Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Circ Polafilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Circ Polafilter

Ik ga mij een circ. polafilter aanschaffen, een goeie (B+W) dus een dure. Nu meen ik mij te herinneren dat Ken Rockwell (Ja, ik weet het ) aanraadt om slechts één polafilter te kopen met diameter 77mm en met step-up adapters te werken zodat je die ene polafilter kan gebruiken op al je lenzen met verschillende diameter.
    Zijn er mensen die dit kunnen aan(af)raden? Is dit werkbaar? Wat met vignetering, maw : Wie doet dit en wat zijn je bevindingen?
    Dank bij voorbaat

Re: Circ Polafilter

Oorspronkelijk geplaatst door Doggen Bekijk bericht
    Ik ga mij een circ. polafilter aanschaffen, een goeie (B+W) dus een dure. Nu meen ik mij te herinneren dat Ken Rockwell (Ja, ik weet het ) aanraadt om slechts één polafilter te kopen met diameter 77mm en met step-up adapters te werken zodat je die ene polafilter kan gebruiken op al je lenzen met verschillende diameter.
    Zijn er mensen die dit kunnen aan(af)raden? Is dit werkbaar? Wat met vignetering, maw : Wie doet dit en wat zijn je bevindingen?
    Dank bij voorbaat
    Ik doe dit zelf niet maar vind het wel vrij logisch: 77mm is de filtermaat van de klassieke pro lenzen (voor Nikon bvb 17-55 f/2.8, 17-35 f/2.8, 70-200 f/2.8, 28-70 f/2.8,...).
    Bij mij komen behalve de grote tele's hebben niet zoveel lenzen een grotere maat.
    Aangezien verloopringen veel goedkoper zullen zijn dan polarisatiefilters is het dus inderdaad waarschijnlijk goedkoper om een 77mm pola te kopen en een paar verloopringen in plaats van in iedere maat een polarisatiefilter.

In principe zul je hier geen vignetering mee hebben omdat je filter groter is dan de lens (en niet kleiner). Behalve natuurlijk bij de voorgenoemde grote tele's met grotere filtermaat, waarbij dit niet zal werken.

Of het werkbaar is: ik zie niet direct waarom niet, bvb een 72mm lens vergroten naar 77mm is denk ik niet zo erg, het wordt mischien wel extreem als je je 52mm filtermaat van een 50mm lens gaat vergroten naar 77mm.
    Bij lenzen met een kleinere filtermaat zul je vermoedelijk ook je lenskap niet meer kunnen gebruiken (alhoewel de combinatie van lenskap en polarisatiefilter natuurlijk ook niet zo handig is als je geen zo'n deurtje hebt in je zonnekap).

mvg,

Jan

Comment

Ik gebruik deze van Nikon zelf, (77mm slimline in combinatie met 72mm verloopring) B+W moet ik niet meer hebben, ik heb er vroeger eens slechte ervaring mee gehad, (schroefdraad gripeerde in lens )
      Deze van Nikon zelf is echte topkwaliteit, en helemaal niet zoveel duurder, 140 euro

Comment

Dank U voor de reacties, heren.
        Het wordt een 77mm filter (Nikon of B+W) en enkele adapterringen.

Comment

Working...
        X