Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Normlicht 6500K spaarlampuitvoering

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Normlicht 6500K spaarlampuitvoering

Nog even dit: het is onmogelijk om zeer dunne buislampen (T-5 en spaarlampen) en even vlak spectrum te geven als dikkere lampen (T-8). Dit komt doordat de kwikdamp ontlading ook zichtbaar licht produceert in zeer smalle pieken. Hoe dunner de buis, hoe meer de ontlading bijdraagt tot het algemene spectrum. Bij een dikkere buis zal de fosfor procentueel meer bijdragen dan de ontlading.

@marc: als je wil kan ik een van onze f-l-s lampen opsturen, dan kan je deze eens testen. Ik heb hier ook het testrapport liggen met spectrum en CRI meting (14 kleuren).

Onze lampen hebben momenteel een iets te "rozige" tint naar mijn zin. Ik heb een prototype liggen van een verbeterde versie, maar deze gaat momenteel niet in productie.
    www.flickr.com/nertog/sets

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nertog Bekijk bericht
      Nog even dit: het is onmogelijk om zeer dunne buislampen (T-5 en spaarlampen) en even vlak spectrum te geven als dikkere lampen (T-8). Dit komt doordat de kwikdamp ontlading ook zichtbaar licht produceert in zeer smalle pieken. Hoe dunner de buis, hoe meer de ontlading bijdraagt tot het algemene spectrum. Bij een dikkere buis zal de fosfor procentueel meer bijdragen dan de ontlading.

@marc: als je wil kan ik een van onze f-l-s lampen opsturen, dan kan je deze eens testen. Ik heb hier ook het testrapport liggen met spectrum en CRI meting (14 kleuren).

Onze lampen hebben momenteel een iets te "rozige" tint naar mijn zin. Ik heb een prototype liggen van een verbeterde versie, maar deze gaat momenteel niet in productie.
      Je mag mij zo'n lamp opsturen, ik zal ze met plezier uitmeten en uittesten, je vindt mijn adres hier
      Last edited by marc-en-ciel; 27 september 2007, 16:57.
      aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
      grtz
      marc-en-ciel

Comment

Stel dat ik "vandaag " al zo'n lampen wil , welke koop ik dan best en nog belangrijker waar ??

Erwin
        Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
        http://album.zoom.nl/user/lindberg/

Comment

Wel, de True-light/biolicht lampen (komen beide van de Narva fabriek) hebben een kleurtemperatuur van 6000K, CRI 95...de f-l-s lampen 5200K, CRI 92.

Ik heb persoonlijk nog geen ervaring met de megaman lampen die in 't begin van deze post staan (6500K).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marc-en-ciel Bekijk bericht
            Daar kan ik pas op antwoorden als ik de lamp in kwestie gemeten heb.

Als de cri inderdaad boven de 90% ligt zou het een goeie lamp kunnen zijn.
            Wel, een zekere Marc heeft die true-light lamp vorig jaar gemeten...

Zie tweede meting op marc-en-ciel licht

mvg

Alain

Comment

Misschien kunnen we met BD een speciale spaarlamp laten produceren? Ik heb contacten met een bedrijf in China waar ik goede ervaringen mee heb.

Als we aan minimum 1000 stuks geraken wil ik gerust (en non-profit) de technische kant van de zaak op mij nemen. Op deze manier kunnen we perfect normlicht creëren dat speciaal afgestemd is op fotografie.

Wat denken jullie ervan?
              Onderschat dat niet, je zit met import en handelsactiviteiten. Bovendien zou het mij niet verwonderen dat de prijzen voor true-light lampen en/of solux (speciale halogeen lampen) ook fors lager zullen liggen bij 1000 stuks. (De solux lampen lijken mij wel interessant om productopnames met te doen, want een standaard halogeenfitting, kleine omvang en gerichte bundel.)

Langs de andere kant als bv. gsl en gelijksoortige handelaars in "fotolicht" interesse hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erwin Bekijk bericht
                Stel dat ik "vandaag " al zo'n lampen wil , welke koop ik dan best en nog belangrijker waar ??

Erwin
                Als spaarlamp is de true light verkrijgbaar bij biohome. Biohome heeft vestigingen in Heist o/d Berg en Leuven, maar ik dacht dat ze ze ook per post verzenden binnen België.

TL-lampen met een hoge CRI en electronische voorschakkelapparaten zijn verkrijgbaar bij een aantal betere electro zaken. Ik heb mijn Osram Biolux gekocht bij Caillet in Hoboken(Antwerpen). Uiteraard eerst even rondbellen of ze nog op stock zijn, het is zeker geen hoogvolume product.

Alain

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
                  Onderschat dat niet, je zit met import en handelsactiviteiten. Bovendien zou het mij niet verwonderen dat de prijzen voor true-light lampen en/of solux (speciale halogeen lampen) ook fors lager zullen liggen bij 1000 stuks. (De solux lampen lijken mij wel interessant om productopnames met te doen, want een standaard halogeenfitting, kleine omvang en gerichte bundel.)

Langs de andere kant als bv. gsl en gelijksoortige handelaars in "fotolicht" interesse hebben.

Inderdaad, het is niet te onderschatten. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik lampen laat maken in het verre oosten en geloof me, de import is het minste van de problemen

Als we echter het werk een beetje kunnen verdelen kunnen we een lamp laten produceren die perfect aan onze eisen voldoet. Ik heb de nodige technische achtergrond en contacten...we moeten alleen nog wat enthousiastelingen vinden.

