Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanbevolen filters voor digitale fototoestellen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aanbevolen filters voor digitale fototoestellen

Polarisatiefilter, UV-filter, skylight, ....

Allemaal een beetje confuus. Bovendien blijken niet alle filters nuttig voor digitale camera's.

Is er iemand die kort en eenvoudig kan uitleggen welke de meest gebruikte filters zijn, en hun doel.
    En welke aan te bevelen zijn om standaard in het bezit te hebben?

Ikzelf bezit een Canon Eos 350D - voor zover dat belangrijk mocht zijn.
    Canon Gear&Glass - Studio28 - BBR

Re: Aanbevolen filters voor digitale fototoestellen

Nuttig zijn: Pola, ND-grad en ND, de rest doe je op je computer.
    Pola -voor ontspiegelen van niet metalen voorwerpen en mooie verzadigde blauw luchten met witte wolken
    ND - filter in div gradaties(grijsfilter, om in de felle zon toch met een groot diafragma te kunnen werken, of bewegingen vast te legge
    ND-grad - grijsfilter met overgang naar transparant: bij heel heldere lucht dit donkere gedeelte voor de luchtzodat die niet uitbrand.

UV wordt gebruikt ter bescherming van je frontlens, had vroeger nut(film is UV gevoelig) maar nu niet meer.
    Last edited by hjanssen; 30 juli 2007, 17:53.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik heb hier nu al heel wat gelezen over filters.
      Maar ik geraak er niet uit.
      De UV filters zouden last hebben van lensflare, minder scherpte, enz.
      Bij een polarisatie filters zou je problemen kunnen hebben met auto focus.
      Dus wat is nu een goede filter voor gewoon huis en tuin fotografie ?
      Is de tiffen digital ultra clear filter iets ?
      Fujifilm X-PRO2 - Fujifilm XF 16mm F1.4 - Fujifilm XF 23mm F2 - Fujifilm XF 35mm F2 - Fujifilm XF 50mm F2 - Fujifilm EF-X20 - Canon Speedlite 580EX II - Manfrotto 055XPROB met de Manfrotto 488RC2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nivek Bekijk bericht
        Dus wat is nu een goede filter voor gewoon huis en tuin fotografie ?
        Als je het effect niet wil van een filter geen filter.

Is de tiffen digital ultra clear filter iets ?
        Lijkt me een beschermglaasje ipv een filter, maar ik ga er niet naar googlen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Voor zover ik het ervaar doet een goeie UV-filter (bv. B+W F-PRO filter) niets af aan de beeldkwaliteit.
          Wat betreft polarisatiefilters kan het gebruik van een lineaire i.p.v. circulaire filter inderdaad voor autofocus-problemen zorgen; in de winkel zal je die eerste soort echter niet vaak tegenkomen.

Groeten,
          Jeroen
          http://www.jvermeulen.be

Comment

Hjanssen heeft het hierboven perfect samengevat. Ongeacht welke filter je gebruikt er zal altijd een verlies aan scherpte zijn omdat het weer een extra laag glas is wat je toevoegd aan je lens.Misschien heel gering.... maar toch. De goedkopere beschermfilters zijn bovendien van een lagere kwaliteit glas gemaakt en ongecoat. Ongecoate goedkope filters veroorzaken bovendien meer kans op flare dan gecoate. Het risiko op lensflare is evenwel altijd aanwezig.....zelfs bij de dure exemplaren. Als je echt voor maximale beeldkwaliteit (scherpte ,contrast)gaat gebruik dan enkel goeie filters wanneer je een bepaald effect wil verkrijgen in je foto.De uv beschermfilters zijn soms nuttig op plaatsen waar er veel stof, zand of vuil rond vliegt of waar er een risiko is dat er water o.i.d op je lens zou komen(aan zee bv). Ik gebruik enkel dan een beschermfilter......voor de andere situaties is de zonnekap een even goeie bescherming.
            Sommige polarisatiefilters(lineaire ) zijn ongeschikt op digitale camera's omdat ze de autofocus nadelig kunnen beinvloeden......de circulaire pola's zijn beter geschikt voor digitaal en hebben tot nu toe bij mijzelf nog nooit voor problemen gezorgd.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

