Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nut van een flitser

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nut van een flitser

Ik ben van plan om binnenkort een dslr aan te schaffen, en ik vraag me af of het uttig is om daar al meteen een flitser bij te kopen. Ik lees overal dat het de sfeer grondig naar de kl*ten kan helpen, tenzij je hem natuurlijk goed gebruikt.

Maar in welke omstandigheden gebruik je nu meestal een externe flits ??

Ik kan mss later nog wel de party-potography toer opgaan, maar 450 € voor een flits vind ik nu wel wat veel. Geeft de Metz 44 bv al niet genoeg licht in een club ???

grtz Jan
    Materiaal: Canon 17-50 2.8 /\ Tamron 400D /\ Canon 70-200 MSU L

Re: Nut van een flitser

1. Ik gebruik mijn flits wanneer de sluitersnelheid te laag wordt om nog uit de hand te werken;
    2. als invulflits buitenshuis.

Bij correct gebruik (flitsen vereist een leercurve) zijn de resultaten doorgaans uitstekend.
    Ik zou een flitser zeer zeker aanbevelen bij de aanschaf van een nieuw toestel.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elephant999 Bekijk bericht
      Maar in welke omstandigheden gebruik je nu meestal een externe flits ??
      Ik denk er zo over...
      Eerst de dslr en daarmee leren werken. Als je geen te dure neemt, heb je daarop een interne flash. Probeer eerst de interne flash al eens een paar keer uit, en als je merkt dat ze tekort komt in bepaalde omstandigeheden, kan je nog altijd een externe bijkopen.

Zelf heb ik wel een externe flash bijgekocht, om twee redenen :
      - ik wou op grotere afstand kunnen flitsen
      - ik wou met onrechtstreeks flitslicht kunnen werken
      Toen ik ze kocht had ik nog een derde reden, namelijk dat zo'n flash veel zachter flitslicht geeft, maar dat heb ik intussen al weten oplossen met het filmroldoosje rond de flash op mijn camera.

Voor invulflitsen, en flitsen in donkere omstandigheden, op relatief kortere afstand, volstaat m.i. de cameraflash.

Zo'n flash van 400 euro is bijna een minicomputer, en het vereist eveneens, net als een dslr, dat je ermee leert werken. Ik zou eerst met de camera leren werken, en later, als je zelf merkt dat je een externe flash nodig hebt, deze bijkopen.

Comment

Ok ik denk dat ik je raad zal opvolgen, en ben je tevreden over metz, en kan die goed gebruikt worden als partyphotography ?
        Heb je mss enkele voorbeeld pics ervan ?

grtz Jan
        Materiaal: Canon 17-50 2.8 /\ Tamron 400D /\ Canon 70-200 MSU L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elephant999 Bekijk bericht
          Ok ik denk dat ik je raad zal opvolgen, en ben je tevreden over metz, en kan die goed gebruikt worden als partyphotography ?
          Heb je mss enkele voorbeeld pics ervan ?

grtz Jan
          Mijn Metz heb ik gekocht omdat hij goedkoop is. Mijn toestel, de flashvoet, laat geen TTL flitsen toe. Dit houdt in dat je alles manueel moet instellen, wat ook maakt dat je eigenlijk altijd testshots moet doen. (Intussen begin ik het beestje te kennen en zit ik meestal wel goed.)

Wat heet tevreden ? Hij geeft meer en zachter licht dan de ingebouwde flits, en je hebt beduidend minder last van rode oogjes. Soms is dat wel handig, maar zo'n flits wordt pas echt handig als ze een TTL-functie heeft. Bij feestjes in huis en voor invulflitsen gebruik ik nog vaak het flitsje van de camera, al dan niet verzacht. Dit volgt wel de focus van de lens.
          Last edited by FestinaLente; 25 augustus 2007, 06:08.