Biolicht lampen zijn zeer duur in aankoop (ik heb destijds de prijzen voor 500 stuks gevraagd bij de fabrikant) en de kleurtemperatuur is niet al te goed.

Het effect van de Solux lamp kan je perfect thuis verkrijgen daar een full CTB filter voor een halogeenlamp te hangen.

Ik heb momenteel geen tijd om de lampen te promoten bij allerhande zaken zoals GSL....ik heb ook ondervonden dat de markt voor deze zaken echt wel te klein is om echt winst te maken.

Wim

Comment

Inderdaad, het is niet te onderschatten. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik lampen laat maken in het verre oosten en geloof me, de import is het minste van de problemen

Als we echter het werk een beetje kunnen verdelen kunnen we een lamp laten produceren die perfect aan onze eisen voldoet. Ik heb de nodige technische achtergrond en contacten...we moeten alleen nog wat enthousiastelingen vinden.

Biolicht lampen zijn zeer duur in aankoop (ik heb destijds de prijzen voor 500 stuks gevraagd bij de fabrikant) en de kleurtemperatuur is niet al te goed.

Het effect van de Solux lamp kan je perfect thuis verkrijgen daar een full CTB filter voor een halogeenlamp te hangen.

Ik heb momenteel geen tijd om de lampen te promoten bij allerhande zaken zoals GSL....ik heb ook ondervonden dat de markt voor deze zaken echt wel te klein is om echt winst te maken.

Wim
                    Wim

Ik bedoelde feitelijk werken in het "verre" buitenland, even langsrijden (of vliegen) is dan niet eenvoudig.

Ik heb net enkele websites bekeken en het prijsverschil tussen de cri92 lamp en de true-light is inderdaad zeer groot. De vraag is natuurlijk wat de prijs doet als de cri hoger wordt, er zal daar zeker een afweging zijn.

Zal de CTB filter niet smelten? Als de afstand tussen lamp en filter te groot wordt is het voordeel ook weg natuurlijk...

Ik volg je over de kleine markt, de meeste mensen denken er inderdaad niet aan.

Alain

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
                      Wim

Ik heb net enkele websites bekeken en het prijsverschil tussen de cri92 lamp en de true-light is inderdaad zeer groot. De vraag is natuurlijk wat de prijs doet als de cri hoger wordt, er zal daar zeker een afweging zijn.

Zal de CTB filter niet smelten? Als de afstand tussen lamp en filter te groot wordt is het voordeel ook weg natuurlijk...

Alain

Als je met de CRI92 lamp de lamp van F-l-S bedoelt: rechtstreekse import door samenwerking met de fabrikant. De True-light lampen worden in de EU gemaakt door Narva, herlabelled door True-light en dan pas verkocht. Dit zijn natuurlijk heel wat meer tussenpersonen.

Het prijsverschil is niet noodzakelijk het gevolg van de hogere CRI, maar eerder van de productie in de EU en beperkte productievolumes.

ivm de CTB filter: LEE filters maakt glasplaatjes met dichroïtische coating. Die kunnen tegen de lamp gemonteerd worden zonder enig probleem.

Comment

hallo
                        wie kan mij helpen met de juiste bureau verlichting
                        ben er nu al een tijdje naar op zoek naar de juiste verlichting
                        ik weet wel dat het beste voor fotos te bekijken en te bewerken een TL graphica pro 965 is , maar dat is niet haalbaar om zo een tl armatuur te plaatsen
                        ik zou eerder naar een standaard bureau verlichting willen gaan maar dan wel met de juiste lamp alle of toch ene die dit zo dicht mogelijk benaderd
                        hebben jullie enkele tips of raadgevingen
                        grtz tweetty
                        bd0379be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tweetty Bekijk bericht
                          hallo
                          wie kan mij helpen met de juiste bureau verlichting
                          ben er nu al een tijdje naar op zoek naar de juiste verlichting
                          ik weet wel dat het beste voor fotos te bekijken en te bewerken een TL graphica pro 965 is , maar dat is niet haalbaar om zo een tl armatuur te plaatsen
                          ik zou eerder naar een standaard bureau verlichting willen gaan maar dan wel met de juiste lamp alle of toch ene die dit zo dicht mogelijk benaderd
                          hebben jullie enkele tips of raadgevingen
                          grtz tweetty
                          niemand??
                          bd0379be

Comment

Een vraagje terzijde ... bestaan deze lampen ook in halogeen uitvoering ?

Grt,
                            JanMetDePet
                            Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tweetty Bekijk bericht
                              niemand??
                              Er staan in vorige berichten reeds enkele links naar spaarlampen, eventueel langs de site van Marc rond. Je kan ook eens op eenandere BD draadje gaan kijken. De f-l-s lamp heeft een cri die net boven de 90 is en ze verzenden naar huis, de true light kan trouwens ook verzonden worden. Het zijn twee spaarlampen die in een bureaulamparmatuur inkunnen (E27), als het groot genoeg is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
                                Een vraagje terzijde ... bestaan deze lampen ook in halogeen uitvoering ?

Grt,
                                JanMetDePet
                                Solux heeft halogeenlampen met een kleurtemperatuur van 4700K.

Comment

Working...
                                X