Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanbevolen filters voor digitale fototoestellen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Aanbevolen filters voor digitale fototoestellen

Zal best een goed filter zijn, maar heb je het nodig? Wat heb je aan iets perfects , waar je niets aan hebt?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
      Van Hoya heb je de PRO 1 HMC polarisatiefilters.
      Van B+W zijn er de MRC en Kaeseman polarisatiefilters.
      Deze filters hierboven zijn allemaal multicoated(voorzien van anti-reflectielaagjes).
      Als je er ééntje wil aanschaffen voor een breedhoeklens dan is het beter om een slim-filter aan te kopen om de kans op vignetteren te verminderen.
      Ik richt mijn vraag in het bijzonder tot Rupselkopke maar andere reacties zijn uiteraard ook heel erg welkom.
      Ik heb voor mijn breedhoek (Sigma 10-22 mm) een circulaire polarisatiefilter 77 mm besteld ( nog niet gekocht want was niet voorradig) na heel wat informatie te hebben verzameld. De prijs is niet min (130 euro) maar ik heb die keuze bewust gemaakt om tweeërlei redenen. Ten eerste omdat ik veel op pad ben aan aan zee en strand, dus in soms gure omstandigheden betreffende wind, zand en water (deels als bescherming van mijn lens) en deels omdat deze filter ten goede kan komen aan de kleur van de lucht.
      Ik lees hierboven dat een slim-filter beter is.
      Nu is mijn vraag of het opportuun is mijn 10 euro voorschot te verliezen en mijn koop de liquideren of is de kans op vignettering te verwaarlozen??
      gegroet, Ludo

Comment

Ik veronderstel dat je het hebt over een 10-20 van Sigma. Ja , daar heb je een slim filter op nodig, anders heb je gegarandeerd last van vignettering bij de korste brandpuntsafstanden.
        Ik kan je een slim filter van Sigma zelf aanraden, ik heb er een op mijn Tokina 12-24: absoluut géén vignettering op 12mm, en het lensdopje past er op en blijft goed zitten! Wat blijkbaar bij de slim filters van B+W een probleem is.
        Nadeel: die Sigma heeft me 160€ gekost...
        Maar een pola permanent op je lens laten zitten als bescherming vind ik géén goed idee: je verliest permanent 1,5 tot 3 stops licht...

Comment

In december kreeg ik een andere lens een Hoya Pro Pola(niet slim) en die toch eens op mijn Sigma 10-20 gezet.........geen vignetering. Het filter is anders van opbouw dan een B&W, waarbij echt een slim filter nodig is, ook een Hoya UV kan als gewoon filter op een Sigma 10-20. Voordeel van een gewoon filter: lensdop en iets meer houvast bij losdraaien, vreet zich soms nogal vast op een Sigma.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Odul Reilouc Bekijk bericht
            Ik richt mijn vraag in het bijzonder tot Rupselkopke maar andere reacties zijn uiteraard ook heel erg welkom.
            Ik heb voor mijn breedhoek (Sigma 10-22 mm) een circulaire polarisatiefilter 77 mm besteld ( nog niet gekocht want was niet voorradig) na heel wat informatie te hebben verzameld. De prijs is niet min (130 euro) maar ik heb die keuze bewust gemaakt om tweeërlei redenen. Ten eerste omdat ik veel op pad ben aan aan zee en strand, dus in soms gure omstandigheden betreffende wind, zand en water (deels als bescherming van mijn lens) en deels omdat deze filter ten goede kan komen aan de kleur van de lucht.
            Ik lees hierboven dat een slim-filter beter is.
            Nu is mijn vraag of het opportuun is mijn 10 euro voorschot te verliezen en mijn koop de liquideren of is de kans op vignettering te verwaarlozen??
            Zoals Hjanssen hierboven reeds zei kan het best zijn dat sommige normale filters (geen slim) geen vignettering geven op jouw 10-20 sigma.Er blijken toch wat uiteenlopende meningen te bestaan over het al da niet vignetteren op een 10-20sigma als ik Pol zijn reactie er op nalees. Ik kan enkel de ervaring met een gewoon hoya filter op mijn Canon Efs 10-22 met u delen....daar was er wel degelijk een probleem met vignettering.
            Het zal dus ook gedeeltelijk van de bouw van de lens afhangen of je vignettering krijgt of niet. Vanaf 11mm waren de problemen bij het normale hoya filter ook voor mijn lensje weg......die ene mm is niet echt onoverkomelijk erg......maar hou in je achterhoofd dat je misschien later wil upgraden naar een fullframe met een extreme breedhoek....daar zou het dan best kunnen dat een slim filter een iets duurdere maar uiteindelijk toch betere oplossing kon zijn. Ervan uitgaande dat je dezelfde filtermaat behoud natuurlijk. Ik denk dat verder gaande op de uitleg hierboven van Hjanssen er nu geen problemen zullen zijn indien je je bestelling houd zoals ze nu is. Indien er toch een beetje vignettering in je foto zichtbaar zou zijn kan je dit altijd nog ietsjes bijsturen achteraf met software(photoshop oid).....of voorkomen door één mm langere brandpuntsafstand te gebruiken.
            Last edited by RUPSELKOPKE; 7 maart 2008, 13:49.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Working...
            X