Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellen en opstellen Studio flisers

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Instellen en opstellen Studio flisers

Hallo allemaal,
    Ik ben mark en heb als hobby altijd computers gehad totdat het mijn werk werd. Ik was een keer bij gabriella in eindhoven en was zo onder de indruk van haar foto`s dat er een nieuwe passie was ontstaan. Je raad het al fotografie. Ik kocht een nikon D50 en een sigma 18-200 lensje en 3 maanden later een 400 watt flitset van 1/1 tot 1/32 regelbaar. Ik ben driftig boeken gaan kopen over fotografie, en leerde dus wat diafragma en sluitertijd betekende. Ik wil glamour, naakt en portet gaan doen. Portret lijkt me het meest voor de hand. Maar nu ik oefen wat af met mijn vrouw. Ze staat elke dag voor de camera maar het wil maar niet lukken. Ik wil high en low key foto`s gaan maken en verplaatst de flitsers continue en zit te stoeien met diafragma, sluitertijden en licht metingen wel of geen spotmeting gebruiken. Ik weet niet waar mijn flitser op moet staan 1/4 of 1/32 of 1/8. Wie kan mij tips geven aangezien ik ze niet meer aan gabriella kan vragen omdat ze ermee gestopt is. Ik doe nog geen photoshop tenminste niet zoals anderen omdat ik eerst wil dat het plaatje lukt. Ik werk in een beperkte ruimte 5 bij 5 en maar 1.70 hoog.

Hieronder een voorbeeld foto.
    Groetjes mark
    Last edited by sheep; 14 juli 2007, 23:40.

Re: Instellen en opstellen Studio flisers

Oorspronkelijk geplaatst door sheep Bekijk bericht
    Hallo allemaal,
    Ik ben mark en heb als hobby altijd computers gehad totdat het mijn werk werd. Ik was een keer bij gabriella in eindhoven en was zo onder de indruk van haar foto`s dat er een nieuwe passie was ontstaan. Je raad het al fotografie. Ik kocht een nikon D50 en een sigma 18-200 lensje en 3 maanden later een 400 watt flitset van 1/1 tot 1/32 regelbaar. Ik ben driftig boeken gaan kopen over fotografie, en leerde dus wat diafragma en sluitertijd betekende. Ik wil glamour, naakt en portet gaan doen. Portret lijkt me het meest voor de hand. Maar nu ik oefen wat af met mijn vrouw. Ze staat elke dag voor de camera maar het wil maar niet lukken. Ik wil high en low key foto`s gaan maken en verplaatst de flitsers continue en zit te stoeien met diafragma, sluitertijden en licht metingen wel of geen spotmeting gebruiken. Ik weet niet waar mijn flitser op moet staan 1/4 of 1/32 of 1/8. Wie kan mij tips geven aangezien ik ze niet meer aan gabriella kan vragen omdat ze ermee gestopt is. Ik doe nog geen photoshop tenminste niet zoals anderen omdat ik eerst wil dat het plaatje lukt. Ik werk in een beperkte ruimte 5 bij 5 en maar 1.70 hoog.

Hieronder een voorbeeld foto.
    Groetjes mark
    Voor high-key en low-key heb je bepaalde basis-instellingen die je -volgens mij- in de meeste boeken over belichting moet terugvinden.
    Voor een high-key bv moet je je achtergrond 2 stops overbelichten tov de belichting van je onderwerp. Je onderwerp belicht je dan met een zacht licht (softbox gebruiken bv).
    Nu weet ik niet over hoeveel lampen je beschikt, maar het is natuurlijk wel wat makkelijker als je er 4 hebt.
    Fotolog -DevLog

Comment

dankje , ik gebruik nu 2 flitsers, een met een softbox zet ik rechts naast de camera naar beneden gericht op het model, de ander zet ik p de achtegrond zonder paraplu. dus de flits zonder acc. ik zit nog te wachten op een reflectie scherm. Ik heb ook een snoot gekocht maar daar kan ik nog niet veel mee.
      Ik weet niet wat 2 stops terug is op de flitser als je 1/1 1/2 1/4 enz heb. Dit is toch het aantal watt wat de lamp geeft dus bij 1/1 400 watt en bij 1/2 200 watt? mar alle hulp is welkom en bedankt vor je reactie.

Comment

lichtmeting mag je niet doen met de camera omdat je op het pilootlicht meet en niet op het flitslicht. Tenzij je een losse lichtmeter hebt natuurlijk.
        Zet je camera op manueel, sluitertijd 1/125 en draai dan aan je diafragma tot je het juiste resultaat op je scherm ziet. Ook het histogram kan je al veel helpen om te kijken of de foto niet onder- of overbelicht is.
        groeten

Comment

Mijn mening ?
          Start met iets simpel ... ( leer eerst stappen voor je wil vliegen )

Low en high key zijn meer toestanden voor later.

Bij studioflitsers zet je idd uw toestel op M
          De sluitertijd op 1/125.
          En het licht regel je met uw diafragma.

Vergeet dus het + en het - tje in uw toestel.

Start met één flitser.
          Zet die op 1,5 meter van het model onder ong 45°
          Aan de andere kant van het model zet je een reflectiescherm.

Neem nu bv je neemt een foto op f8 ( met een sluitertijd van 125 ) en uw foto is te helder. Dan zet je hem naar f9.5.
          Is hij nog te helder dan ga je naar f11.
          En zo regel je de belichting

Eens je die ene flitser onder de knie hebt start je met 2, enz...
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Bedankt Lieven Lens,

Bedankt voor u reactie,
            Ik zal er mee aan de slag gaan. En inderdaad mischien vlieg ik te hard van stapel, maar ik vind high en low key echt heel mooi en wil me daarop concentreren. Alleen moet de flitser nu op vol vermogen of mag 1/4 en 1/8 ook?
            En ja ik kom net kijken met digitale fotografie heb altijd gefilmd en clips gemaakt dus dit is heel wat anders ook qua belichting. Ik heb geen ervaring met flisers. Je zij dat de softbox op 45 graden moest staan maar is daar voor een reden? Of kan het ook frontaal wat ik een keer gezien heb op een inrichtingsfoto van een studio?
            bedankt.

