Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen gebruik Expodisc

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ervaringen gebruik Expodisc

Photoshop is een fantastisch hulpmiddel om je foto's te optimaliseren. Het basismateriaal (de eigenlijke foto) dient echter wel goed te zijn. Het bespaart een hoop tijd en voor velen zoekwerk in Photoshop (hoe doe ik dat?). Met name bij jpg's is een goede witbalans belangrijk. Niet alleen voor de foto zelf, maar ook voor een serie foto's die geschoten is (consistentie in kleur). Een goed hulpmiddel om die witbalans goed in te stellen, lijkt de Expodisc te zijn. Dit is een 'filter' waardoor je een foto schiet om daarna met behulp van die opname de witbalans handmatig in te stellen. Als voorbeeld van het resultaat van het gebruik van de Expodisc hierbij twee niet bewerkte opnamen.

Zonder Expodisc (foto gemaakt met AWB):

Met Expodisc:

Graag verneem ik ervaringen met het gebruik van de Expodisc. Normaal neem je de foto met de Expodisc in de richting vanwaar het licht komt (net als met een externe belichtingsmeter). Omdat bij het nemen van de opnamen achter mij zich donkere bossages bevonden, heb ik hier in de richting van het onderwerp de foto met de Expodisc gemaakt.

Re: Ervaringen gebruik Expodisc

Ik zie gen verschil tussen de creme vlakken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hoi,

Hier nog een gebruiker van de expodisk. Ik gebruik deze op dezelfde manier als jij hebt gedaan. En mijn mening is dat de kleuren dan ook goed zijn.
      Echter als je de handleiding ( die zit op CD bijgeleverd ) moet het net andersom. Je moet vanuit het onderwerp naar je lokatie van waaruit je foto's trekt de expodisk gebruiken.
      Ik heb het zelf nog niet op deze manier geprobeerd. Een kollega op het werk merkte dit op en doet dit nu vlgs de voorgeschreven wijze en is daar zeer kontent over.

Grtz

Bryan
      Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

Comment

Ik heb me gisteren een grijskaart besteld. Is volgens mij een goedkopere oplossing. ik heb lang getwijfeld maar als je verschillende lenzen hebt met verschillende diameters, wordt de expodisk een dure grap.

Oorspronkelijk geplaatst door B-man Bekijk bericht
        Hoi,

Hier nog een gebruiker van de expodisk. Ik gebruik deze op dezelfde manier als jij hebt gedaan. En mijn mening is dat de kleuren dan ook goed zijn.
        Echter als je de handleiding ( die zit op CD bijgeleverd ) moet het net andersom. Je moet vanuit het onderwerp naar je lokatie van waaruit je foto's trekt de expodisk gebruiken.
        Ik heb het zelf nog niet op deze manier geprobeerd. Een kollega op het werk merkte dit op en doet dit nu vlgs de voorgeschreven wijze en is daar zeer kontent over.

Grtz

Bryan
        Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
        Mijn fotoalbums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
          Ik heb me gisteren een grijskaart besteld. Is volgens mij een goedkopere oplossing. ik heb lang getwijfeld maar als je verschillende lenzen hebt met verschillende diameters, wordt de expodisk een dure grap.
          Waar kunde zo'n kaarten kopen? Ik zoek ook een grijskaart en een warmte 1 kaart

Comment

Het is inderdaad een behoorlijke investering. Het is echter niet zo dat je Expodiscs voor de verschillende diameters van lenzen moet aanschaffen. Koop er een die past op de grootste lens. Bij de andere (kleinere) lenzen hoef je de disc er alleen maar voor te houden (hoeft niet te passen). Het grote voordeel van de Expodisc is dat het aanpassen van de witbalans zo snel gaat. Daar staat tegenover de initiële kosten (rond de Euro 100 voor de wat grotere objectieven).

Comment

Je kan de grijskaart kopen bij http://www.focusfx.nl/, oftewel Dynatech. Je hebt ze in 2 formaten : creditcard of postkaart (10x15). Ik heb de laatste gekozen met lanyard inclusief voor +- 25 euro. Is vandaag ook al verstuurd (email gekregen).
              Zo'n kaart is minder handig dan een expodisc, i know, maar bij een sessie moet je maar 1 keer de kaart in beeld brengen en de witbalans overkopiëren naar de andere foto's van die reeks. As simple as that. Zowel te gebruiken bij RAW (RAW converters, zoals Lightroom en CaptureNX) als bij JPEGS (o.a. Photoshop)
              We zullen wel zien wat dit geeft...

