Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ultrapod II versus gorillapod

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ultrapod II versus gorillapod

    Op mijn zoektocht naar een licht statief voor op reis kwam ik deze 2 tegen. Heeft iemand soms ervaringen met één van de 2 ? Qua stabiliteit, inzetbaarheid?

    Bert

  • #2
    Re: Ultrapod II versus gorillapod

    Ik hoop stiekem dat hier toch wat respons op komt, want ik zit met een aansluitend vraagje.
    Zulke ministatiefjes, zitten er daar tussen die wat gewicht aankunnen? Laat ons zeggen een D80+grip+bigma bijvoorbeeld. Kunnen die zo een combinatie aan of niet?
    Of kijk ik dan beter uit naar een "normaal" statief om dan op z'n kleinste configuratie te gebruiken?
    Hoogte zal ik daarvoor praktisch niet nodig hebben, vandaar mijn vraag.

    Greetz!
    MCD

    @TS : sorry om hier een extra vraagje bij te stellen, maar 't hoort zo goed samen hé...
    www.mattiaspletinckx.com
    Nikon D800 - batterygrip, Nikon F100 - batterygrip : Nikkor 28mm 2.8 AF-D, Nikkor 50mm 1.8 AF-D, Nikkor 85mm 1.8 AF-D, Nikkor 105mm 2.8 AF-S Macro, Nikkor 24-70 2.8 AF-S, Nikkor 70-200 2.8 AF-S

    Comment


    • #3
      Re: Ultrapod II versus gorillapod

      Ik weet niet hoeveel je combo weegt, maar het maximum gewicht van de ultrapod II is 1,8 kg en die van de zwaarste versie van de gorillapod ( SLR zoom ) 3 kg...

      Bert

      Comment


      • #4
        Re: Ultrapod II versus gorillapod

        Aha, kijk, dan zou de gorillapod zo'n combo dus net aankunnen...
        Vraag is of "het systeem" van de gorillapod dat op termijn ook aankan... Omwille van z'n flexibiliteit twijfel ik daaraan, gaat dat ding na verloop van tijd niet gemakkelijker doorbuigen ofzo?
        Ik las op andermans site dat een ministatief best uit zo weinig mogelijk onderdelen bestaat (om doorbuiging tegen te gaan), de gorillapod bestaat juist uit zoveel kleine onderdelen... Is wat tegenstrijdig hé...

        Allemaal vragen waarmee ik dus zit

        Greetz!
        MCD
        www.mattiaspletinckx.com
        Nikon D800 - batterygrip, Nikon F100 - batterygrip : Nikkor 28mm 2.8 AF-D, Nikkor 50mm 1.8 AF-D, Nikkor 85mm 1.8 AF-D, Nikkor 105mm 2.8 AF-S Macro, Nikkor 24-70 2.8 AF-S, Nikkor 70-200 2.8 AF-S

        Comment


        • #5
          Re: Ultrapod II versus gorillapod

          Oorspronkelijk geplaatst door MCD Bekijk bericht
          Aha, kijk, dan zou de gorillapod zo'n combo dus net aankunnen...
          Vraag is of "het systeem" van de gorillapod dat op termijn ook aankan... Omwille van z'n flexibiliteit twijfel ik daaraan, gaat dat ding na verloop van tijd niet gemakkelijker doorbuigen ofzo?
          Ik las op andermans site dat een ministatief best uit zo weinig mogelijk onderdelen bestaat (om doorbuiging tegen te gaan), de gorillapod bestaat juist uit zoveel kleine onderdelen... Is wat tegenstrijdig hé...

          Allemaal vragen waarmee ik dus zit

          Greetz!
          MCD
          Hoi.

          Ik heb er geen ervaring mee maar als je de specs bekijkt van die "duurste" dan spreken ze van een max. gewicht van 3kg voor dergelijke constructie die duidelijk "speciaal" is. Leveranciers promoten natuurlijk hun materiaal dus...
          De uitleg over "zo min mogelijk onderdelen" gaat op voor statieven met een ander concept. Dat is, zoals wordt gezegd, appelen met peren vergelijken.

          Ik zou zeggen dat, wanneer je materiaal -3kg is, het statiefje zal doen wat ze zeggen. Een volwaardig statief dat soms 10x meer kost zal het natuurlijk nooit vervangen, dat kun je er niet van werwachten.

          Mijn inziens zal de "rijstzak" en zijn broers en zussen een stabielere oplossing bieden dan deze "gadgets".
          Ik heb er ook over nagedacht mij zoiets aan te schaffen omdat ze klein zijn maar ga het toch even uitstellen tot ik er eens een in mijn handen heb gehad om de degelijkheid te bekijken.

          Groetjes, Johan.
          Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
          BE-Wommelgem
          .: 20D & D700 :.

          Comment


          • #6
            Re: Ultrapod II versus gorillapod

            Bedankt voor je info loloboy,

            Ik zal ook maar eens eentje proberen uit te testen en me nadien eens afvragen of het dat wel waard is. Tenslotte heb je mits wat bijleggen een normaal statief(je) (waar ik zo op 't eerste zicht toch meer vertrouwen in zou hebben dan in die gorillapod). Nuja, ik zie wel, zoals zo vaak zal de praktijk uitsluitsel brengen.

            Alvast bedankt.

