Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zo universeel mogelijk gebruiken van 430EX op 400d : hoe ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• zo universeel mogelijk gebruiken van 430EX op 400d : hoe ?

Hallo iedereen,

Dit weekend vertrek ik met 120 leerlingen op weekend, en natuurlijk wordt er van mij verwacht dat ik, net als vorige jaren' een fotoreportage maak op achteraf nog eens na te genieten
    Dit jaar wil ik met mijn 400D werken ipv de compactcamera voorheen. Voor binnenopnamen zou ik mijn 430EX willen gebruiken, omdat die een veel groter bereik heeft. Nu heb ik daar nog echt geen ervaring mee (ik wou me deze winter eens verdiepen in flitstechnieken), en ik kan moeilijk daar ter plaatste staan experimenteren met een hoop mislukte foto's tot gevolg
    Er zullen zowel activiteiten zijn met de hele groep in een zaal als activiteiten met kleinere groepjes zodat ik meer naar close-up opnamen kan gaan.
    Vandaar de vraag : hoe kan ik het beste alles instellen om zo universeel mogelijk foto's met de flash te maken ? Ik dacht aan de P-stand en de flash in de normale mode (ETTL-ZOOM-...) op het display.
    Is dat aan te raden ? Of is er een betere keuze ? Misschien beter de AUTO stand ? Ik heb thuis vanalles geprobeerd, maar ik heb hier geen zaal met 120 man ter beschikking om eens grondig te testen

Met dank voor de tips !

Ronny
    Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

Re: zo universeel mogelijk gebruiken van 430EX op 400d : hoe ?

Ik heb ook de 430ex maar die is niet sterk genoeg om een zaal met 120 leerlingen volledig te verlichten hoor. Ik zou de camera op auto laten staan, de ETTL doet de rest voor jou. Het zijn maar vakantiefoto's hé.

Je kan wel eens testen met de stand van je flitser: 90°, 60° en dan kijken hoe de belichting eruit komt.

En nu mogen de pro's antwoorden
    Canon EOS 30D | 18-55mm (kit) | 50mm 1.8 II | EF 70-200mm f/4L USM | Speedlite 430ex | Manfrotto 055XB Tripod
    Meer op: www.xindi.be

Comment

Er bestaat geen flitsinstelling die voor elke situatie voldoet.
      Soms kan je de flitser bouncen op het plafond, in andere situaties heb je dan weer geen andere keuze dan de flitser recht naar het onderwerp te richten.
      Je kan de flitser als invulflits gebruiken, of als hoofdbelichting.

Je kan eens wat testfoto's maken in de manuele stand, dan kan je het diafragma en de sluitertijd zelf instellen. Zet de sluitertijd zeker niet te kort, en het diafragma niet te ver dicht, anders valt de achtergrondverlichting helemaal weg (dan is de achtergrond bij elke foto zwart).
      Zet de iso op 400 of zelfs 800 om toch nog wat achtergrond op de foto zichtbaar te houden.

Test ook eens wat er gebeurt als je een andere lichtmeet-methode gebruikt: matrix (meervlaks), deelmeting, spotmeting, gemiddelde lichtmeting met nadruk op het centrum.

Ik kan dus moeilijk voorspellen wat de beste instelling is, maar als je wat verschillende zaken uitprobeert, dan leer je wat bij.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Wil je weinig risico?
        Begin eens op 400 ASA, Manueel, diafragma 5.6 en tijd1/100 seconde.
        De flits zal omzeggens alles goed belichten.
        groet, Jan

Comment

Bedankt voor de tips ! Ik heb een en ander uitgeprobeerd, en het viel me op dat als ik inzoom de foto's beter belicht zijn. In de Auto en P stand werkt die flits blijkbaar enkel als invulflits, en dan mag je niet te veel op één foto willen hebben. Ik ben momenteel nog bezig met de verwerking, maar over het algemeen lijken de foto's toch nog te donker en zijn de kleuren niet levensecht (ik had de witbalans op 'flits' staan).
          Bouncen ging moeilijk, want het was een plafond met balken en dan wordt het moeilijk te richten.
          Ik zal dus nog héél veel moeten leren om goed te flitsen !

Ronny
          Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

Comment

Working...
          X