Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Net dat beetje extra (macro)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Net dat beetje extra (macro)

Hebben een Sigma 150 macro in huis gehaald en na wat testen willen we toch nog wat extra...
    Zijn er goedkope alternatieven om toch net dat beetje extra vergroting uit die lens te halen?
    Eventueel wat voorbeelden met waartoe deze lens in staat is?
    Lees vanalles over tussenringen en voorzetfilters maar zie door de bomen het bos niet meer
    Alvast bedankt!
    StijnDeGrauwe.be

Re: Net dat beetje extra (macro)

Goedkoopste oplossing: croppen.
    Alternatief: tussenringen
    Om de weg in het bos weer terug te vinden: naar de bibliotheek of boekwinkel en een boek over fotografie cq macro fotografie halen, dan wordt alles weer wat duidelijker.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Darth_Stijn Bekijk bericht
      Hebben een Sigma 150 macro in huis gehaald en na wat testen willen we toch nog wat extra...
      Zijn er goedkope alternatieven om toch net dat beetje extra vergroting uit die lens te halen?
      Eventueel wat voorbeelden met waartoe deze lens in staat is?
      Lees vanalles over tussenringen en voorzetfilters maar zie door de bomen het bos niet meer
      Alvast bedankt!
      Beste en meest flexibele oplossing imo.: Sigma APO EX 1.4x TC
      Behoud van AF, lichtmeting én kwaliteit: ===> 210mm f4 Macro.

Sigma APO EX 2x TC gaat ook, maar hier geen AF meer... (300mm f5.6)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
        Sigma APO EX 2x TC gaat ook, maar hier geen AF meer... (300mm f5.6)
        bij macro hecht ik niet echt veel belang aan AF,
        maar waarom zou die 300f5.6 geen AF meer dienen?

mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
          bij macro hecht ik niet echt veel belang aan AF,
          maar waarom zou die 300f5.6 geen AF meer dienen?

mm
          Ik heb de 150mm ook getest met een 2x TC, en dan werkt de AF niet meer (toch niet op een Canon).
          De scherpte viel (naar mijn mening) tegen, en daarom heb ik toen die 2x TC weer verkocht.

Met een 1,4x TC krijg je dus 1,4x meer vergroting, wil je meer, dan zal je tussenbussen moeten gebruiken (maar bij een 150mm moet je al een lange bus gebruiken om veel verschil te krijgen), of je kan er nog een macro-voorzetlens opschroeven (bijvoorbeeld een Canon 500D geeft erg goede resultaten).

Nog een andere oplossing is door middel van een omkeerring een 50mm-lens omgekeerd op de 150mm te monteren. Daarmee zal je het meeste "voordeel" halen. Maar of het dan nog gemakkelijk is om ermee te werken, dat is een andere zaak.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Heb hier nog een Tamron 2X liggen en daar blijft de AF perfect mee werken...
            Wat doet een tussenring precies?
            StijnDeGrauwe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ik heb de 150mm ook getest met een 2x TC,
              en dan werkt de AF niet meer (toch niet op een Canon).
              wekt ze écht niet meer, of vindt ie geen focus meer?

Oorspronkelijk geplaatst door Darth_Stijn Bekijk bericht
              Wat doet een tussenring precies?
              brengt de minimale scherpstelafstand dichterbij,
              waardoor je een grotere dan 1:1 vergroting verkrijgt.

mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                wekt ze écht niet meer, of vindt ie geen focus meer?
                De AF werkt helemaal niet meer met een 2x TC op de Sigma 150mm f2,8 macro. Als je de ontspanknop half indrukt, dan reageert dat AF dus niet, met een 1,4x TC werkt die nog wel.

Ik dacht dat er ergens op de Sigma-website informatie te vinden was over de mogelijke combinaties van hun lenzen en teleconverters (ik zal eens even zoeken).

Hier is de tabel, dan zie je dat de AF volgens Sigma zelf ook niet werkt als je een 2x TC gebruikt:
                The official global site of camera & lenses manufacturing company SIGMA. Here you can find information about our company and our products, support, repairs and inspections, as well as news, updates, and branded content.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Ik heb de 150mm ook getest met een 2x TC, en dan werkt de AF niet meer (toch niet op een Canon).
                  Ook niet op Nikon...

Comment

Nikon D200 met sigma 150mm + Kenko 1.4 pro 300 werkt prima met AF

met Kenko 2.0 pro 300 geen AF wel manueel
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

De SIgma 150 mm f2.8 Macro in combinatie met een 1.4 x convertor werkt niet helemaal PERFECT op AF (teminste bij mijn ervaring op mijn canon) als je dicht op je object gaat probeert hij het wel maar zit er dikwijls naast met zijn AF = dus niet betouwbaar.Bij SIGMA zeggen ze dit zelf ook en hun uitleg klopt perfect met mijn ervaringen hiermee.

" With 1.4x APO Tele Converter, AF can operate between infinity and 1.2m. If the subject is closer than 1.2m, only MF is available"

Mvg
                      Canon EOS 400D -Grip - Sigma 10-20mm, Canon 70-200mm L F4 IS, Sigma 150mm f2.8 1:1 Macro, Tamron 18-250mm, kenko 1.4x DG, Tokina 80-400mm, speedlight 430EX

Comment

Working...
                      X