            En nu terug écht ontopic
            Voor mij valt die Ultrapod dus sowieso af

            Greetz!
            MCD
            www.mattiaspletinckx.com
            Nikon D800 - batterygrip, Nikon F100 - batterygrip : Nikkor 28mm 2.8 AF-D, Nikkor 50mm 1.8 AF-D, Nikkor 85mm 1.8 AF-D, Nikkor 105mm 2.8 AF-S Macro, Nikkor 24-70 2.8 AF-S, Nikkor 70-200 2.8 AF-S

            Comment


            • #7
              Re: Ultrapod II versus gorillapod

              Ik heb deze gekocht om MAX. mijn 20D + 70-200 sporadisch op te zetten en dat lukt heel goed.
              Ik had vroeger een gelijkaardig HAMA statief dat even "goedkoop" was en dat was daar tegenover echt rommel.
              Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
              BE-Wommelgem
              .: 20D & D700 :.

              Comment


              • #8
                Re: Ultrapod II versus gorillapod

                Voor alle duidelijkheid, ik heb een normaal statief, maar ik zoek een compacte oplossing voor vb wandelingen of op reis waar ik mijn zwaar statief niet bij meeneem.

                Bert

                Comment


                • #9
                  Re: Ultrapod II versus gorillapod

                  Misschien ook niet onbelangrijk, de zwaarste combo die het statief bij mij zou moeten aankunnen is D50 + tokina 12-24.

                  Bert

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ultrapod II versus gorillapod

                    'n Alternatief is de Manfrotto Modo. 'n StatiefJE die normaal voorzien is voor compacts en videocameras (volgens hun eigen woorden), maar 't kan gemakkelijk m'n D200 aan met 'n 28-70 f/2.8 lens zonder dat dat kleine balhoofdJE enige creep vertoont.
                    Nog niet geprobeerd met m'n nieuwe 70-300 VR echter, met m'n sigma 70-300 was er geen probleem, ook de trilling van de spiegelklap wordt goed opgevangen. (helemaal extended op 300mm)
                    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                    MySite - All your base are belong to us - What you say

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ultrapod II versus gorillapod

                      Zo'n statief steek natuurlijk wel niet bij je fototas . Ik denk toch voor de ultapod te gaan, voor zo'n 24 euro te bestellen via ebay. Zo'n gorillapod is toch al gouw het dubbele en ik vertrouw de pootjes niet zo heel erg...

                      Bert

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ultrapod II versus gorillapod

                        Ik heb nu zelf al een weekje zo'n GorillaPod SLR (tot 1kg) en ik vind het een erg handig dingetje. Je kan dat gebruiken op plaatsen waar je je statief zelfs niet kan zetten, bijvoorbeeld als je gaat rotsklimmen (de pootjes passen zich aan elke ondergrond aan), als je een foto vanuit een boom wil nemen (dan draai je die GorillaPod rond een tak), als je door een zompig terrein baggert...
                        Het is licht, je kan het gemakkelijk meenemen en het is beter bruikbaar dan het kleine Hama-statiefje dat voordien in mijn fototas stak.

                        Je moet wel het correcte model kiezen (de originele GorillaPod van 25 euro is alleen maar geschikt voor compact-toestelletjes) en ik weet ook niet hoe lang de stijfheid van de pootjes bewaard blijft.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ultrapod II versus gorillapod

                          Mijn ervaring met kleine statiefjes, rijstzakken, muurtjes, bomen, takken, auto's... als steun- of hechtingspunt is dat die dingen er nooit zijn als je ze nodig hebt of gewoon op de verkeerde plaats staan.
                          Ik heb ook nog aan een gorillapod gedacht maar kwam tot de conlusie dat ik daarmee net hetzelfde probleem ging hebben.
                          Met een gorillapod kies je nooit vrij de hoek van waaruit je een foto wilt trekken. Je hangt af van de beschikbaarheid van een hechtingspunt en dat zal zich zelden op die plaats bevinden van waaruit je de foto normaal gezien zou trekken zonder die beperking.
                          "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ultrapod II versus gorillapod

                            Ik beweer ook niet dat een GorillaPod een groot statief vervangt. Maar op vakantie heb ik bijvoorbeeld geen plaats om mijn driepoot mee te nemen in de koffer van de wagen, en dan komt zo'n flexi-statief goed van pas. Je zou er trouwens van versteld staan hoeveel hechtpunten je vindt: een nadarhek, de reling van een brug, de vangrails van een autoweg, een parasol die je eventjes verzet, het stuur van een fiets die je op zijn staander zet... het moet natuurlijk niet stormen en tempeesten, maar met de zelftimer op 2 seconden kan je perfect foto's met een lange sluitertijd nemen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ultrapod II versus gorillapod

                              Oorspronkelijk geplaatst door CodeDigger Bekijk bericht
                              Ik beweer ook niet dat een GorillaPod een groot statief vervangt. Maar op vakantie heb ik bijvoorbeeld geen plaats om mijn driepoot mee te nemen in de koffer van de wagen, en dan komt zo'n flexi-statief goed van pas. Je zou er trouwens van versteld staan hoeveel hechtpunten je vindt: een nadarhek, de reling van een brug, de vangrails van een autoweg, een parasol die je eventjes verzet, het stuur van een fiets die je op zijn staander zet... het moet natuurlijk niet stormen en tempeesten, maar met de zelftimer op 2 seconden kan je perfect foto's met een lange sluitertijd nemen.

                              Ik heb ook de gorillapod en een handig draagbaar ding, en ook verrassend stabiel.

                              Comment

                              Working...
                              X