikon SB800 + JOBO GIGA Vu Pro + 1x stel blauw-groene ogen

Re: Advies i.v.m. type Monopod

Compact versus stabiliteit blijft natuurlijk een afwegen.
    Een 4-delige monopod zal in de regel wel wat minder stabiliteit geven ten opzichte van een 3-delig exemplaar. Daartegenover staat dat een 4-delige compacter in elkaar zal kunnen geschoven worden.
    Let ook op de totale lengte bij het uitschuiven - steeds met een gebogen rug door de zoeker moeten kijken is nu ook niet echt aangenaam.
    Ik ben zeer tevreden van mijn 3-delige Manfrotto (35 euro), al is hij niet de meest supercompacte te noemen wanneer ineengeschoven.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Enkele elementen waarmee je rekening moet houden:
      - stabiliteit met camera/grootste lens erop gemonteerd
      - gewicht (je moet er immers mee rond sleuren)
      - lengte in ineengeschoven toestand
      - gemak van monteren (persoonlijke voorkeur voor draaiknoppen ipv clickknoppen - die laatste blijven immers overal achterhaken)
      - kies juiste verbinding tussen monopod en camera! De meeste monopods komen met een veel te kleine snelkoppeling waardoor de stabiliteit verloren gaat.

Heb zelf gekozen voor een Feisol CM-1471 met daarop een Manfrotto 234 hoofdje gemodifieerd om een Kirk snelkoppeling te dragen.

http://www.feisol.com/english/feisolen.htm

Comment

mijn manfrotto 680B doet het meer als voortreffelijk

En ik neem die ook overal mee. Is heel stevig, en toch goed draagbaar en vlot uit te schuiven!
        Kan je gerust komen testen (ik woon in Moorsele/Wevelgem)

Comment

Ik gebruik nu al een tijdje de Manfrotto 681B HD PRO met de Manfrotto 234RC kop.

Stabiel, makkelijk in/uit te schuiven (2 snelsluiters ipv 3), stevig, maar wel ietsje groter. Ik heb 681 gekozen omdat deze een max. hoogte heeft 161 cm. Nu heb ik zowel zonder als met kop de perfecte hoogte. Bij de ander moest ik mij steeds een beetje bukken om goed door de zoeker te kunnen kijken.
          Nikon D80 / Sony DSC-H5

Comment

Ik was ook al enkele weken aan het uitkijken naar een degelijke monopod.
            Vandaag dan een Manfrotto 681B (3 secties) plus een Manfrotto 486RC2 balhoofd aangeschaft.
            Zeer stevige, solide constructie. Gewicht valt erg goed mee (vroeger zeulde ik steeds een 3-pootstatief mee, dus dit is alvast iets handiger en lichter).
            Ik hoop dat ik met deze monopod een alternatief 'VR-systeem' heb voor mijn 70-200mm lens en m'n soms onvastere hand?

Guy
            www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
              Ik was ook al enkele weken aan het uitkijken naar een degelijke monopod.
              Vandaag dan een Manfrotto 681B (3 secties) plus een Manfrotto 486RC2 balhoofd aangeschaft.
              Zeer stevige, solide constructie. Gewicht valt erg goed mee (vroeger zeulde ik steeds een 3-pootstatief mee, dus dit is alvast iets handiger en lichter).
              Ik hoop dat ik met deze monopod een alternatief 'VR-systeem' heb voor mijn 70-200mm lens en m'n soms onvastere hand?

Guy
              ik ben een beginner in monopod's... maar zoek er ook een degelijke.
              Typisch moet die bij mij tussen de 2,5 tot max 5-6kg kunnen dragen.

Eigenschappen moeten zijn:
              - deftig ding maar toch betaalbaar
              - afneembare kop of niet?! (om gemakkelijk camera op/af te klikken)
              - gewoon monopod om camera op te schroeven of optionele head?
              - zo compact mogelijk (alhoewel, hoe compacter hoe meer delen I guess...)

kan iemand zijn ervaring delen ivm de voor/nadelen van afneembare kop en beweegbare head.

ZO'n monopod koop je om zo stabiel mogelijk op één pootje te kunnen staan, dus alles wat je erop zet kan toch enkel voor beweging zorgen?!

alvast bedankt voor jullie ongezouten mening!
              (budget... tussen de 50 tot max 150 als daar echte redenen toe zijn om er zoveel geld aan uit te geven) => preferred budget 50 a 70€
              Imagination is more important than knowledge...
              http://www.kiekje.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                Typisch moet die bij mij tussen de 2,5 tot max 5-6kg kunnen dragen.

(budget... tussen de 50 tot max 150 als daar echte redenen toe zijn om er zoveel geld aan uit te geven) => preferred budget 50 a 70€

45.95 euro - een koopje -
                http://www.foto-rubens.be/content/fo...174&startrow=1
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
                X