Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen op het 2° (achterste) gordijn met NIKON

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitsen op het 2° (achterste) gordijn met NIKON

Kan iemand mij helpen met het flitsen op het 2° gordijn?
    Ik werk met een NIKON D200 en 2 handflitsers SB800 in REMOTE op statief.

Ik probeerde het door op de camera mijn instelling (voor de inbouwflits) op REAR te zetten.
    De handflitsers stonden op REMOTE en hun sterkte stel ik eveneens in op de camerabody.

Het wil me eigenlijk niet lukken. Hierbij een foto waar het toch een beetje lukte. Maar de bedoeling is toch dat het "beeldeinde" echt scherp gemaakt wordt met de flits. En dat lukte mij niet op de sessie.

Graag wat technische tips hieromtrent.

Dank !!!

Dirk

[URL=http://g.imageshack.us/g.php?h=510&i=rn0000067scobfrhf0
    Last edited by EAS007; 12 oktober 2007, 18:49.
    http://www.EAS007.jalbum.net

Re: Flitsen op het 2° (achterste) gordijn met NIKON

Weet nu écht niemand hier raad mee?
    Ben ik effe gelukkig dat ik niet de enige "idioot" ben die dit niet weet

Dirk

Comment

ik snap je probleem niet... wat bedoel je trouwens met het beeldeinde?

en 't ware handig om een mislukte foto te posten ipv. een gelukte... met exif natuurlijk...

als je statische onderwerpen (achtergrond) niet scherp zijn, dan is je statief niet stabiel, je camera bewogen of niet scherp gesteld, trouwens, ik zou op dergelijke foto de achtergrond helemaal niet scherp stellen, wordt veel te druk!
      Last edited by d_oracle; 12 oktober 2007, 21:34.
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik denk dat ik het wel snap. Je wilt waarschijnlijk de armen scherp op de foto, met "snelheids"- of "bewegings"-strepen.
        Post om te beginnen eens de exif aub. Zonder exif blijft het gissen voor ons.

Comment

d'r is dan vermoedelijk te veel aanwezig licht waardoor de flits als invulflits werkt en dit niet kan vervullen...

een ND filter gebruiken zodat je je lens toch nog voldoende open kan zetten waar door je de drukke achtergrond weg krijgt zonder te photoshoppen
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Foto op zich is "gelukt", maar mijn bedoeling is niet gelukt.
            Achtergrond wil ik wel scherp omdat het kader belangrijk is in de reeks die ik maak.

Sommige andere foto' zijn totaal wazig (althans de modellen). De achtergrond is wél scherp omdat mijn camera op statief stond.

Exif : weet niet goed hoe ik dit moet "kopieren" en "posten".
            Dus zal ik de gegevens zelf vermelden:

Time : 1/6 s
            f 22
            Iso 100
            Manueel
            18mm
            Flash : strobe return ligth not detected (???)

Mvg,
            Dirk

Comment

1/6 en f22?
              Ik denk dat d_oracle gelijk heeft: er is gewoon te veel invloed van het omgevingslicht bij deze instellingen. De flitsen geven niet meer dan een heel bescheiden invulflitsje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                1/6 en f22?
                Ik denk dat d_oracle gelijk heeft: er is gewoon te veel invloed van het omgevingslicht bij deze instellingen. De flitsen geven niet meer dan een heel bescheiden invulflitsje.
                precies... probeer dit eens met een ND filter (3-4 stops), of wacht gewoon tot het wat donkerder is... Met F22 loop je de kans flink wat chromatic aberations te hebben...
                ik zou een paar stops verduisteren door filter en op F11 zetten

eventueel een paar stops onder belichten waardoor het model er nog meer uitspringt

Comment

Zal dan een filter worden, want rond 18 uur komen de flikken daar langs om iedereen buiten te jassen.

Bedankt !

Comment

Working...
                  X