Comment

de sigma flits al overwogen? de helft van 't geld en ook iTTL of TTL2 ondersteuning .. natuurlijk is in dit geval duurder ook beter, maar als budget beperkt is, en je niet wekelijks 500 tot 1000 flitsen laat afgaan een te overwegen keuze.

een flits moet je leren gebruiken, dan verziek je nooit je sfeer, en kan je zelf heel creatieve effecten bekomen. Ik flits bijna volcontinu op reportage, maar op de foto valt het niet op, behalve waar ik net wil dat het opvalt voor de effecten die je dan kan bekomen

Comment

Als je echt gaat beginnen met partyfotografie is het volgende zeer belangrijk (volgens prioriteit);

1) externe flitser
              2) lens
              3) body
              4) hot partychicks

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door poochy Bekijk bericht
                Als je echt gaat beginnen met partyfotografie is het volgende zeer belangrijk (volgens prioriteit);

1) externe flitser
                2) lens
                3) body
                4) hot partychicks

5) toestemming om te fotograferen...
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Een interne flits is volgens mij alleen zinvol wanneer de inhoud belangrijker is dan de vorm: het licht is zelden controleerbaar (vaak: vollen bak), vertrekt van te dicht tegen de camera (rode ogen) en is altijd straight-forward (harde schaduwen) tenzij je er zelf een diffuser voor in elkaar knutselt.

Een externe flitser ontdoet al een heel aantal belemmeringen, maar omdat het als fotograaf meer controleerbaar is, vereist het ook de vaardigheid om het licht te besturen. Dat leer je niet van vandaag op morgen. Gelukkig zijn er sites als strobist die stap voor stap oefeningen geven en waar je de kneepjes kan leren zonder overdreven kosten.

Voor de meest interessante resultaten zou ik er gelijk ook een off-shoe flashcord bijkopen. Dat stelt je in staat de flits meer dan een meter van je camera te houden, met veel creatievere resultaten.

Weet wel: hoe meer je kan variëren, hoe moeilijker is om het te leren. Maar vertrekken met de interne flitser zou mij alleen maar ontmoedigen in mijn geloof dat geflitste foto's ook sfeervol kunnen zijn.
                  Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

1) externe flitser
                    2) lens
                    3) body
                    4) hot partychicks
                    Body en lens lijken mij toch de hoogste prioriteit hebben, wat doe je met een flits als je geen camera hebt?
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Body en lens lijken mij toch de hoogste prioriteit hebben, wat doe je met een flits als je geen camera hebt?
                      Ik heb het hier niet over de prioriteit van "welk materiaal nu kopen, en welk materiaal later kopen?" , maar over de prioriteit van uitgaven. Ook heb ik benadrukt dat dit vooral over partyfotografie gaat, aangezien de TS hierin interesse heeft.

Stel dat je X euro ter beschikking hebt, moet je best eerst een goede flitser kopen, met het overige geld ga je kijken voor een goede lens en vervolgens een (2e hands?) body (IMO). Tuurlijk dat je een body nodig hebt, anders ben je niet veel met de rest he

Als de TS echter enkel sporadisch gaat 'partyshooten' en allerlei soorten fotografie gaat doen, ligt de zaak natuurlijk anders!

Comment

Als je flits (extern, 1 of meer) juist gebruikt zie je een prachtige, mooier dan naturel, ingelichte plaat waarvan je pas bij nader inzien denk dat 'r wel's flits gebruikt kan zijn....

MR 14EX ring als master op de lens, 580EX (als slave) met bouncer laag links aan de zijkant naar het plafond gericht.

Een flitser van het E-TTL soort richt zich helemaal (auto) op de gegevens van je camera; naar het type lens / zoom, gespreid (groothoek) of gebundeld (tele), en bepaald zijn flitskracht aan de hand van de afstand gegevens van AF, die je cam gebruikt om scherp te stellen.
                        Kortom, je zet 'm aan en alles gaat vanzelf!
                        Last edited by Astral; 28 augustus 2007, 19:36.
                        'k ga voor de plaatjes, hardware en techniek zijn voor mij daaraan onderschikt.

Comment

Bezoek strobist.com eens.

Comment

1) externe flitser
                            2) lens
                            3) body
                            4) hot partychicks
                            Nie mee akkoord

1. Chicks
                            2. Hot partychicks
                            3. Lens
                            4. wtf ...
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Op jouw vraag... even het verschil laten zien (lees eerst nog even mijn eerste post).

Met flits van de FZ30

Met flits van de FZ30 met filmroldoosje rond

Met de Metz op de FZ30

De kleuren zijn het natuurlijkst met de Metz. Het licht is ook beter (zie details onder de ogen o.a., en de schaduw).

Het grote verschil zit hem echter in het bereik van een externe flash. Ik heb op vakantie plaatjes gemaakt, die ik met mijn flitser op mijn camera nooit had kunnen maken, zoals deze en deze.
                              Last edited by FestinaLente; 30 augustus 2007, 07:07.

Comment

Working...
                              X