Comment

Ik regel mijn belichting met de flitsers en niet met mijn fototoestel, juist om die reden kan ik mijn diafragma zelf kiezen die ik wil
              D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
              www.langenacker.nl

Comment

Is eigelijk een beetje een dubbele posting met dit topic he: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=170042

MVG, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Je kan uw flitsers instellen zoals je zelf wenst...
                  Zet ze op het minimum en je zal met een grotere opening kunnen werken.
                  Zet ze volle bak en je zal uw diafragma bijna volledig moeten dichtdraaien.

Zet uw flitser onder 45° en aan de andere kant een reflectiescherm, waarom ?
                  zo krijg je de ene kant van het gezicht meer belicht dan het andere. Zonder reflectiescherm zit aan de kant zonder licht allemaal schaduw. Die schaduw licht je dan op met een reflectiescherm zodat de ene kant toch iets donkerder is dan de andere.

Je kan natuurlijk ook uw flits frontaal zetten, of 2 flitsers aan de 2 kanten die even hard staan...
                  Dat is perfect voor een pasfoto, niet meer niet minder...
                  Door het gezicht aan de 2 kanten evenveel te belichten bekom je een platte foto, een foto zonder diepte. Alsof je zou flitsen met de flitser bovenop uw toestel.

Comment

Bedankt Lieven Lens,

Weer een fijne reactie van u gehad waar ik wat aan heb. Ik krijg volgende week een groot reflectie scherm binnen. Ik probeer het dan tot die tijd op te lossen met piepschuim en zilverfolie.

Een ieder word trouwens bedankt voor de tijd die u er insteekt (heeft gestoken) om uw reacties en tips te plaatsen.

Comment

Als je de beschikking hebt over twee flitsers kan je de ander langs de andere kant plaatsen maar op 1 a 2 stoppen minder dan uw hoofdlicht.
                      op deze manier krijg je dan ook je dieptewerking.
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                        Mijn mening ?
                        Start met iets simpel ... ( leer eerst stappen voor je wil vliegen )
                        Mijn mening ook en ik ga nog verder : zet je flitsers opzij en gebruik een continu bouwlamp met diffuser (één hoofdlicht) en een opheldering aan de andere kant. Speel met de lichtzetting en ik garandeer je dat je foto's gaat maken lijk ne pro

M.
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                          Mijn mening ook en ik ga nog verder : zet je flitsers opzij en gebruik een continu bouwlamp met diffuser (één hoofdlicht) en een opheldering aan de andere kant. Speel met de lichtzetting en ik garandeer je dat je foto's gaat maken lijk ne pro

M.
                          Als je flitsers hebt, zou ik de stap niet terug zetten naar gloeilampen.
                          Daar heb je enkel miserie mee.
                          Je hebt niet enkel hard licht, maar ook nog warmte waardoor het model gaat zweten ( blinkende huid ), lange sluitertijden, enz...

Een flitser heeft ook een instellamp waarmee je kan kijken wat voor licht/schaduw je zal hebben.

Isomo en zilverpapier kunnen perfect dienst doen als reflectiescherm
                          Enkel op locatie is dat niet echt handig ... maar in de studio

Comment

plaats anders wat fotos van je opstelling en het resultaat, mocht je nog problemen ondervinden, dan kunnen we gerichter helpen.

Mijn tip, probeer eerst het model staand neer te zetten en van de achtergrond af, 1/2 mtr. zodat je geen weerkaatsing hebt van de achtergrond naar het model toe, vaak komt rare overbelichting van de lamp waarvna je het niet verwacht.

Hou ook rekening mee dat een softbox of snoot etc ligt opslurpt. een flitser op 1/8 power met softbox geeft dus minder licht dan een flitser op 1/8 zonder iets ervoor.
                            1/8 power of 1/4 zegt niets over het aantal stops of diafragma, dat ligt ook aan hoever de flitser van het model afstaat, zoals met elke lamp het geval is.

succes.

Marco
                            Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

Comment

Denk misschien eens aan de aanschaf van een flitsmeter, zoadat je het giswerk er uit haalt.

Doorgaans schiet ik op F8, omdat daar de sweetspot van mijn lens ligt en de DOF toch nog beperkt is (FF).

Stel je flits op onder een hoek van 45°, zoals Lieven al aangaf, en meet je licht met de flitsmeter. Regel het vermogen van de flits zodanig af tot je op je ingestelde waarde zit op je camera ( F8 in mijn geval ).

Houd er echter rekening mee dat wanneer je je vermogen terugschroefd, je je flits een aantal keren meet. Vaak hebben de goedkopere, vaak Chinese merken, geen autodump functie, die de duurdere merken wel hebben.

Verder zal het resultaat afhangen welke attributen je op je flits zet.

De goedkoopste manier om zacht licht te bekomen is door een doorzichtige paraplu te schieten, doch het licht is niet richtbaar.

Een softbox geef nog mooier licht, maar als je full body wil schieten heb je een flinke softbox nodig, waardoorgaans een mooi prijskaartje aanhangt.

Een alternatief kan een duffuser zijn die je tevens als reflectiescherm kan gebruiken.

Succes ermee!

Mvg,

Wim
                              BD0808BE

Comment

Working...
                              X