wat zou een goede polarisatiefilter zijn voor een EOS350D?
              Canon EOS 350D EFS 18-55 kitlens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flyaway Bekijk bericht
                wat zou een goede polarisatiefilter zijn voor een EOS350D?
                B+W is altijd goed, maar niet goedkoop. Kwaliteit betaal je
                Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Van Hoya heb je de PRO 1 HMC polarisatiefilters.
                  Van B+W zijn er de MRC en Kaeseman polarisatiefilters.
                  Deze filters hierboven zijn allemaal multicoated(voorzien van anti-reflectielaagjes).
                  Als je er ééntje wil aanschaffen voor een breedhoeklens dan is het beter om een slim-filter aan te kopen om de kans op vignetteren te verminderen.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Bedankt !
                    Ik zie bijvoorbeeld op digicamshop.be een circulaire polarisatiefilter van B&W voor 71 euro. Er staat niet bij of het een MRC of Kaeseman filter is.
                    Lijkt dit een goede aankoop?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flyaway Bekijk bericht
                      Bedankt !
                      Ik zie bijvoorbeeld op digicamshop.be een circulaire polarisatiefilter van B&W voor 71 euro. Er staat niet bij of het een MRC of Kaeseman filter is.
                      Lijkt dit een goede aankoop?
                      Als je kijkt onder "meer productinfo" bij deze filter.....dan kan je zien dat er geen speciale coating op zit. Deze filters zullen wel een polariserend effect hebben maar gaan toch meer gevoelig zijn aan reflecties. Deze filter is geen mrc filter of Kaeseman. Ik weet dat 71 euro of meer (voor een beter filter)reeds duur is voor een beginnend fotograaf.....maar goedkoper blijkt in veel gevallen achteraf duurkoop te zijn. Ik vermoed dat je achter een 58mm filter zoekt voor de kitlens van Canon......bij konijnenberg hebben ze een B+W mrc filter voor 74 euro ; http://www.fotokonijnenberg.nl/produ..._product=18653 .Ik wil u niet doen aankopen bij Konijnenberg....enkel er op wijzen dat er veel prijsverschil zit tussen de online winkels. Zoek wat rond en je zal degelijk materiaal aan een deftige prijs vinden. 74 euro voor een gecoate filter is al heel wat beter dan 71 euro voor een ongecoate.
                      Last edited by RUPSELKOPKE; 7 oktober 2007, 15:16.

Comment

Ik heb nog eens een vraagje.
                        Voor een skivakantie kan ik daar best een bepaald type van filter voor aankopen ?
                        Fujifilm X-PRO2 - Fujifilm XF 16mm F1.4 - Fujifilm XF 23mm F2 - Fujifilm XF 35mm F2 - Fujifilm XF 50mm F2 - Fujifilm EF-X20 - Canon Speedlite 580EX II - Manfrotto 055XPROB met de Manfrotto 488RC2

Comment

Ik heb nog eens een vraagje.
                          Voor een skivakantie kan ik daar best een bepaald type van filter voor aankopen ?
                          Met een polarisatiefilter kan je eventueel en groot gedeelte van reflecties en schittering op sneeuw verminderen. Kleuren en contrast in de blauwe lucht en omgeving worden ook door deze filter mooi versterkt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                            Als je kijkt onder "meer productinfo" bij deze filter.....dan kan je zien dat er geen speciale coating op zit. Deze filters zullen wel een polariserend effect hebben maar gaan toch meer gevoelig zijn aan reflecties. Deze filter is geen mrc filter of Kaeseman. Ik weet dat 71 euro of meer (voor een beter filter)reeds duur is voor een beginnend fotograaf.....maar goedkoper blijkt in veel gevallen achteraf duurkoop te zijn. Ik vermoed dat je achter een 58mm filter zoekt voor de kitlens van Canon......bij konijnenberg hebben ze een B+W mrc filter voor 74 euro ; http://www.fotokonijnenberg.nl/produ..._product=18653 .Ik wil u niet doen aankopen bij Konijnenberg....enkel er op wijzen dat er veel prijsverschil zit tussen de online winkels. Zoek wat rond en je zal degelijk materiaal aan een deftige prijs vinden. 74 euro voor een gecoate filter is al heel wat beter dan 71 euro voor een ongecoate.
                            Bedankt, zeer informatief allemaal ! Ik zal uitkijken naar de gecoate pola's.

Comment

Is de "Tiffen warm polarizer filter (hfx)" een goede filter ?
                              Al iemand ervaring mee ?

Comment

Working...
                              X