Oorspronkelijk geplaatst door AndriesGeoffrey Bekijk bericht
              Waar kunde zo'n kaarten kopen? Ik zoek ook een grijskaart en een warmte 1 kaart
              Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
              Mijn fotoalbums

Comment

Zo'n kaart is minder handig dan een expodisc, i know, maar bij een sessie moet je maar 1 keer de kaart in beeld brengen en de witbalans overkopiëren naar de andere foto's van die reeks. As simple as that.
                Bij iedere ander lichtinval neem je best eerst een opname met een grijskaart. Ik heb ook eentje liggen - met de nadruk op liggen, het is gewoonweg te omslachtig om telkens weer opnieuw die kaart boven te halen.
                www.fotofolio.be

Comment

bij focilux hebben ze ook van die kleine schermen (diameter 30cm),
                  opgevouwen is het amper 10cm diameter.
                  de ene kant is wit, andere kant is grijs, maw ideaal voor witbalans te meten,
                  en nadien kan je nog eens de grijskant bovenhalen om achteraf eventueel wat bij te stellen.
                  Werkt perfect voor mij...
                  www.scalle.be/blog

Comment

Hoe zien die dingen eruit?
                    Wat is het doel van het scherm niet-opgevouwen?
                    Diameter van 30 cm lijkt me nl. nogal groot.
                    gr
                    Yannicks

Oorspronkelijk geplaatst door scalle Bekijk bericht
                    bij focilux hebben ze ook van die kleine schermen (diameter 30cm),
                    opgevouwen is het amper 10cm diameter.
                    de ene kant is wit, andere kant is grijs, maw ideaal voor witbalans te meten,
                    en nadien kan je nog eens de grijskant bovenhalen om achteraf eventueel wat bij te stellen.
                    Werkt perfect voor mij...
                    Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B-man Bekijk bericht
                      Hoi,

Grtz

Bryan

Dit is inderdaad de methode die aangeraden word voor de meeste situaties.
                      Echter voor landschappen raad m'n meting aan met de lens naar het onderwerp gericht.
                      Deze tekst komt uit de handleiding:
                      1.h.2. Landscape Photography
                      Although the ExpoDisc is an incident tool, the landscape photographer will find it
                      invaluable in correcting for extreme lighting conditions, e.g. snow scenes, high
                      elevations, early evenings, etc. Because a landscape photographer’s subject is a vista
                      encompassing many color temperatures of light, it is impossible to balance to a single
                      light source. Therefore, it is best to balance to the scene itself, by aiming the camera
                      towards the scene to be photographed. This technique allows the camera to establish an
                      average color temperature for the scene, and to preserve the varying shift in warmer and
                      cooler tones throughout the scene.

Comment

Tja, maar een grijskaart is gemaakt om 18% licht te weerkaatsen en is niet helemaal kleurneutraal.
                        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Ik heb de expodisc nu ook en ben er enorm happy mee. Is superhandig op locatie waar je niet altijd met een grijskaart kan beginnen gaan te werken.
                          Idd voor studiowerk is een grijskaart meer toepasselijk.
                          Expodisc is zeker zijn geld waard.

Groetjes,
                          Loes

Comment

Ter info:
                            http://www.pictureflow.com/products/whibal/index.html
                            Dit zou een grijskaart zijn die speciaal kleurneutraal is voor witbalans.
                            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Ik heb een expodisc mogen lenen van een kameraad en het ding werkt perfect!
                              De kleuren zijn werkelijk zoals ze zouden moeten zijn! De expodisc zorgt ervoor dat de kleuren worden weergegeven zoals ze zijn, terwijl de witbalans van de camera soms op het verkeerde been kan worden gezet door andere lichtbronnen etc.
                              Ik lees met verbazing dat velen hier beginnen over een grijskaart...ikzelf heb ook een grijskaart, maar die gebruik ik niet om mijn witbalans te regelen...deze gebruik ik om belichting te regelen....
                              Ik denk dus dat de dingen hier in de juiste context moeten geplaatst worden...
                              - grijskaart => belichting regelen
                              - expodisc => witbalans regelen

Twee dingen, die je kunt combineren, maar ze vervangen elkaar niet!
                              Last edited by sallybelgium; 25 december 2007, 22:57.
                              #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
                              Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

Comment

Working...
                              X